Bike Week i Karlskoga

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Några frågor till er som besökt Bike Week i Karlskoga.
Hur fungerar bankörningen? Blir det mycket körtid? Är det mer folk/trängre på banan jämfört med andra bankörningar. Vad jag vet så går det inte att föranmäla sig, hu gör dom när det blir fullt, får man vända och köra hem då?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jocke K skrev:
Några frågor till er som besökt Bike Week i Karlskoga.
Hur fungerar bankörningen? Blir det mycket körtid? Är det mer folk/trängre på banan jämfört med andra bankörningar. Vad jag vet så går det inte att föranmäla sig, hu gör dom när det blir fullt, får man vända och köra hem då?

1. Bankörningen är indelad i olika grupper, långsam, medel, snabb, licens/oförs. osv.
2. Körtiden brukar vara 15 min/pass.
3. Brukar vara lite mer folk än normalt ja, men då platserna är begränsade så är det inte så farligt.
4. Är det fullt så får du se på från läktaren, var därför där i god tid!

Övrigt:
1. Ryggskydd är ett måste.
2. Försäkring som gäller på bana likaså.
3. Kolla bromsbeläggen så de kommer att räcka, det tar hårt på bana.
4. Höj lufttrycket i däcken. Däcken blir varmare än normalt.
5. Drick mycket vatten innan varje pass.
6. Stäng av ljuset & tejpa silvertejp på lyktorna. Stänger du inte av ljuset så bränner tejpen fast.
7. Ta bort backspeglarna alt. tejpa glasen.
8. Kör försiktigt & ha kul!

/X-up
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jocke K skrev:
Vad jag vet så går det inte att föranmäla sig, hu gör dom när det blir fullt, får man vända och köra hem då?
I viss mån brukar de klämma in en extra blandgrupp om det är såpass många som kommer men inte fått plats....annars brukar det oftast finnas plats kvar i långsamma gruppen :3freak
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
X-up skrev:
Övrigt:
1. Ryggskydd är ett måste.
2. Försäkring som gäller på bana likaså.
3. Kolla bromsbeläggen så de kommer att räcka, det tar hårt på bana.
4. Höj lufttrycket i däcken. Däcken blir varmare än normalt.
5. Drick mycket vatten innan varje pass.
6. Stäng av ljuset & tejpa silvertejp på lyktorna. Stänger du inte av ljuset så bränner tejpen fast.
7. Ta bort backspeglarna alt. tejpa glasen.
8. Kör försiktigt & ha kul!

/X-up
Korrigering punkt 4:a. Ett gatdäck blir inte för varmt på bana, man behöver därför inte höja lufttrycket, snarare tvärtom, på bana har man generellt lite mindre luft än på gata, just för att höja tempen i däcket. :mattias
:tummenupp
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
X-up skrev:
4. Höj lufttrycket i däcken. Däcken blir varmare än normalt.
Absolut inte; lufttrycket skall sänkas. Normala 2,5/2,9 fram/bak på gata, bör vara 2,1-2,2 både fram och bak på bana, om man kör någorlunda raskt (varvtid cirka 1,25-1,30 på Gelleråsen).
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Valmers har greppat de med lufttryck å så... men ja förstår nog inte "raskt tempo 1.25-1.30"
:lol
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Angående lufttryck så brukar jag preppa mina supercorsa inför bankörning, med att se till att lufttrycker är ca 2,2/2,0 fram resp bak.

Tack för informationen! :tummenupp Jag vet inte om jag ska åka till Karlskoga,
övriga bandagar där man förbokar och där deltagar antalet är lite lägre lockar mer. Men jag tycker att det är lite glest med bandagar i år så det gäller att ta alla tillfällen..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
fezt skrev:
Valmers har greppat de med lufttryck å så... men ja förstår nog inte "raskt tempo 1.25-1.30"
:lol
1,25-1,30 på Gelleråsen är skapligt raskt för många banovana gatåkare. Går det fortare än 1,20 i en gatgrupp bör man ta licens och skaffa rejshoj istället. Det finns ingen anledning att åka fortare med gathojar bland ovana förare.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
valmers skrev:
Absolut inte; lufttrycket skall sänkas. Normala 2,5/2,9 fram/bak på gata, bör vara 2,1-2,2 både fram och bak på bana, om man kör någorlunda raskt (varvtid cirka 1,25-1,30 på Gelleråsen).
Nja, man måste skilja på däck och däck. Min erfarenhet från gatdäck typ Mez4, D208, Pilot sport - power och Diablo är att de går varma och börjar halka efter några varv om man har mindre än 2,3/2,3 i.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top