Bikeweek Gelleråsen i anlutning till EM 2008

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Nån som vet några datum på allmänhetensåkningar om det är några, brukar ju vara i alla fall? Skulle ju va kul att samtidigt se EM och få åka lite bana åxå en dag eller 2. EM är väl den 27 juli har jag för mej.:)

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Är det bara att åka dit och betala på plats eller ska det föranmälas?

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Är det bara att åka dit och betala på plats eller ska det föranmälas?

Du åker dit och ställer dig i kö. Om vädret ska bli fint och du vill köra i snabbare grupper ska du stå i kön redan när vi funktionärer går och äter frukost. Och det är tidigt.

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
OK, hur mycke får man köra då, är det typ heldagar när man väl kommit igenom kön eller hur mycke kan man räkna med? Segt att åka dit så får man typ 5 varv sen är det slut.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
OK, hur mycke får man köra då, är det typ heldagar när man väl kommit igenom kön eller hur mycke kan man räkna med? Segt att åka dit så får man typ 5 varv sen är det slut.

Fyra hastighetsgrupper, första passet går ut 09.00, 15-minuterspass, avbrott för lunch en timme, körning till 16.00 (har jag för mig) så det är licensträning inför SO/SM/EM till 18.00.

Om ingen klotar (och vi snor alltid tid från den grupp som vurpat, inte från någon annan) så brukar man få ihop 6 eller 7 femtonminuterspass.

erk

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2006
Hoj
CBR600RR
Nån som vet hur försäkringar gäller på "allmänhetens åkning" under bikeweek? Jag har If btw...

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nån som vet hur försäkringar gäller på "allmänhetens åkning" under bikeweek? Jag har If btw...

De gäller som på banåkning, d.v.s. det är inte någon kursverksamhet. Om din försäkring endast gäller för SMC-sanktionerade kurser så kommer du nog att få lite problem.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Du åker dit och ställer dig i kö. Om vädret ska bli fint och du vill köra i snabbare grupper ska du stå i kön redan när vi funktionärer går och äter frukost. Och det är tidigt.

Jag ska gå licenskursen som går 23-24 juli och då undrar jag vad det är för krav på hojen?. Eftersom jag har en orginalhoj som har kraschkåpor på sig (dvs den är rensad på allt, lampor, nummerskylt etc...) men inte najjad eller fixad på något annat sätt som en riktig racehoj är. Den är också avställd och oförsäkrad. Kan man köra med den eller måste man najja och fixa allt enligt regelverket för racehojjar?. Jag har en annan gathoj också som inte har orginaldämpare på sig, den låter lite mer (twin). Så jag undrar vad ni har för ljudkrav?? eller ska man slänga på orgdämparna på engång?.

/Fredrik

Last edited:

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02

Här hittade jag iaf vad som gäller:
http://www.karlskogamotorstadion.com/sosidor/so2008/bikeweek08/bikeweek08.htm

Ring o hör med if om du är osäker.
/Z

"Detta gäller för ”Allmänhetens Åkning ” på Karlskoga Motorstadion:

BIKE WEEK: Du anmäler dig och betalar på plats för körning enstaka dagar (kostnad per dag 400 kr). Inga föranmälningar tas emot via brev, fax, mail eller telefon. Arrangören förbehåller sig rätten att neka anmälan.

Motorcykeln skall vara godkänd av Svensk Bilprovning, skattad & minst trafikförsäkrad. Allt glas, förutom kåpglas, skall vara tejpat. (förslagsvis med ”silvertape”, stäng av ljuset annars bränns tapen fast) Vi okulärbesiktigarar alla motorcyklar d.v.s. kollar bromsar, däck, oljeläckage m.m.

Personlig skyddsutrustning: Skinnställ, hjälm, MC handskar, MC stövlar. ( I grupp 1 och 2 tillåtet med Goretex ställ).

Super Moto/Montard hojar tillåts endast med original ljuddämpare i grupp 1 eller 2."

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag ska gå licenskursen som går 23-24 juli och då undrar jag vad det är för krav på hojen?. Eftersom jag har en orginalhoj som har kraschkåpor på sig (dvs den är rensad på allt, lampor, nummerskylt etc...) men inte najjad eller fixad på något annat sätt som en riktig racehoj är. Den är också avställd och oförsäkrad. Kan man köra med den eller måste man najja och fixa allt enligt regelverket för racehojjar?. Jag har en annan gathoj också som inte har orginaldämpare på sig, den låter lite mer (twin). Så jag undrar vad ni har för ljudkrav?? eller ska man slänga på orgdämparna på engång?.

/Fredrik

Det brukar vara så att kör man racehoj så ska den uppfylla
reglementet och kör man gathoj så ska den vara i skick att godkännas hos bilprovningen.

Det bästa är nog att du inger och kollar detta.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Får man köra med racehoj på körnigarna under bikeweek?

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Får man köra med racehoj på körnigarna under bikeweek?

Nej. Hojen skall vara laglig enligt svensk bilprovning och ha gällande trafikförsäkring. Rejshojar kör (vanligtvis) under licenskörningen mellan 16 och 18.

Vad gäller kravet på hoj på licenskursen får du ställa den frågan till arrangörerna. Licensarna har en egen grupp ni är ute och kör i så jag vet inte vad som gäller för en gruppen.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Nej. Hojen skall vara laglig enligt svensk bilprovning och ha gällande trafikförsäkring. Rejshojar kör (vanligtvis) under licenskörningen mellan 16 och 18.

Var hittar jag info om licenskörningen mellan 16 och 18?

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
någon som vet om man får åka med krasch kåpor på allmänhetens åkning men ändå bes å skatt å försäkrad

Tumregeln är: går den igenom en besiktning hos Svensk bilprovning så får den köra. Vilket kåpset du kör med spelar ingen roll.

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Min hoj är besiktad och försäkrad osv, men för tillfället sitter det ett micron slipon på som låter en del. Antar att det låter för mycket för att gå egenom sbp, hur är det med detta... få man köra ändå? det lär ju inte vara så många som kör med orginal på sina hojar...hojen i fråga är en cbr 600... någon som vet?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Min hoj är besiktad och försäkrad osv, men för tillfället sitter det ett micron slipon på som låter en del. Antar att det låter för mycket för att gå egenom sbp, hur är det med detta... få man köra ändå? det lär ju inte vara så många som kör med orginal på sina hojar...hojen i fråga är en cbr 600... någon som vet?

Det brukar väl gå till så att alla åker ut och kör sen tar dom fram ljudmätaren och mäter förbipassering. Låter du för mycket så vinkar dom in dig och sen får du inte köra förän du åtgärdat det.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka