Bil/Mc kort?

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
Hej!
Står i valet och kvalet mellan att lägga pengar på en bil eller om jag ska lägga pengarna på att ta A-begränsad?
Har tyvärr ingen att köra med privat så blir körskola, vad säger ni?
Ta kortet och strunta i bil(har en billig bil jag kan använda) eller satsa pengarna på en bil för mellan 20-30k!

Svårt och bestämma mig iom att jag aldrig kört mc tidigare, en "testlektion" är iaf bokad tills i augusti.

Mvh Skold040
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
skulle välja bil i ditt läge, mc är nöje bil är mer praktiskt
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
en billig motorcykel och en halvsjabbig bil (Y) en en halvnice motorcykel och en sjabbig bil :)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
vilken begränsning av A kortet är det???

det A kort du får ta vid 16 års ålder är rätt värdelöst, men A kortet du får ta vid 18 års ålder är ju kanon då det övergår automatiskt efter 2 års oavbruten tid till A kort utan begränsningar.

gäller det 16 års A så hade jag struntat i det
gäller det 18 års A så hade jag tagit det (bil går alltid att låna av någon)
 

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
vilken begränsning av A kortet är det???

det A kort du får ta vid 16 års ålder är rätt värdelöst, men A kortet du får ta vid 18 års ålder är ju kanon då det övergår automatiskt efter 2 års oavbruten tid till A kort utan begränsningar.

gäller det 16 års A så hade jag struntat i det
gäller det 18 års A så hade jag tagit det (bil går alltid att låna av någon)

Det du snackar om är A1-behörighet (lätt mc-kort) och vilken förnuftig 18-åring tar lätt mc-kort:va

Är väl rätt logiskt att det inte var A1-behörighet han hade tänk att ta:dummer
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Ta hojkort och skaffa en billig hoj, t.ex. GS500, tror inte du kommer ångra dig sen.:)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Frågan är vad den bättre bilen ska vara till. Är det för att du kommer att köra mycket och behöver en ok bil eller blir det en "lekbil"?

Jag skulle rösta för hojkort. Då har du det även om du inte köper någon hoj i år (eller ens nästa år). Du bör dessutom få runt hälften över om budgeten är 20-30K, så du kan halka runt över vintern med den billiga bilen och spara pengar för att sedan köpa valfritt fordon till våren.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om du har stort behov av bil så satsa på det. Det finns definitivt tillfällen då det är bra att ha bil, men om det mest är enstaka gånger så går det oftast att låna av någon släkting eller vän.
Att köra hoj är klart roligare än bil, så om du klarar dig bra utan bilen, satsa på hojkort. Om du tar körkortet nu och sen det skulle dröja något år så kan det ändå bli så att du får billigare försäkring för att du har haft kortet något/några år. Försäkringskostnaden kan vara en ganska stor del av kostnaderna för att ha hoj, speciellt för sporthojar.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
ah va fan praktisk kan man va när man blir gammal satsa på hojjen!
 

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
Om du har stort behov av bil så satsa på det. Det finns definitivt tillfällen då det är bra att ha bil, men om det mest är enstaka gånger så går det oftast att låna av någon släkting eller vän.
Att köra hoj är klart roligare än bil, så om du klarar dig bra utan bilen, satsa på hojkort. Om du tar körkortet nu och sen det skulle dröja något år så kan det ändå bli så att du får billigare försäkring för att du har haft kortet något/några år. Försäkringskostnaden kan vara en ganska stor del av kostnaderna för att ha hoj, speciellt för sporthojar.
Kommer som jag skrev ha tillgång till bil så det är lungt.
Men hur många körlektioner tror ni en total nybörjare behöver? är inte gjord av pengar tyvärr:huvet
och har tyvärr inte tillgång till att köra hemma:gnissla

mvh
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
tycker ej det var så logiskt då det ej stod vilken typ.:arsele

Står i valet och kvalet mellan att lägga pengar på en bil eller om jag ska lägga pengarna på att ta A-begränsad?

Står ju klart och tydlig vilken "typ" det var han menade.
A-beg är det A-kortet som övergår automatiskt till A-obegränsat efter 2 år.
Det andra (lätt mc) heter A1 (med en 1:a i slutet), förstår du nu:rolleyes: :trött :gnissla
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Kommer som jag skrev ha tillgång till bil så det är lungt.
Men hur många körlektioner tror ni en total nybörjare behöver? är inte gjord av pengar tyvärr:huvet
och har tyvärr inte tillgång till att köra hemma:gnissla

mvh

Går inte att lova att du klarar dig på så och så många lektioner. Har inte gjort någon exakt ihopräkning, men uppskattar att det landade på ca 10-12k kr från körkortstillstånd till uppkörning. Detta var 2008. Då körde jag det mesta på körskola.
10-15kkr låter som en rimlig gissning. Men det kan ju bli mindre eller mer.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag är idag 36 år och tog mc-kort för ett par veckor sedan. Jag ångrar det något så förbannat att jag inte tog det när jag var 18. Det är helt underbart att köra hoj jämfört med bil. Farten, känslan, t.o.m dofterna fast man ibland saknar återcirkulation i hjälmen.

Mitt råd: Ta kortet. Köra mc är det roligaste man kan göra nykter med kläderna på.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Känns som att du vill ha svaret att du ska ta MCkort, då då ställer frågan på sporthoj.com ;) hehe, och ja det är ju det i särklass roligaste, men en bil har du mer nytta av i livet.

Så hade jag varit du hade jag nog tråkigt nog valt B-körkort, om du inte kan fixa båda... (Du kan ju skriva upp för båda tror jag fortfarande. Sen har du 1 år på dig att fixa uppkörningen... tror jag?)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top