Anciol
Bitterfitta MC
- Gick med
- 7 Mar 2003
- Hoj
- såld till förmån för barnvagn...men har mutat in mig på en TL1000
http://clix.to/gsxr1000]här är andra tips![/URL]
WHEELIESKOLAN
av: Niklas Carle & Magnus Johansson
Bike 9-10 September-Oktober 2002
Det hela är egentligen tämligen pinsamt. Trots att jag har kört motorcykel i över 10 år har jag aldrig riktigt lärt mig köra på bakhjulet. Visst, att få upp framhjulet är en sak. Att verkligen köra på bakhjulet är en helt annan.
Nyttan av att köra på bakhjulet kan givetvis diskuteras. Det är förbjudet enligt lag och innebär ingen som helst fördel för att kunna köra fortare. Ändå är jag så grymt imponerad av alla som kan göra långa snygga wheelies. Och det är där som skon klämmer. Jag är imponerad. Och vill att andra ska imponeras... Dessutom har jag en bestämd åsikt om att bakhjulskörningar vittnar om lysande kontroll av motocykeln och det är ju det man vill utstråla. Åtminstone vill jag det, eftersom jag är fåfäng.
Men varför har jag inte lärt mig? På alla dessa år? Det är ju en sak som "alla bör kunna". Jag vet faktiskt inte. När bakhjulskörningar har kommit på tal har jag alltid drait mig undan, svarat undvikande och sedan skämts i tysthet. Bakhjulskörningar blev till slut ångestframkallande och jag insåg att något måste göras. Niklas, som är redaktionens balansfenomen, var helt enkelt tvungen att lära mig.
Att köra på bakhjulet bland trafikanter, exempelvis på Sveavägen eller utanför Brostugan som är två populära samlingspunkter i Stockholm, utan att vara extremt skicklig är inte bara dumt utan framförallt extremt töntigt. Således bör all övning ske på mycket undanskymda platser i skydd från barnvagnar (och granskande blickar). Vi hyrde en raka på Skavsta, flygfältet utanför Nyköping, och satte målsättningen till att köra ettan, tvåan och trean ut på bakhjulet. Ingen dålig utmaning kan vi konstatera i efterhand men man måste väl "sikta mot trädtopparna"...
Just problemet med att sikta mot trädtopparna var det som jag tyckte var svårast, när styret upptar synfältet vill jag inte gärna gasa mer. Att slå över verkar göra ont... Men jag överdrev hela tiden lutningen för mig själv, det är inte så extrem lutning som man först tror. Först när jag började låta överkroppen hänga bakåt och agera balansvikt kunde jag börja göra några som helst framsteg på området.
Självklart hjälper det även till att jag övat upp vanan fter att ha plockat upp hojen på bakhjulet femtioelva gånger. I början blev jag närmast överraskad av att inte längre se vägen.
Men hur bra blir man efter en halvdag med privatlärare, tydlig genomgång av startmomentet, vikten av att hela tiden ha känsla med bromsen och teknikstudier på video? Ja, trots en privat hejarklack måste jag erkänna att jag fortfarande inte kan köra på bakhjulet. Visst går det "bättre"... men jag har långt kvar innan jag kör trean ut. Ett fatalt misslyckande. Det känns som om jag verkligen måste bestämma mig för att lära mig, och sen träna en kväll i veckan. Att försöka någon gång då och då håller inte. Övning är det enda som ger färdighet för oss talanglösa stackare.*
SÅ HÄR GÖR DU
När du ska lära dig att åka på ett hjul så är det viktigt att komma ihåg att det kan göra fruktansvärt ont att misslyckas. Dessutom kan det kosta en mindre förmögenhet att lappa ihop delarna som ett misslyckande kan ta kol på. Risken är stor att både motocykel och förare går sönder. Här ska vi ge dig lite tips för hur du ska undvika dessa problem.
En härlig repa på bakhjulet kan lättast delas upp i tre faser. Den första är när du skickar upp hojen i balansläge, den andra är själva balanseringen med växlingar och den sista, och lättaste, är landningen. Ner kommer du ju alltid.
Det finns flera olika teorier om hur föraren skall då upp en motorcykel på bakhjulet. Här kommer vi att använda oss av den som är snällast för motorcykeln och lugnast för föraren. Ett av de vanligaste felen nybörjaren gör är att han lutar sig framåt när hojen börjar stegra sig, vilket tillsammans med ett hastigt avslag på gasen gör att hojen faller pladask till marken. Det största problemet sitter "i huvudet" då rädslan för att slå över baklänges tvingar ut signaler i högerhanden, för att förhindra den närliggande katastrofen. För att få bort dessa, i detta fall oönskade reaktioner, gäller det att öva in förfarandet så pass att inte hjärnan hetsar upp sig.
De flesta hojar har tillräckligt med effekt för att köra på bakhjulet med. Ett lugnt sätt är att lära sig var i registret motorn är som starkast och utnyttja denna effekt till att få upp hojen i lagom vinkel. Starta på ettans växel och utnyttja motorns vridmoment. När du har hittat detta lägger du an bakbromsen vilket komprimerar fjädringen. När du sedan ger gas släpper du bakbromsen, vilket leder till att fjädringen expanderar och hjälper till med att skjuta upp hjulet i luften på ett lugnt sätt. Du kan även komprimera fjädringen i en kraftig svängning och sedan ge på gas när du rätar upp hojen, resultatet är det samma. Den senare metoden kallas av finsmakare för "Bossonmetoden". Utnyttjas den senare av de två skall du dock vara beredd på den retur av svängningen som uppstår när hojen har kommit upp på bakhjulet. Vi rekommenderar att nybörjare använder sig av den första metoden.
Det viktigaste för att få till en lyckad start på en mysig bakhjulsrepa är att luta sig bakåt med kroppen och öva in ett säkert avslag så fort hojen kommit upp i rätt vinkel. Du får inte slå av för mycket på gasen för då faller framhjulet till marken. Under denna period är det viktigt att du inte glömmer bort att arbeta med bakbromsen. Kommer hojen över balanspunkten är detta den bästa vän du har, tillsammans med motorbromsen.
När du väl har fått kläm på starterna skall du koncentrera dig på att hålla hojen i en så konstant vinkel som möjligt. Undvik alltför hastiga på- och avslag då de bara gör att hojen vill gunga upp och ner vilket i sin tur försvårar växlingarna. Det optimala är att direkt från start hitta balanspunkten och därifrån börja jobba med broms och gas för att hålla en jämn vinkel.
När nästa växel skall petas i rekommenderar vi att använda kopplingen. Detta är skonsammare för motorn och att växlingen blir mjukare. Det räcker dock att du "duttar till" på den för att det skall hjälpa. Även här skall du vara med på bromsen hela proceduren så att du inte tippar runt, eftersom du får ge lite extra gas precis innan du lägger i nästa växel, en kraftigare vinkel som hojen måste ligga i, eftersom den blir "tamare" på högre växlar.
Ytterliggare ett tips är att vara aktiv med överkroppen, det är denna du använder när du skall korrigera kursen. För att svänga vänster så vrider du styret åt höger och luter kroppen åt vänster. Kom dock ihåg att prova dig fram inna du börjar svänga på ett hjul, olika hojar kräver olika mycket korrigering. Det är aldrig kul att braka av vägen, förlåt, jag menar banan.
När det är dags att sätta ner hojen skall du tänka på flera olika saker för att göra det så bekvämt för dig och hojen som möjligt. I början kommer nedslaget att ske automatiskt, ibland hårt och ibland mjukt. När du har kläm på växlingarna och känner dig mera säker, skall du dock tänka på att släppa ner hojen så mjukt som möjligt för att skona hjullager, styrlager och stötdämpare. Det enklaste sättet är att ge extra gas precis innan framhjulet når asfalten, vilken gör landningen mjukare.
Kom även ihåg att ha framhjulet precis rakt för att undvika styrslag. Dessa orsakas av den plötsliga viktförskjutningen ihop med gaffelns komprimering och därmed brantare vinkel, vilket gör hojen nervös. De flesta styrslag är dock tämligen odramatiska.
För de som vill ta bakhjulskörningn till en högre nivå rekommenderas strydämpare vilket effektivt minimerar riskerna för obehagliga styrslag. Efter långa repor på bakhjulet kan framhjulet stanna, vilket dramatiserar det hela. Gyroeffekten från den snurrande framhjulet gör det enklare att hålla kursen eller med flit ändra den i önskad riktining.
Nu när du fått grunderna är det bara ut och öva. Ett tips är att alltid vara två vilket gör det smidigare om någonting händer. Det kan även vara bra att ha en mobiltelefon i närheten för att ringa polarna och skryta när du satt din första växling... eller ringa till ambulansen och säga att du misslyckats.
Det är självklart olagligt att köra på bakhjulet, vilket kan vara bra att ha i åtanke. Öva eller kör på ställen där det är säkert, som på stora flygfält med intilliggande öppna ytor. Det är aldrig roligt att skrota sig själv eller sin hoj! Till sist: Skam den som ger sig!
WHEELIESKOLAN
av: Niklas Carle & Magnus Johansson
Bike 9-10 September-Oktober 2002
Det hela är egentligen tämligen pinsamt. Trots att jag har kört motorcykel i över 10 år har jag aldrig riktigt lärt mig köra på bakhjulet. Visst, att få upp framhjulet är en sak. Att verkligen köra på bakhjulet är en helt annan.
Nyttan av att köra på bakhjulet kan givetvis diskuteras. Det är förbjudet enligt lag och innebär ingen som helst fördel för att kunna köra fortare. Ändå är jag så grymt imponerad av alla som kan göra långa snygga wheelies. Och det är där som skon klämmer. Jag är imponerad. Och vill att andra ska imponeras... Dessutom har jag en bestämd åsikt om att bakhjulskörningar vittnar om lysande kontroll av motocykeln och det är ju det man vill utstråla. Åtminstone vill jag det, eftersom jag är fåfäng.
Men varför har jag inte lärt mig? På alla dessa år? Det är ju en sak som "alla bör kunna". Jag vet faktiskt inte. När bakhjulskörningar har kommit på tal har jag alltid drait mig undan, svarat undvikande och sedan skämts i tysthet. Bakhjulskörningar blev till slut ångestframkallande och jag insåg att något måste göras. Niklas, som är redaktionens balansfenomen, var helt enkelt tvungen att lära mig.
Att köra på bakhjulet bland trafikanter, exempelvis på Sveavägen eller utanför Brostugan som är två populära samlingspunkter i Stockholm, utan att vara extremt skicklig är inte bara dumt utan framförallt extremt töntigt. Således bör all övning ske på mycket undanskymda platser i skydd från barnvagnar (och granskande blickar). Vi hyrde en raka på Skavsta, flygfältet utanför Nyköping, och satte målsättningen till att köra ettan, tvåan och trean ut på bakhjulet. Ingen dålig utmaning kan vi konstatera i efterhand men man måste väl "sikta mot trädtopparna"...
Just problemet med att sikta mot trädtopparna var det som jag tyckte var svårast, när styret upptar synfältet vill jag inte gärna gasa mer. Att slå över verkar göra ont... Men jag överdrev hela tiden lutningen för mig själv, det är inte så extrem lutning som man först tror. Först när jag började låta överkroppen hänga bakåt och agera balansvikt kunde jag börja göra några som helst framsteg på området.
Självklart hjälper det även till att jag övat upp vanan fter att ha plockat upp hojen på bakhjulet femtioelva gånger. I början blev jag närmast överraskad av att inte längre se vägen.
Men hur bra blir man efter en halvdag med privatlärare, tydlig genomgång av startmomentet, vikten av att hela tiden ha känsla med bromsen och teknikstudier på video? Ja, trots en privat hejarklack måste jag erkänna att jag fortfarande inte kan köra på bakhjulet. Visst går det "bättre"... men jag har långt kvar innan jag kör trean ut. Ett fatalt misslyckande. Det känns som om jag verkligen måste bestämma mig för att lära mig, och sen träna en kväll i veckan. Att försöka någon gång då och då håller inte. Övning är det enda som ger färdighet för oss talanglösa stackare.*
SÅ HÄR GÖR DU
När du ska lära dig att åka på ett hjul så är det viktigt att komma ihåg att det kan göra fruktansvärt ont att misslyckas. Dessutom kan det kosta en mindre förmögenhet att lappa ihop delarna som ett misslyckande kan ta kol på. Risken är stor att både motocykel och förare går sönder. Här ska vi ge dig lite tips för hur du ska undvika dessa problem.
En härlig repa på bakhjulet kan lättast delas upp i tre faser. Den första är när du skickar upp hojen i balansläge, den andra är själva balanseringen med växlingar och den sista, och lättaste, är landningen. Ner kommer du ju alltid.
Det finns flera olika teorier om hur föraren skall då upp en motorcykel på bakhjulet. Här kommer vi att använda oss av den som är snällast för motorcykeln och lugnast för föraren. Ett av de vanligaste felen nybörjaren gör är att han lutar sig framåt när hojen börjar stegra sig, vilket tillsammans med ett hastigt avslag på gasen gör att hojen faller pladask till marken. Det största problemet sitter "i huvudet" då rädslan för att slå över baklänges tvingar ut signaler i högerhanden, för att förhindra den närliggande katastrofen. För att få bort dessa, i detta fall oönskade reaktioner, gäller det att öva in förfarandet så pass att inte hjärnan hetsar upp sig.
De flesta hojar har tillräckligt med effekt för att köra på bakhjulet med. Ett lugnt sätt är att lära sig var i registret motorn är som starkast och utnyttja denna effekt till att få upp hojen i lagom vinkel. Starta på ettans växel och utnyttja motorns vridmoment. När du har hittat detta lägger du an bakbromsen vilket komprimerar fjädringen. När du sedan ger gas släpper du bakbromsen, vilket leder till att fjädringen expanderar och hjälper till med att skjuta upp hjulet i luften på ett lugnt sätt. Du kan även komprimera fjädringen i en kraftig svängning och sedan ge på gas när du rätar upp hojen, resultatet är det samma. Den senare metoden kallas av finsmakare för "Bossonmetoden". Utnyttjas den senare av de två skall du dock vara beredd på den retur av svängningen som uppstår när hojen har kommit upp på bakhjulet. Vi rekommenderar att nybörjare använder sig av den första metoden.
Det viktigaste för att få till en lyckad start på en mysig bakhjulsrepa är att luta sig bakåt med kroppen och öva in ett säkert avslag så fort hojen kommit upp i rätt vinkel. Du får inte slå av för mycket på gasen för då faller framhjulet till marken. Under denna period är det viktigt att du inte glömmer bort att arbeta med bakbromsen. Kommer hojen över balanspunkten är detta den bästa vän du har, tillsammans med motorbromsen.
När du väl har fått kläm på starterna skall du koncentrera dig på att hålla hojen i en så konstant vinkel som möjligt. Undvik alltför hastiga på- och avslag då de bara gör att hojen vill gunga upp och ner vilket i sin tur försvårar växlingarna. Det optimala är att direkt från start hitta balanspunkten och därifrån börja jobba med broms och gas för att hålla en jämn vinkel.
När nästa växel skall petas i rekommenderar vi att använda kopplingen. Detta är skonsammare för motorn och att växlingen blir mjukare. Det räcker dock att du "duttar till" på den för att det skall hjälpa. Även här skall du vara med på bromsen hela proceduren så att du inte tippar runt, eftersom du får ge lite extra gas precis innan du lägger i nästa växel, en kraftigare vinkel som hojen måste ligga i, eftersom den blir "tamare" på högre växlar.
Ytterliggare ett tips är att vara aktiv med överkroppen, det är denna du använder när du skall korrigera kursen. För att svänga vänster så vrider du styret åt höger och luter kroppen åt vänster. Kom dock ihåg att prova dig fram inna du börjar svänga på ett hjul, olika hojar kräver olika mycket korrigering. Det är aldrig kul att braka av vägen, förlåt, jag menar banan.
När det är dags att sätta ner hojen skall du tänka på flera olika saker för att göra det så bekvämt för dig och hojen som möjligt. I början kommer nedslaget att ske automatiskt, ibland hårt och ibland mjukt. När du har kläm på växlingarna och känner dig mera säker, skall du dock tänka på att släppa ner hojen så mjukt som möjligt för att skona hjullager, styrlager och stötdämpare. Det enklaste sättet är att ge extra gas precis innan framhjulet når asfalten, vilken gör landningen mjukare.
Kom även ihåg att ha framhjulet precis rakt för att undvika styrslag. Dessa orsakas av den plötsliga viktförskjutningen ihop med gaffelns komprimering och därmed brantare vinkel, vilket gör hojen nervös. De flesta styrslag är dock tämligen odramatiska.
För de som vill ta bakhjulskörningn till en högre nivå rekommenderas strydämpare vilket effektivt minimerar riskerna för obehagliga styrslag. Efter långa repor på bakhjulet kan framhjulet stanna, vilket dramatiserar det hela. Gyroeffekten från den snurrande framhjulet gör det enklare att hålla kursen eller med flit ändra den i önskad riktining.
Nu när du fått grunderna är det bara ut och öva. Ett tips är att alltid vara två vilket gör det smidigare om någonting händer. Det kan även vara bra att ha en mobiltelefon i närheten för att ringa polarna och skryta när du satt din första växling... eller ringa till ambulansen och säga att du misslyckats.
Det är självklart olagligt att köra på bakhjulet, vilket kan vara bra att ha i åtanke. Öva eller kör på ställen där det är säkert, som på stora flygfält med intilliggande öppna ytor. Det är aldrig roligt att skrota sig själv eller sin hoj! Till sist: Skam den som ger sig!