BIKE katalogen

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Några av de engelska tidningar som inte är en korsning med Slitz/More är helt ok, men absolut inte alla.

Svenska Bike är underhållande i brist på annat, men ressensionerna är helt nyanslösa, alla nya sporthojar är skit bäst på allt och möjligtviss kan man klaga på nåt den tillverkaren har varit dålig på förr.
Jag får känslan av att den som skriver tycker det är jättekul o köra hoj, och säkert också är väldigt duktig på det, men tyvärr saknar kompetens att proffesionellt bedöma prestanda och kvaliteter.

Katalogen är bra o ha, men om man vill ha lite mer djupgående fakta får man ta till datorn.

/N
 

Dr.Bike

Guest
isse skrev:
2607763 Några av de engelska tidningar som inte är en korsning med Slitz/More är helt ok, men absolut inte alla.

Svenska Bike är underhållande i brist på annat, men ressensionerna är helt nyanslösa, alla nya sporthojar är skit bäst på allt och möjligtviss kan man klaga på nåt den tillverkaren har varit dålig på förr.
Jag får känslan av att den som skriver tycker det är jättekul o köra hoj, och säkert också är väldigt duktig på det, men tyvärr saknar kompetens att proffesionellt bedöma prestanda och kvaliteter.

Katalogen är bra o ha, men om man vill ha lite mer djupgående fakta får man ta till datorn.

/N

Så är det! :fakta
Man får en känsla av att de är rädda för generalagenter och importörer...
Skriver man som i de engelska tidningarna i klartext när nåt är skit, så då kanske man inte är välkommen att låna fler grejor nästa år...

Bara en tanke.
 

sandstream

Guest
Mattias skrev:
2605527 Ärligt talat... Suger inte VARJE nummer av Bike ganska mycket? De vill vara allt för alla, vilket resulterar i att de blir för lite för mig. Jag skiter högaktningsfullt i crossar och tourers. Jag vill BARA läsa om räserhojar och de fetaste gathojarna.
Ibland finns det någon intressant artikel men jag håller med om att tidningen suger för det mesta. Tyvärr är det den enda tidningen jag känner till som är något att ha i Sverige om man är intresserad av sporthojar och roadracing.

Snacka med folket bakom svensk roadracing så kan ni göra en tidning ihop där du testar och skriver om sporthojar för gatan :tummenupp

Dr.Bike skrev:
2607781 Så är det! :fakta
Man får en känsla av att de är rädda för generalagenter och importörer...
Problemet med små tidningar är att de måste vara rädda om sina annonsörer som står för en stor del av inkomsterna.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Loy skrev:
Att CBR 600 RR faktiskt väger 155 kg låter lika sanningsenligt som Lars Danielssons "det har jag ingen minnesbild av".
 

Bifogat

  • danielsson3_380.jpg
    danielsson3_380.jpg
    6.6 KB · Visningar: 36
  • cbr600rr2007.jpeg
    cbr600rr2007.jpeg
    49 KB · Visningar: 42
Last edited:

Dr.Bike

Guest
sandstream skrev:
2607791Problemet med små tidningar är att de måste vara rädda om sina annonsörer som står för en stor del av inkomsterna.

Jo det var det jag sa, men jag skar korven på en annan ledd.. ;)
KLartext: De får hålla sig VÄL med ALLA som föder dem...
 
Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Ordning i ledet.

Triumph 675 är elak. Har alltid gillat den utseendemässigt!
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
sandstream skrev:
2607791
Problemet med små tidningar är att de måste vara rädda om sina annonsörer som står för en stor del av inkomsterna.
Generalagenterna måste ändå vara en liten del av annonsörerna, och i det stora hela tror jag inte kritik av en modell skulle få generalagenten att byta annonsstrategi, däremot kanske om tidningen konstant kritiserade samma märke år efter år.
Dom vågar ju kritisera skyddsutrustning som inte håller måttet, så varför inte cyklar, ressensionerna idag liknar mer hyllningar, och därav är det mer underållning än granskande tester.

/N
 

Dr.Bike

Guest
Nyteknik skrev:
2607816 Att CBR 600 RR faktiskt väger 155 kg låter lika sanningsenligt som Lars Danielssons "det har jag ingen minnesbild av".

Hehe...de har kanske helium i däck och rambalkar?
Håller med dig: Väger den verkligen 155 (torr) så ÄR det närmast sensationellt.
 

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Dr.Bike skrev:
2607781 Så är det! :fakta
Man får en känsla av att de är rädda för generalagenter och importörer...
Skriver man som i de engelska tidningarna i klartext när nåt är skit, så då kanske man inte är välkommen att låna fler grejor nästa år...

Bara en tanke.
Performance Bikes fick inte låna Trajjer ett tag (för nått år sedan) för att de sågade dom i varje test.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Aaron skrev:
2607856 Performance Bikes fick inte låna Trajjer ett tag (för nått år sedan) för att de sågade dom i varje test.
Och vad vinner Trajja på det? Tidningen lär ju isåfall nämna att dom tyvärr inte kunde få tag i en trajja och återge varför och att trajja alltid presterat dåligt i deras test. Samma resultat.

Om cykeln verkligen är bra kommer det komma fram i andra test, och därmed kommer snarare tidningen bli förloraren.

/N
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
isse skrev:
2607879 Och vad vinner Trajja på det? Tidningen lär ju isåfall nämna att dom tyvärr inte kunde få tag i en trajja och återge varför och att trajja alltid presterat dåligt i deras test. Samma resultat.
De har inget att vinna på sårad stolthet. Triumph kröp sedemera till korset och ändrade sina mediokra produkter. Från början led man av vanföreställningen att "Made in Great Britain" skulle kompensera för motorcyklarnas taskiga prestanda. Deras första sporthoj som har fått bra omdömen i jämförelse med de japanska är den senaste 675. De behövde ungefär 10 år på sig för att få till det. Ser fram emot en ny 800-1000 cc.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Aaron skrev:
2607856 Performance Bikes fick inte låna Trajjer ett tag (för nått år sedan) för att de sågade dom i varje test.
Liknande saker har hänt i Sverige inom andra branscher så visst har importörerna makt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
isse skrev:
2607879 Och vad vinner Trajja på det? Tidningen lär ju isåfall nämna att dom tyvärr inte kunde få tag i en trajja och återge varför och att trajja alltid presterat dåligt i deras test. Samma resultat.

Om cykeln verkligen är bra kommer det komma fram i andra test, och därmed kommer snarare tidningen bli förloraren.

/N

Nästa gång Triumph lanserar en ny och het modell får inte Performance Bikes vara med på första testet vilket betyder att alla de som vill läsa om den nya hojen köper en annan tidning. Performance Bike förlorar alltså läsare och annonsörer vilket gynnar Triumph indirekt genom att de kan nyttja detta som påtryckningsmedel mot tidningar för att de inte ska skriva ned deras produkter alltför mycket. Lite lagom kritik måste ju få framkomma för att det inte ska bli alltför uppenbart.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
DR-Zätare skrev:
2605436 Var det inte Bike som gjorde en sammanställning av angiven torrvikt, uppmätt våtvikt utan bensin och beräknad torrvikt utifrån den uppmätta våtvikten på 600 kubikarna för 2006? Det var två märken (Suzuki har jag för mig var det ena) som låg hyfsat nära den angivna torrvikten medans t.ex Yamaha var över 10kg över den, jag har även för mig att Honda var en bra bit ifrån sin torrvikt och Honda brukar av tradition ligga väldigt optimistiskt i både vikt och effekt i sina produktblad.
Det låter konstigt. Både Yamaha och Suzuki anger en torrvikt på 161kg. Motorrad har vägt Suzukin till 195kg och Yamahan till 190kg. Låter med andra ord konstigt att Suzukis torrvikt skulle vara mer korrekt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
DR-Zätare skrev:
2607946 Nästa gång Triumph lanserar en ny och het modell får inte Performance Bikes vara med på första testet vilket betyder att alla de som vill läsa om den nya hojen köper en annan tidning. Performance Bike förlorar alltså läsare och annonsörer vilket gynnar Triumph indirekt genom att de kan nyttja detta som påtryckningsmedel mot tidningar för att de inte ska skriva ned deras produkter alltför mycket. Lite lagom kritik måste ju få framkomma för att det inte ska bli alltför uppenbart.
Det var nu många år sedan episoden med Triumph i England och PB inträffade. Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna och Triumph har säkert lärt sig att man har mer att förlora än vinna på att ha dåliga relationer med en av europas mest respekterade MC-tidningar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fred00 skrev:
2607989 Det låter konstigt. Både Yamaha och Suzuki anger en torrvikt på 161kg. Motorrad har vägt Suzukin till 195kg och Yamahan till 190kg. Låter med andra ord konstigt att Suzukis torrvikt skulle vara mer korrekt.

Det enda jag med säkerhet kom ihåg var att Yamaha var en bra bit från den uppgivna vikten. Det finns ett svar på mitt meddelande som du citerade där en kille som hade bättre koll på testet skrev vilka märken som hade mest/minst fel.

Nyteknik skrev:
2608010 Det var nu många år sedan episoden med Triumph i England och PB inträffade. Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna och Triumph har säkert lärt sig att man har mer att förlora än vinna på att ha dåliga relationer med en av europas mest respekterade MC-tidningar.

Jag är lite för cyniskt och konspiratoriskt lagd för att bara tro att det är Triumph som ändrat sig. De kom kanske överens om att PB visst kan få låna hojar och delta på lanseringar av nya modeller om de försöker tona ned kritiken något :)

Tyvärr tycker jag att PB blivit sämre och sämre sedan jag började läsa den för ett par år sedan. Framförallt senaste halvåret tycker jag den förfallit rejält och ibland känns det som att det är ett resemagasin jag läser och inte en motorcykeltidning.

Som jag sa tidigare om PB (kan ha varit i en annan tråd) så köper jag PB med förväntningar/förhoppningar om perverst detaljerade reportage om racehojar innehållandes spaltmetrar (plural) med anekdoter om de tillkomsten av hojens blessyrer, dess tävlingskarriär osv :)¨

PB har fortfarande sina förtjänster men de första numren jag läste var som en uppenbarelse, det var verkligen den tidningen jag hade letat efter! Tyvärr har den känslan försvunnit lite tycker jag.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
DR-Zätare skrev:
2608080PB...de första numren jag läste var som en uppenbarelse, det var verkligen den tidningen jag hade letat efter! Tyvärr har den känslan försvunnit lite tycker jag.
Så var det för mig också när jag köpte mina första nummer -94. De var (med all rätt) verkligen inte subtila i sina ömdömen om det de inte gillade. Man tänkte "får/kan man verkligen skriva så...". :tungan
 

Dr.Bike

Guest
Nyteknik skrev:
2608094 Så var det för mig också när jag köpte mina första nummer -94. De var (med all rätt) verkligen inte subtila i sina ömdömen om det de inte gillade. Man tänkte "får/kan man verkligen skriva så...". :tungan

Samma i flera brittiska tidningar tycker jag...
Tycker de att någonting ÄR "Shaite" då skriver de oxå mycket riktigt: "This i shaite".

Dessutom har de med flera dimensioner och nyanser, både med HJÄLP av språket, med alla sina synonymer, men oxå i sin berättarteknik, där de påpekar HUR de tänkt, och VEM som körde VAD och varför detta då leder till den och den slutsatsen, eller att det blivit TVÅ OLIKA slutsatser om en och samma sak!
Ofta motiverar de detta på ett sakligt sätt, och nöjer sig inte BARA med att "det är så".
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Dr.Bike skrev:
2608128 Samma i flera brittiska tidningar tycker jag...
Tycker de att någonting ÄR "Shaite" då skriver de oxå mycket riktigt: "This i shaite".

Dessutom har de med flera dimensioner och nyanser, både med HJÄLP av språket, med alla sina synonymer, men oxå i sin berättarteknik, där de påpekar HUR de tänkt, och VEM som körde VAD och varför detta då leder till den och den slutsatsen, eller att det blivit TVÅ OLIKA slutsatser om en och samma sak!
Ofta motiverar de detta på ett sakligt sätt, och nöjer sig inte BARA med att "det är så".

Och sedan avslutas reportaget med en halvnaken ung tjej på tvären över hojen :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top