Har fått svar från Bike Göteborg.
Hejsan
Jag får tacka för att fått möjlighet att besvara kritiken mot oss. Kritik tar vi alltid till oss och försöker växa. Men det blir väldigt svårt att bemöta då all info inte läggs fram.
Vi börjar med prissättningen på hojen. Nu är det så att det är lite begränsad tillgång på hojar i år. Vi har inte hur många som helst. Men att vi vrångt skulle stå på oss och kräva fullt pris vid renköp låter jättekonstigt. Det är alltid enklare att pruta med ett presentkort på en viss summa än att pruta i rena pengar. Ofta så vill man ändå handla något till hojen och så småningom så ska den ju oavsett servas. Då har man nytta av att fått lite mer på ett presentkort än i rena pengar. Jag kan tänka mig att det är detta som hänt här. Det händer ju ibland att det kommer in kunder och kräver en viss rabatt som vi varken kan eller vill ge och då har man kanske sagt att det inte går. Jag vet inte eftersom jag här ska bemöta kritik om något som jag inte har en aning om. Det är bara mina egna tankar.
När det gäller service så gör vi helt klart ett misstag ibland när vi uppger priser. Vi har färdiga servicepaket där precis allt som kan tänkas behövas för själva servicen ligger med. Det är klart att då ser det dyrt ut initialt. Oftast så går inte allt åt och vi har även räknat med att behöva justera ventilerna i vissa paket, så är fallet här. Om nu inte ventilerna behöver justeras så blir det självklart billigare. Vi ockrar absolut inte. När jag tittar på servicepaketet här så har man slagit ihop det med Enduro R/SMC R. De har olika luftfilter och båda ligger med för att vi skall gardera oss att delarna verkligen finns hemma när servicen utförs. Det är inte ens säkert att luftfiltret behöver bytas. Då blåser vi rent det, lägger tillbaka det nya på lager och tar givetvis inte betalt för det. Det är till exempel inte heller säkert att man måste byta tändstiften vid 2000 mil men det står med. Vi har också oljan som KTM rekomenderar som också inte är jättebillig, men bra!
Jag vet att våra konkurrenter inte har med allt vid prisuppgift och att det tenderar att alltid bli dyrare än uppgett pris. Ska sannningen fram så har det som sagt hänt att det blir dyrare även hos oss men vi försöker gardera oss emot detta så gott vi bara kan. När en hoj blir kvar och inte kan färdigställas så innebär det enormt mycket merarbete för oss och i praktiken en dålig affär. Så vi försöker som sagt undvika det för både vår och kunden skull.
Varför kunden inte kunde få en spec på vad som ingår i servicen kan jag inte svara på. Vi lämnar normalt ut det vid förfrågan, inga problem. Jag har gjort skärmdumpar nedan på de tre servicearna. Som vi ser så stämmer priserna med vad kunden säger exakt. Skillnaden mot andra verkstäder kan ha att göra med det jag skrivit ovan. Jag förutsätter såklart att man jämför rättvist med auktoriserade KTM verkstäder. Timprissättningen kan vi diskutera i all oändlighet. Men vid förfrågan och tidsbokning så kan jag personligen gärna visa runt vem som helst i våra fantastiskt fina lokaler. Då kan man kanske få lite förståelse. Vi har topputbildade mekaniker (en som bland annat blev utsedd till Sveriges näst bästa KTM mekaniker 2015) och hojarna skruvas med i en modern ren och ljus miljö. En annan sak som man sällan tänker på är att mekanikerns arbete skall även betala kundmottagararens lön. Det går ca 2,5 mek/kundmottagare. Det är kundmottagaren som är den som planerar in allt arbete och har kommunikationen med kunden så det är ett ofantligt viktigt jobb det också.
Pengastinna, nja, vem som helst kan kolla upp oss på allabolag.se. Nu har Göteborg varit under samma organisationsnr som Trollhättan fram till den förste mars i år. Men titta på vinst kontra omsättning och ta en funderare på om Bike är pengastinna. Vi är alla ett gäng verkliga entusiaster som brinner för allt som har med hojar att göra och människorna runt dem. Hade det varit för pengarna så hade vi valt andra jobb, tro mig.
Vår affärside är att ”En nöjd kund är bästa affären”. Vi har aldrig, och kommer aldrig att vara billigast, det har vi ingen som helst möjlighet att vara där vi ligger (jo, Hisingen ligger inte i centrala GBG men hyrorna är astronomiska även här). Däremot så ska man som kund få valuta för pengarna.
Vem som helst får hemskt gärna höra av sig direkt till mig med synpunkter, på mail, telefon eller komma till butiken. Jag kommer däremot inte att kommentera mer på den tråden. Det blir så lätt okonstruktivt.
Ola Strandvad
Platschef
Bike Göteborg
Direkt: 031-389 28 05
E-post:
ola@bikegoteborg.se
PS. Vi söker alltid duktiga mekaniker. Är du rätt person så kommer vi att investera i dig. Har du vad som krävs? Klarar du av ett säsongsbetonat jobb med stor arbetsbelastning under vissa tider? Då finns det möjlighet att jobba i ett kanongäng med det roligaste som finns. Hör av dig till mig!