Bike Göteborg tar hutlösa servicepriser, eller inte?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fast här är ju skillnaden mellan två aukt KTM verkstäder och då är det anmärkningsvärt trodde de mer eller mindre hade prislista från tillverkaren

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Har fått svar från Bike Göteborg.

Hejsan
Jag får tacka för att fått möjlighet att besvara kritiken mot oss. Kritik tar vi alltid till oss och försöker växa. Men det blir väldigt svårt att bemöta då all info inte läggs fram.
Vi börjar med prissättningen på hojen. Nu är det så att det är lite begränsad tillgång på hojar i år. Vi har inte hur många som helst. Men att vi vrångt skulle stå på oss och kräva fullt pris vid renköp låter jättekonstigt. Det är alltid enklare att pruta med ett presentkort på en viss summa än att pruta i rena pengar. Ofta så vill man ändå handla något till hojen och så småningom så ska den ju oavsett servas. Då har man nytta av att fått lite mer på ett presentkort än i rena pengar. Jag kan tänka mig att det är detta som hänt här. Det händer ju ibland att det kommer in kunder och kräver en viss rabatt som vi varken kan eller vill ge och då har man kanske sagt att det inte går. Jag vet inte eftersom jag här ska bemöta kritik om något som jag inte har en aning om. Det är bara mina egna tankar.
När det gäller service så gör vi helt klart ett misstag ibland när vi uppger priser. Vi har färdiga servicepaket där precis allt som kan tänkas behövas för själva servicen ligger med. Det är klart att då ser det dyrt ut initialt. Oftast så går inte allt åt och vi har även räknat med att behöva justera ventilerna i vissa paket, så är fallet här. Om nu inte ventilerna behöver justeras så blir det självklart billigare. Vi ockrar absolut inte. När jag tittar på servicepaketet här så har man slagit ihop det med Enduro R/SMC R. De har olika luftfilter och båda ligger med för att vi skall gardera oss att delarna verkligen finns hemma när servicen utförs. Det är inte ens säkert att luftfiltret behöver bytas. Då blåser vi rent det, lägger tillbaka det nya på lager och tar givetvis inte betalt för det. Det är till exempel inte heller säkert att man måste byta tändstiften vid 2000 mil men det står med. Vi har också oljan som KTM rekomenderar som också inte är jättebillig, men bra!
Jag vet att våra konkurrenter inte har med allt vid prisuppgift och att det tenderar att alltid bli dyrare än uppgett pris. Ska sannningen fram så har det som sagt hänt att det blir dyrare även hos oss men vi försöker gardera oss emot detta så gott vi bara kan. När en hoj blir kvar och inte kan färdigställas så innebär det enormt mycket merarbete för oss och i praktiken en dålig affär. Så vi försöker som sagt undvika det för både vår och kunden skull.
Varför kunden inte kunde få en spec på vad som ingår i servicen kan jag inte svara på. Vi lämnar normalt ut det vid förfrågan, inga problem. Jag har gjort skärmdumpar nedan på de tre servicearna. Som vi ser så stämmer priserna med vad kunden säger exakt. Skillnaden mot andra verkstäder kan ha att göra med det jag skrivit ovan. Jag förutsätter såklart att man jämför rättvist med auktoriserade KTM verkstäder. Timprissättningen kan vi diskutera i all oändlighet. Men vid förfrågan och tidsbokning så kan jag personligen gärna visa runt vem som helst i våra fantastiskt fina lokaler. Då kan man kanske få lite förståelse. Vi har topputbildade mekaniker (en som bland annat blev utsedd till Sveriges näst bästa KTM mekaniker 2015) och hojarna skruvas med i en modern ren och ljus miljö. En annan sak som man sällan tänker på är att mekanikerns arbete skall även betala kundmottagararens lön. Det går ca 2,5 mek/kundmottagare. Det är kundmottagaren som är den som planerar in allt arbete och har kommunikationen med kunden så det är ett ofantligt viktigt jobb det också.
Pengastinna, nja, vem som helst kan kolla upp oss på allabolag.se. Nu har Göteborg varit under samma organisationsnr som Trollhättan fram till den förste mars i år. Men titta på vinst kontra omsättning och ta en funderare på om Bike är pengastinna. Vi är alla ett gäng verkliga entusiaster som brinner för allt som har med hojar att göra och människorna runt dem. Hade det varit för pengarna så hade vi valt andra jobb, tro mig.
Vår affärside är att ”En nöjd kund är bästa affären”. Vi har aldrig, och kommer aldrig att vara billigast, det har vi ingen som helst möjlighet att vara där vi ligger (jo, Hisingen ligger inte i centrala GBG men hyrorna är astronomiska även här). Däremot så ska man som kund få valuta för pengarna.
Vem som helst får hemskt gärna höra av sig direkt till mig med synpunkter, på mail, telefon eller komma till butiken. Jag kommer däremot inte att kommentera mer på den tråden. Det blir så lätt okonstruktivt.
Ola Strandvad
Platschef
Bike Göteborg
Direkt: 031-389 28 05

E-post: ola@bikegoteborg.se

PS. Vi söker alltid duktiga mekaniker. Är du rätt person så kommer vi att investera i dig. Har du vad som krävs? Klarar du av ett säsongsbetonat jobb med stor arbetsbelastning under vissa tider? Då finns det möjlighet att jobba i ett kanongäng med det roligaste som finns. Hör av dig till mig!

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Precis som det stod i mejlet är det nästan 100 att det är något som de gör annorlunda. Antagligen blir det inte mycket dyrare i praktiken. Och som den återfödde säger, priserna sätts enligt efterfrågan. Har man 3 mekar är det bättre med 3 dyra servicar än 10 billiga.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Timpenningen där är ju 15% lön, 30% lokaler och resten Porsche på uppfarten :D

Ok, skojar lite. Trodde inte MC-mektimmar var så pass dyra. Bra mycket högre än typiska IT-timmar, eller likvärdiga sådana i centrala stockholm.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Summan är inte orimlig. Till min BMW kostar det ungefär detsamma.
Gör service själv och bara olja och delar kostar 2000:näsblod

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där var ett mycket förnämligt svar från Bike.

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Riktigt schysst svar från Ola i Göteborg. Superbike ska ha mycket cred för att du tog dit tid att kontakta Bike för en (i rättvisans namn) förklaring.
Det är förståeligt att fina verkstäder med mekaniker i toppklass kostar mer än Reines Hojmek borta på hörnet. Men då vill man ju ha ett felfritt resultat utan något att klaga på.
Testade att serva en hoj där en gång, fick tillbaka den full i oljiga fingeravtryck och smårepor här och var. En hojpolare fick sin tank spräckt vid ventilservice på sin 600 RR och fick tillbaka hojen med svaret att det är semestertider nu och det får lösas i höst.

Min erfarenhet av Bike är kluven.
Killarna och tjejerna i butiken för personliga tillbehör är hur trevliga och duktiga som helst. Handlar mer än gärna av dem. En försökte kränga på en non-stop-försäkring på en leksaks Ducati en gång. :D
Bemötandet vid reservdelar och när man ska köpa hoj är inte lika trevligt tyvärr, skulle köpa en Ducati Hypermotard 821 där inne och ställde mig efter några varv runt i hallen blick stilla vid hojen bara för att se hur lång tid det tar innan någon kommer fram, ingen kom fram. Två säljare sprang ändå runt i hallen där jag stod ensam. Fick tillslut gå in till en kille på ett kontor som satt och knappade på sin dator. Han följde inte ens med ut till hojen utan gav mig sitt kort och bad mig återkomma om det vara något mer. Blev ingen affär där...

Ett företag som hamnar på ett forum flertalet gånger med negativa kommentarer saknar troligtvis det där sista och omhändertagande som gör kunden nöjd. Det här sista vill jag anse mig Johans MC ha.

Det bästa med Bike är bikedagarna. :yoparty

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende