Nästan Alla som har kört cross o enduro fixar fälgarna skälva. Det är absolut inte svårt det tar kanske lite langre tid första gången bara.
Fast är fälgen oval och krokig kan man ju spänna på ekrarna till dödagar utan att det blir runt och rakt.
Nästan Alla som har kört cross o enduro fixar fälgarna skälva. Det är absolut inte svårt det tar kanske lite langre tid första gången bara.
Fast är fälgen oval och krokig kan man ju spänna på ekrarna till dödagar utan att det blir runt och rakt.
Sant boris men jag tänkte mer på att fälgen o ekrarna sätter sig lite o man fin justerar, det får man ju alltid göra visserligen är det troligen få landsvägs äventyrs hojar som får så mycket spö på hjulen som en cross/ enduro.
Verkar vara det för KTM Skandinavia .Tror inte det går till så i andra länderSnacka om att göra en höna av en fjäder
Det är ju en ekerfälg, ta en 7:ans ringnyckel och justera in det själv vet ja.
det är inte raketforskning precis lr?
Snacka om att göra en höna av en fjäder
Det är ju en ekerfälg, ta en 7:ans ringnyckel och justera in det själv vet ja.
det är inte raketforskning precis lr?
Precis!
Justera ekrarna med en ringnyckel är ju en baggis.
Precis!
Justera ekrarna med en ringnyckel är ju en baggis.
U-ringnyckel alltsåDet finns en öppen och en sluten ände på en ringnyckel
Fick precis ett samtal från brorsan, han passerade Grycksbo norr om Falun just nu. Där låg han bakom en KTM av nyare modell. Bakfälgen var så jävla vind och sne så hela hojen vibrerade! Ja värre än min och brorsans gamla söndertuktade Yamaha DT från -84! Jisses vilka KalleAnka-hojar..!
Är garanterat inte samma fälgar.Måste ändå försvara KTM lite med att en polare pruttar runt på en 690 SMC med ekerfälgar. Han åker bakhjul och grejar och busar och hans fälgar är kanon. Skall tilläggas att pojken vägen 140-150kg så det är bra tryck på hjulen när han slangar och sätter ner den.
När det gäller KTM och fälgar har det i 15 år varit ömsom vatten ömsom vin. Enduro/cross programmet har under många år haft marknadens bästa fälgar medan Adventure och gatmodeller ibland fått hålla tillgodo med mjukost och begagnade ölburkar.
Tyvärr är det ibland svårt att få ihop kravspecifikationen från marknadsavdelningen med en hållbar fälg, modet med stora cyklar, hög vikt och mycket effekt kräver breda däck för grepp och livslängd.
Ett typexempel är 21" framfälgar där man i gatanpassande syfte ibland valt 2,15" breda fälgbanor vilket är helt värdelöst om man åker offroad på riktigt. Blir krokigt när man tittar elakt på dem.
Problemet är ju detsamma på alla tunga offroadare med breda däck och ekerfälgar, 1,85" fram och 2,5" bak så håller det för mer än vad de flesta kan utsätta cykeln för medan modet dikterar 2,15" och 4+" bak och då kroknar det redan vid trottoarkanter och fulwheelande. Än värre är det med slanglösa fälgar där man anpassat fälgens profil och ekringsmönstret för annat än maximal hållbarhet. Det blir heluselt.....
Köper du dig en stor offroadare med ekerhjul och breda fälgbanor bered dig på att få ekra om. Där finns inga utsikter för att det skall hålla för den typen av körning som marknadsföringen av cyklarna ger sken av.
Har enorm respekt för ditt kunnande och erfarenhet vilket jag absolut inte ifrågasätter. Vad jag ville ha sagt med mitt inlägg var att som jag har upplevt det, så blir de flesta fälgarna inte skeva över tid, utan är det från början.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |