Bil/Mc kort?

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sista avfarten på Färingsö™
Hoj
ZX9r -00
Jag inte hur det funkar nu för tiden, men när jag tog körkort så kunde man skriva för både MC och BIL samtidigt, sen har du 12-månader på dig att fixa stålar till uppkörning för MC-kortet och så får du trafikvana i bilen.

Det kostar väl en 1000-ing extra för körkortstillståndet på MC.
Men ta A1 direkt.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Ett tips är att du börjar med B-körkort, lär dig trafiken och "lugnar" ner dig lite. Kör bil under prövotiden och som någon redan påpekat, det är ett stort plus vid anställningar. När du sedan är lite mer mogen för MC-kort och har kanske tom lyckats spara undan lite cash så ger du dig på A-kortet. Att avverka prövotiden i bil ökar även dina chanser att slippa göra om allt än om du skulle brumma runt på en MC.

Sen får du mer nytta av bilen då du kan köra året runt och då den främsta skolan är trafiken efter att man klarat lappen så är det bättre att göra det i en mer skyddad bil än på MC.

Låter kanske lite tråkigt, men är övertygad om att åtminstone i mitt fall så har åren i bil gett mig massor med erfarenhet och en känsla för trafiken som varit ovärderlig när jag väl bestämde mig för att börja köra MC.

Säger som min kompis Klas-Kristian, att väntar man på något gott så är det ju bara härligt.
:tungan
 

Therése_L

Guest
Eftersom du inte måste köpa bil, utan har tillgång till en redan så tycker jag att du ska satsa på mc-kortet, köp sen en bättre bil för pengarna som blir över och börja spara till en hoj.
När du har sparat ihop till den du vill ha så har du forhoppningsvis kört en del bil och fått kläm på hur man beter sig i trafiken. Då kan man hoppas att du har lugnat ner dig lite och är en säkrare förare. :tummenupp

Inget personligt mot dig eftersom jag inte känner dig, men 18-åriga killar är ju inte kända för att köra lugnt och försiktigt.. ;)

Lycka till med vad du än väljer, och ha det så kul på hojen! :)


(Tar för givet att du väljer hojkort :hihi)
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Skaffa hojkort. Jag är 30 och ångrar att jag inte gjorde det när jag var 18. Bilkortet lär du ju skaffa ändå när du verkligen behöver det.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Bilar är tråkiga, fula och på sin höjd ett nödvändigt ont. Motorcyklar är roliga, snygga och praktiska. Ta alla argument du kan komma på för att satsa på bil och analysera dem noga, du kommer att märka att det är genomgående lillgamla floskler som bara skriker "jag vill flytta till ett radhus å skjuta skallen av mig". Jag var själv fast i bilträsket en gång. Känslan av lättnad och befrielse dagen för två år sen då jag sålde den stora stinkande tyska kombin var obeskrivlig, hoppas fler kommer till insikt. :tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tog själv A obegränsat för 2 år sedan, har fortfarande inte B-kort.

Bor man nära jobbet så är bil en tråkig utgift. :)
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Säger som alla andra, du har ju tillgång till att låna bil vid behov, skaffa hojkort! Tog mitt för 2veckor sen snart och jag har aldrig varit så lycklig som när jag fick det :D
 

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
Hmm ser ut som om det blir hojkort då:yoparty dock får det vänta tills våren med körningen då jag håller på med bil just nu (Pappa betalar:tummenupp)

Hade tänkt göra teori nu i höst/vinter för hoj samt köpa ett färdigt paket med 10X80min på mårtenssons dock känns det som om det behövs lite fler lektioner så får se hur de går. Någon som kanske har tips på andra skolor?

Och för dem som inte läst hela tråden så handlar det om A-begränsad inte A1 eller A-obegränsad och mitt B-kort står farsan för:tummenupp

Mvh Skold040
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
ta mc kortet tycker jag! bil-kk hinner du skaffa till senare i höst då du behöver det mer och då är det bara låna päronens bil. så tänker jag nu iaf.
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Om du priorterar att ha kul och inte tråkigt så ska du förstås satsa på hoj.
Accelerationen, friheten, gemenskapen är något du får på köpet.

Varför köpa något tråkigt när du kan köpa något kul ?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Måste nog faktiskt säga bilkort ändå...

Som nån skrev, bil är sjukt mkt mer praktisk, medans hoj faktiskt till stor del "bara" är ett nöje..

Visst, jag pendlar till och från jobbet med hojen, och det är smutt att smita förbi köerna.. men jag kan inte åka och storhandla med den, jag kan inte dra iväg på semester och få med mig alla hojlösa polare, jag kan inte packa den full med resväskor inför utlandsresan,, och den är inte så kul när det ösregnar eller är vinter..... typ så :)

Bil först, så får du all trafikvana osv och vips så är MC kortet sjukt mkt lättare dessutom..

det är mitt tips :)
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Visst, jag pendlar till och från jobbet med hojen, och det är smutt att smita förbi köerna.. men jag kan inte åka och storhandla med den, jag kan inte dra iväg på semester och få med mig alla hojlösa polare, jag kan inte packa den full med resväskor inför utlandsresan,, och den är inte så kul när det ösregnar eller är vinter..... typ så :)
Men nu är ju killen 18-19 år gissar jag, inte 40 med fru och barn. Storhandla gör man ju inte om man är under 30, drar man på semester med polare hyr eller lånar man en bil, har man inte 3 ungar behöver man inte en massa resväskor, och lite regn har ingen dött av. Bor TS dessutom söder om dalälven är vintern inget problem.

Lyssna inte på de livströtta, skaffa hoj! :yoparty
 

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
Men nu är ju killen 18-19 år gissar jag, inte 40 med fru och barn. Storhandla gör man ju inte om man är under 30, drar man på semester med polare hyr eller lånar man en bil, har man inte 3 ungar behöver man inte en massa resväskor, och lite regn har ingen dött av. Bor TS dessutom söder om dalälven är vintern inget problem.

Lyssna inte på de livströtta, skaffa hoj! :yoparty
18 om två månader:yoparty och bor strax utanför Malmö!
Som det ser ut nu så blir det garanterat hojkort istället för att köpa en finare bil! Hoppas bara på att jag hittar en bra hoj också:tungan En fråga dock, mitt hoj intresse har jag fått från farsan som har A-kort frågan är då om jag ska satsa pengar på att köpa en hoj och övningsköra med han bakpå eller om jag ska lägga alla pengar på trafikskole lektioner?

Vad säger ni?

Och för sista gången jag får mitt B-kort betalt av päronen vissa verkar ha svårt att läsa mina inlägg:va ursäkta att min topic är lite luddig så jag kan förstå att man tar som att jag ska välja på B eller A kort.

mvh Skold040
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top