Bil, funderingar, lite ångest.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Får man fråga vad det är för bil? Anledningen är att det ÄR en markant skillnad mellan olika bilar på hur de beter sig i snöslask (bla) även om de på pappret ser lika ut.

Det finns olika parametrar, men en viktig faktor är att hjälpelektroniken som stabilitet och antisladd ofta stjälper, mer än hjälper just i halt väglag och i synnerhet vid snöslask. Istället för att bilen tillåts tugga sig fram och spinna undan slasket, så bromsas hjulen upp och kraften från motorn kommer och går på ett sätt som gör att man faktiskt dras åt sidan eller inte alls framåt. På bla BMW och MINI av nyare slag är det märkbart mycket bättre att slå av första steget på antisladd (de har två steg). En fyrhjulsdriven bil beter sig då som man förväntar sig och man gasar sig ur i princip alla situationer.

Med det sagt... En BMW 3-serie vi hade, var otäck i blötsnö. Trots tyngden från motorn, så planade däcken ovanpå snön och man hade dåligt med styrning. Kraften gick mest ut i bak och fram var som två medar på en skoter. Min dåvarande MINI som var 400kg lättare, men med bara 1cm smalare däck, tog sig fram mycket bättre (ALL4 är som X-Drive men bak-o-fram typ).

Balansen i bilen är också viktig, att den inte under- eller överstyr och hur fjädringen jobbar.

Dubbdäcken är bättre i nästan alla fören. Jag har provat det mesta av olika däck (pga att det sitter annat på när man köper, än vad jag skulle valt själv) och det kan vara någon procent bättre, till att det är skillnad mellan vara kvar på vägen eller sätta sig av ut i diket tex. Men i snöslask är det mönstret som avgör och hur bilen klarar av att driva sulorna framåt mm.
Ja absolut - Min bil V60CC -20, 18"x215, andra bilen som jämförs, frugans XC70awd-14 16x215.
Samma beteende på Superb 4x4 -17, 18x225. Octavia FWD -13 med 16"x205 flyter inte lika mycket ovanpå.
Bmw 525 E39 flöt också ovanpå, kommer inte ihåg dimensionerna på den tyvärr. Samma med E320 - 05, den hade iofs riktigt billiga däck.
Vinterdäcken som sitter på min bil har ca 6mm mönsterdjup runt om och är från 2020.
Köper helt klart att bilens chassi avstämning spelar stor roll. Jag har lite svårt för den "isolerade" känslan man får i modernare bilar. Gäller såklart inte alla nya bilar.
Aldrig upplevt att någon av Volvo bilarna bromsar upp hjulen då de planar på snöslasket, jag brukar hålla konstant eller ge mer gas, släpper inte av på gasen. Med det sagt så innebär det ju inte att bilen inte gör någonting, på V60 går inte systemen att stänga av helt, går endast att sätta dem i "sport", ska tydligen ingripa lite senare då...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin