Bikes wheelieskola - här är den!

Anciol

Bitterfitta MC
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skara, men har hjärtat i Falun
Hoj
såld till förmån för barnvagn...men har mutat in mig på en TL1000
http://clix.to/gsxr1000]här är andra tips![/URL]




WHEELIESKOLAN
av: Niklas Carle & Magnus Johansson
Bike 9-10 September-Oktober 2002

Det hela är egentligen tämligen pinsamt. Trots att jag har kört motorcykel i över 10 år har jag aldrig riktigt lärt mig köra på bakhjulet. Visst, att få upp framhjulet är en sak. Att verkligen köra på bakhjulet är en helt annan.
Nyttan av att köra på bakhjulet kan givetvis diskuteras. Det är förbjudet enligt lag och innebär ingen som helst fördel för att kunna köra fortare. Ändå är jag så grymt imponerad av alla som kan göra långa snygga wheelies. Och det är där som skon klämmer. Jag är imponerad. Och vill att andra ska imponeras... Dessutom har jag en bestämd åsikt om att bakhjulskörningar vittnar om lysande kontroll av motocykeln och det är ju det man vill utstråla. Åtminstone vill jag det, eftersom jag är fåfäng.
Men varför har jag inte lärt mig? På alla dessa år? Det är ju en sak som "alla bör kunna". Jag vet faktiskt inte. När bakhjulskörningar har kommit på tal har jag alltid drait mig undan, svarat undvikande och sedan skämts i tysthet. Bakhjulskörningar blev till slut ångestframkallande och jag insåg att något måste göras. Niklas, som är redaktionens balansfenomen, var helt enkelt tvungen att lära mig.
Att köra på bakhjulet bland trafikanter, exempelvis på Sveavägen eller utanför Brostugan som är två populära samlingspunkter i Stockholm, utan att vara extremt skicklig är inte bara dumt utan framförallt extremt töntigt. Således bör all övning ske på mycket undanskymda platser i skydd från barnvagnar (och granskande blickar). Vi hyrde en raka på Skavsta, flygfältet utanför Nyköping, och satte målsättningen till att köra ettan, tvåan och trean ut på bakhjulet. Ingen dålig utmaning kan vi konstatera i efterhand men man måste väl "sikta mot trädtopparna"...
Just problemet med att sikta mot trädtopparna var det som jag tyckte var svårast, när styret upptar synfältet vill jag inte gärna gasa mer. Att slå över verkar göra ont... Men jag överdrev hela tiden lutningen för mig själv, det är inte så extrem lutning som man först tror. Först när jag började låta överkroppen hänga bakåt och agera balansvikt kunde jag börja göra några som helst framsteg på området.
Självklart hjälper det även till att jag övat upp vanan fter att ha plockat upp hojen på bakhjulet femtioelva gånger. I början blev jag närmast överraskad av att inte längre se vägen.
Men hur bra blir man efter en halvdag med privatlärare, tydlig genomgång av startmomentet, vikten av att hela tiden ha känsla med bromsen och teknikstudier på video? Ja, trots en privat hejarklack måste jag erkänna att jag fortfarande inte kan köra på bakhjulet. Visst går det "bättre"... men jag har långt kvar innan jag kör trean ut. Ett fatalt misslyckande. Det känns som om jag verkligen måste bestämma mig för att lära mig, och sen träna en kväll i veckan. Att försöka någon gång då och då håller inte. Övning är det enda som ger färdighet för oss talanglösa stackare.*

SÅ HÄR GÖR DU
När du ska lära dig att åka på ett hjul så är det viktigt att komma ihåg att det kan göra fruktansvärt ont att misslyckas. Dessutom kan det kosta en mindre förmögenhet att lappa ihop delarna som ett misslyckande kan ta kol på. Risken är stor att både motocykel och förare går sönder. Här ska vi ge dig lite tips för hur du ska undvika dessa problem.
En härlig repa på bakhjulet kan lättast delas upp i tre faser. Den första är när du skickar upp hojen i balansläge, den andra är själva balanseringen med växlingar och den sista, och lättaste, är landningen. Ner kommer du ju alltid.
Det finns flera olika teorier om hur föraren skall då upp en motorcykel på bakhjulet. Här kommer vi att använda oss av den som är snällast för motorcykeln och lugnast för föraren. Ett av de vanligaste felen nybörjaren gör är att han lutar sig framåt när hojen börjar stegra sig, vilket tillsammans med ett hastigt avslag på gasen gör att hojen faller pladask till marken. Det största problemet sitter "i huvudet" då rädslan för att slå över baklänges tvingar ut signaler i högerhanden, för att förhindra den närliggande katastrofen. För att få bort dessa, i detta fall oönskade reaktioner, gäller det att öva in förfarandet så pass att inte hjärnan hetsar upp sig.
De flesta hojar har tillräckligt med effekt för att köra på bakhjulet med. Ett lugnt sätt är att lära sig var i registret motorn är som starkast och utnyttja denna effekt till att få upp hojen i lagom vinkel. Starta på ettans växel och utnyttja motorns vridmoment. När du har hittat detta lägger du an bakbromsen vilket komprimerar fjädringen. När du sedan ger gas släpper du bakbromsen, vilket leder till att fjädringen expanderar och hjälper till med att skjuta upp hjulet i luften på ett lugnt sätt. Du kan även komprimera fjädringen i en kraftig svängning och sedan ge på gas när du rätar upp hojen, resultatet är det samma. Den senare metoden kallas av finsmakare för "Bossonmetoden". Utnyttjas den senare av de två skall du dock vara beredd på den retur av svängningen som uppstår när hojen har kommit upp på bakhjulet. Vi rekommenderar att nybörjare använder sig av den första metoden.

Det viktigaste för att få till en lyckad start på en mysig bakhjulsrepa är att luta sig bakåt med kroppen och öva in ett säkert avslag så fort hojen kommit upp i rätt vinkel. Du får inte slå av för mycket på gasen för då faller framhjulet till marken. Under denna period är det viktigt att du inte glömmer bort att arbeta med bakbromsen. Kommer hojen över balanspunkten är detta den bästa vän du har, tillsammans med motorbromsen.
När du väl har fått kläm på starterna skall du koncentrera dig på att hålla hojen i en så konstant vinkel som möjligt. Undvik alltför hastiga på- och avslag då de bara gör att hojen vill gunga upp och ner vilket i sin tur försvårar växlingarna. Det optimala är att direkt från start hitta balanspunkten och därifrån börja jobba med broms och gas för att hålla en jämn vinkel.
När nästa växel skall petas i rekommenderar vi att använda kopplingen. Detta är skonsammare för motorn och att växlingen blir mjukare. Det räcker dock att du "duttar till" på den för att det skall hjälpa. Även här skall du vara med på bromsen hela proceduren så att du inte tippar runt, eftersom du får ge lite extra gas precis innan du lägger i nästa växel, en kraftigare vinkel som hojen måste ligga i, eftersom den blir "tamare" på högre växlar.
Ytterliggare ett tips är att vara aktiv med överkroppen, det är denna du använder när du skall korrigera kursen. För att svänga vänster så vrider du styret åt höger och luter kroppen åt vänster. Kom dock ihåg att prova dig fram inna du börjar svänga på ett hjul, olika hojar kräver olika mycket korrigering. Det är aldrig kul att braka av vägen, förlåt, jag menar banan.
När det är dags att sätta ner hojen skall du tänka på flera olika saker för att göra det så bekvämt för dig och hojen som möjligt. I början kommer nedslaget att ske automatiskt, ibland hårt och ibland mjukt. När du har kläm på växlingarna och känner dig mera säker, skall du dock tänka på att släppa ner hojen så mjukt som möjligt för att skona hjullager, styrlager och stötdämpare. Det enklaste sättet är att ge extra gas precis innan framhjulet når asfalten, vilken gör landningen mjukare.

Kom även ihåg att ha framhjulet precis rakt för att undvika styrslag. Dessa orsakas av den plötsliga viktförskjutningen ihop med gaffelns komprimering och därmed brantare vinkel, vilket gör hojen nervös. De flesta styrslag är dock tämligen odramatiska.
För de som vill ta bakhjulskörningn till en högre nivå rekommenderas strydämpare vilket effektivt minimerar riskerna för obehagliga styrslag. Efter långa repor på bakhjulet kan framhjulet stanna, vilket dramatiserar det hela. Gyroeffekten från den snurrande framhjulet gör det enklare att hålla kursen eller med flit ändra den i önskad riktining.
Nu när du fått grunderna är det bara ut och öva. Ett tips är att alltid vara två vilket gör det smidigare om någonting händer. Det kan även vara bra att ha en mobiltelefon i närheten för att ringa polarna och skryta när du satt din första växling... eller ringa till ambulansen och säga att du misslyckats.
Det är självklart olagligt att köra på bakhjulet, vilket kan vara bra att ha i åtanke. Öva eller kör på ställen där det är säkert, som på stora flygfält med intilliggande öppna ytor. Det är aldrig roligt att skrota sig själv eller sin hoj! Till sist: Skam den som ger sig!
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tror dom menar att fjädringen sjunker ihop bak att hojen "sätter" sig. För om den blir lägre bak så har du ju automatiskt ett litetförsprång redan där. För om hojen redan "satt" sig så sätter den sig inte lika mycket när du sedan ger gas som den skulle ha gjort i annat fall.

que? Om jag fattat det rätt så måste det va på det viset dom menar kan inte komma på nåt annat.


Missförstå mej rätt
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
"När du har hittat detta lägger du an bakbromsen vilket komprimerar fjädringen. När du sedan ger gas släpper du bakbromsen, vilket leder till att fjädringen expanderar och hjälper till med att skjuta upp hjulet i luften på ett lugnt sätt."

Det är väl fram dom menar, jag tror inte att man vill att bakhjulet skjuter upp i luften när fjädringen expanderar.
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Nej det är klart :D

Men tänk dej att fjädringen bak är komprimerad.
Du ger gas som kommer att göra så att tyngdpunkten förflyttas bakåt och då göra så att bakfjädringen komprimeras något.
MEN den är ju redan lite komprimerad och dessutom så har du precis släppt på fot bromsen och då sträcks fjädringen ut men möts av trycket uppifrån av tyngdkraften och i ochmed det så blir själva fjädringsvägen stum för en kort sekund och gör då att ditt gaspådrag "svarar" bättre rakt ner i backen.

Kan jämföras med tex dragracing bilar och dyligt som har en något hårdare fjädring och kortare fjädringsväg bak och mjukare men längre fjädrings väg fram.

Förklara gärna om jag har fel eller är ute och cyklar :D

Så det inte blir så här :fatta!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jaja... :p

frågan är ju fortfarande: Använder NÅN bakbromsen?? Ingen jag känner gör det.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Stoppsladd skrev:
Nej det är klart :D

Men tänk dej att fjädringen bak är komprimerad.
Du ger gas som kommer att göra så att tyngdpunkten förflyttas bakåt och då göra så att bakfjädringen komprimeras något.
MEN den är ju redan lite komprimerad och dessutom så har du precis släppt på fot bromsen och då sträcks fjädringen ut men möts av trycket uppifrån av tyngdkraften och i ochmed det så blir själva fjädringsvägen stum för en kort sekund och gör då att ditt gaspådrag "svarar" bättre rakt ner i backen.

Kan jämföras med tex dragracing bilar och dyligt som har en något hårdare fjädring och kortare fjädringsväg bak och mjukare men längre fjädrings väg fram.

Förklara gärna om jag har fel eller är ute och cyklar :D

Så det inte blir så här :fatta!
jag tolkar det på precis samma sätt som dig.....
ang om nån gör så i praktiken vet jag inte nån som gör, men jag tror det skulle kunna vara till fördel för lite effektsvagare hojar.....
 

fastwheeler

Terminator
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Haparanda
Hoj
Suzuki GSXR 750 -96
JAG har testat det där lite, men det var inget för mig iaf.

Det fungerar som så att man drar på rejält, då avlastas fram gaffeln/fjädringen, när man sedan bromsar med baken så komrimeras fädringen (cykeln niger ju vid inbromsning) för att sedan "skjuta" upp framhjulet i luften när man släpper bromsen.

Kanske man kan jämföra detta med att hoppa på en studsmatta :rolleyes: är ju mycket lättare än utan :p
 

fastwheeler

Terminator
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Haparanda
Hoj
Suzuki GSXR 750 -96
Kan lägga till att man inte ska släppa gasen... eller ja, kanske när baklampan närmar sig asfalten :crash
 

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
RRRSeexNollseex
Ni som kan det här med bakhjuls åka...

har det tagit lång tid att lära sig så att man kan åka utan nåra större problem på bakslangen?

Kostat mycket sveda å stålars ?

//En som snart börjar öva :fakta
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Rigge skrev:
Jaja... :p

frågan är ju fortfarande: Använder NÅN bakbromsen?? Ingen jag känner gör det.

Skulle inte tro det :D
Provade på skoj någon gång att göra lite efter deras modell med bakbroms och sånt... gick verkligen inte bra :crash
Kan tänka mig att det "kan" vara givande om man försöker få upp den i rätt låg hastighet och av någon konstig anledning vill undvika att mumsa koppling.
Nej, tacka vet jag hederligt gas-på-av-på, förutsätter förstås att man har lite hästar till övers och en välsträckt kejda :tummenupp
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
jag använder bakbromsen. Eller det gör jag inte egentligen men jag har foten där vid växling mellan tvåan och trean. Hur skall du annars hitta balanspunkten där du kan ligga på bakhjulet i evigheter utan att öka hastigheten? Alla kan väl få upp sina cyklar på bakhjulet. en del kan växla. Ännu färre kan köra hur längesom helst. Ja e i växlingstadiet :(
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
ett tillägg. Lånade ut min cykel för bakhjuls-ändamål en dag. Killen som körde den fråga om han fick dra baklampan i asfalten. Vilken fråga. Dåre. Naturligtvis inte. Men när ja känner att ja håller på att sätta mig på backen säger bakomvarande att ja har en halvmeter kvar till asfalt=lampa. Ja måste ju använda bromsen för att hitta den rätta balansen. (se inlägg ovan)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag kan åka ett par hundra meter på 1:an, det gäller bara att ha höjden inne.
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
det kan ja tänka mig. Men det går fan inte få reda på "rätt höjd" utan att ha foten på bromsen. Jo, när man sätter sig på röven med cykeln över sig. då vet man, fast då är det för sent. Ja försöker hitta rätt höjd varje gång jag kör, även för att kunna växla gött med koppling. När jag fått in nästa växel är framhjulet i marken redan. ser nog rätt löjligt ut. men men.. jag prata med en kille som sade att man skall ha en supermotard att träna på. Inte en R1:a. det går aldeles för fort och är dyrt att krascha. Han sade vidare att om man kan hantera en supermoto sjyst, kan man hantera alla sen.. svårt att säga. vet inte.
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
har dock lyckats ett antal ggr att lägga i trean gött och fortsätta. Första gången det gick höll jag på att skita ner mig för det gick så fort. Jag släppte gasen blixtfort. Hade runt 190kmh då. farligt. Men fan vad roligt vi har! :D
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
rigge---> menar du att en gor idé kan vara att bara träna körning på ettan tills du hittar rätt höjd? Låter rätt rimligt. När man kan som du köra RIKTIGT länge på en växel då har man rätt höjd. Höjden varieras ju inte för man har en annan växel, ellerhur? Ettan är ju lämplig växel så går det inte så jättefort om det skulle gå åt h**e
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
KrilleYZF R1 skrev:
rigge---> menar du att en gor idé kan vara att bara träna körning på ettan tills du hittar rätt höjd? Låter rätt rimligt. När man kan som du köra RIKTIGT länge på en växel då har man rätt höjd. Höjden varieras ju inte för man har en annan växel, ellerhur? Ettan är ju lämplig växel så går det inte så jättefort om det skulle gå åt h**e

Jag har lyckats pajja 2:an på min så jag har inget annat val än att åka på 1:an tyvärr. Då står jag med höger fot som vanligt och vänster på skjutspinnen. Då kan man hålla cykeln riktigt högt men jag når inte bromsen :skrämd

Det dryga med det där är att jag inte ser varvräknaren så helt plötsligt slår varvstoppet i. Då smäller det ner fint!!! Sen trycker den upp olja i luftburken med.

Din är nog aningens nervös att köra på 1:an skulle jag tro, öva att hålla varvet nere på 2:an. Att låna en motard är inte alls fel, dom är riktigt lättkörda så man lär sig bra på dom. Att man skulle kunna köra allt efter att ha lärt sig på en sån tror jag däremot mindre på.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Bakbromsen rostar.

Har protes på högerben så bakbromsen är inte använd på 12-13 år. Kan då inte köra sakta på hjulet så det är bara till att peta i en ny växel vartefter farten ökar, men om man var modig skulle det kanske gå att balansera med motorbromsen...eller?
Åter till frågan: Näe, jag komprimerar varken bak eller framfjädringen och kopplingen använder jag gärna vid lyftet.
Gör som du vill för inget är rätt eller fel. Lycka till. :tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top