Bil: Olagligt att backa?

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
God kväll.
Råkade ikväll ut för en lustig händelse, utspelar sig som följer:

Var ute och körde lite med bilen nere på stan (23-tiden) med några kompisar.
Kände mig lite uttråkad, så jag började ta mig fram baklänges (backandes). Körde på lite enkelriktade vägar, lugnt och sansat, inom hastighetsbegränsning, med uppsikt vid övergångsställen osv. Väldigt försiktigt och ofarligt bus. Ganska roende för de övriga i bilen.
Körde väl på 4 olika enkelriktade gator, och en liten bit på en dubbelriktad väg. Allt inom 50-zon.

Far sedan hem för att se en film med en kompis.
Efter 5 minuter hemma knackar det på dörren och 4 poliser med 2 polisbilar (50% av ålands polisbilsbestånd) står utanför.

Jag kliver ut och börjar prata med dem.

Polisen: "Har någon varit ute och kört med den här bilen ikväll?" Pekar på familjens bil.
Jag: "Jo."

Jag berättar att jag varit ute en sväng.

P: "Har ni backat något med den?"
Onödigt att spela dum tänker jag: "Jo, det kan väl nog hända."
P: "Var då?"
Jag: "Hur så?"
P: "Var då?!"

Berättar om ena stället jag backar på.
Tydligen inte det stället jag varit iakttagen på.
Skit.

Diskussionen fortsätter.
Jag erkänner att jag kört på de ställen vittnet sagt att jag kört på. Berättar sakligt om vad jag gjort. Erbjuder mig att ställa upp på blåsprov, är trevlig och tillmötesgående och har körkortet framme på begäran. Blåser självklart 0 (är absolutist, har inte tagit en droppe alkohol på 6 år).

Sist och slutligen säger polisen att det ska bli en brottsanmälan om detta (tidigare skrattade poliserna en stund och sade "Skaffa dig en hobby..."), vittnen hit och dit, att jag kommer att få vårdslöshet i trafik och antingen klara mig med böter eller få körförbud, eller att jag kan råka på grov vårdslöshet (för att jag backade i närmare 50, på 50-väg.) och rättegång och allt vad det innebär.

Nu undrar jag, vad säger lagen egentligen om detta.
Kan någon klok och vetande person ge mig de paragrafer som tar upp "backande i färdriktningen" (jag körde alltså åt rätt håll, men med fel ända av bilen. Alltså, i körriktningen med bakändan först) och ge mig lite råd och riktlinjer i hur det kommer att gå med detta?
Jag har haft körkort i 2½ år, har ABC-behörighet, jobbar som lastbilschaffis, och har bara en prick i registret (körning av tungviktare på mellankort).

Sköter mig annars bra, var saklig, ärlig och trevlig mot poliserna och hoppades att de skulle dra ett streck över det hela. Men nej, tydligen ska de fittas.
Jag hade ärligt talat ingen aning om att de skulle vara så hårda om detta, gissade ju att det skulle vara olagligt, men inte så pass att de ska vara så här griniga. Trodde jag skulle slippa undan med en muntlig varning.

Nej, mitt förtroende för åländska polisen har aldrig varit bra, och nu är det totalt underminerat. Att dessutom inse att det var ungdomar (18-åringar) i en bil som inte ens skulle klara besiktningen som anmälde mig gör ju inte saken bättre. Det var knappt en människa ute och jag körde med det jag har innanför pannbenet, men tydligen ville det sig inte denna gång.

Vi får väl se i veckan vad polisen säger, men som sagt, jag tar gärna emot lite kloka ord från er visa sporthoj.com'are.

Tack för att ni orkat läsa,

Petter
 

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brottby
Hoj
KTM 450 SMR -07
Här i sverige har jag för mig att man får backa på enkelriktat. Åt motsat håll mot vad man ska åka.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
petterekman skrev:
God kväll.
Råkade ikväll ut för en lustig händelse, utspelar sig som följer:


...En massa text...


Tack för att ni orkat läsa,

Petter
Skrev du på något? Annars ska det bara vara att neka att det var du som körde vid rättegång, det var ju din polare, men du ville skydda honom. Kan inte vittnena identifiera föraren borde du gå fri.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Backning får ske så länge det är utom fara för bakomvarande
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Paradoxy skrev:
Du har ingen film? :rofl

Tyvärr... Skulle varit ganska kul dock. :)

-PLM- skrev:
erkänn inte nästa gång.

Jo, jag vet. Jag är drillad i "erkänn inte", men eftersom det var familjens bil, och jag inte ville dra in föräldrarna i det hela så tyckte jag det var bäst att erkänna, hoppades att de skulle ta det som en positiv gest och släppa mig med muntlig varning.

stoffer skrev:
Skrev du på något? Annars ska det bara vara att neka att det var du som körde vid rättegång, det var ju din polare, men du ville skydda honom. Kan inte vittnena identifiera föraren borde du gå fri.

Nej, skrev inte på något. Kan dock mycket väl hända att vittnena kan identifiera då de sett mig på nära håll och antagligen ändå vet vem jag är (Åland, alla känner alla.)
Har ju dock lite tid på mig att fundera på vad man ska göra då jag antagligen kommer att bli kallad till polisen i veckan. Hoppas på lite mera feedback härifrån... :)

AleX skrev:
Backning får ske så länge det är utom fara för bakomvarande

Och eftersom vägen var tom (ingen bakomvarande (hur tolkas det egentligen? I bilens "bakåtriktning" eller motsatt färdriktning, framför nosen på bilen i detta fall)) så borde det ju då vara OK. Någon annan som har något?

Tack igen,

Petter
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Mickez77 skrev:
Bra hobby :)

Polisen måtte ha lite att göra :va

Något måste man ju underhålla sig med på kvällarna. Bor ju på Åland för tusan!
Förstår dock inte varför några ungdomar (som dessutom pekat finger tidigare under kvällen (ja, DET fingret)) i en risig, olaglig (skulle inte klara besiktningen) bil skulle anmäla det! Då kan de ju fasen i mig inte haft mycket att göra.
Okej att jag kanske (tills jag får svart på vitt att det jag gjort var olagligt är jag oskyldig) utförde en "kriminell" handling, men inte fasen springer jag runt och anmäler allt som händer som är olagligt! Nej, nu måste jag lugna mig lite, är bara lite smått irriterad, det är allt.

Nåja, time will tell.

Fortsätt gärna komma med råd och saxa gärna något från lagboken om något kan hitta något (har ingen aning var jag skulle söka) som kan fria/fälla mig.

Tack.

Petter
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
petterekman skrev:
Något måste man ju underhålla sig med på kvällarna. Bor ju på Åland för tusan!

:tummenupp

Inga värdetransport rån eller annat där inte..., verkar vansinnigt med böter eller annat.

Tillfälligt fel på växellådan?
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Annorlunda får jag säga men ganska kul hobby :tummenupp hoppas det löser sig på bästa sätt för dig mvh Kleiv.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Mickez77 skrev:
:tummenupp

Inga värdetransport rån eller annat där inte..., verkar vansinnigt med böter eller annat.

Tillfälligt fel på växellådan?


Jo, jag tycker att straffskalan verkar lite väl. Eftersom jag enligt vittnet kört ungefär 50 (är ju 50-begränsning!) så skulle det "gränsa till grov vårdslöshet". När jag nyfiket frågade varför svarade han med ett sarkastiskt "Förstår du inte det så borde vi ta ditt kort och lägga det på hyllan..." Bah, åländska polisen. Fy tusan.

Jag funderade om man skulle skylla på det:
"Ja men konstapeln, jag fick bara i backen! Och jag måste ju komma hem på något sätt..."

Kleiv skrev:
Annorlunda får jag säga men ganska kul hobby :tummenupp hoppas det löser sig på bästa sätt för dig mvh Kleiv.

Är väl inte direkt någon hobby... :p Har gjort det någon gång förut men nu gick det lite sämre...
Tyckte att det var ett bra tillfälle att träna backning... ;)
 
Last edited:

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Hur kan man erkänna något sådant överhuvudtaget? Jag hade ALDRIG någonsin erkänt att jag gjort något sådant. Har dom mig på film så sätter dom dit mig ändå men annars kan dom åka tillbaka till stationen. Tja!
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
så länge du åker i "rätt" färdriktnig så spelar det ingen roll om du backar eller kör "framåt"...man fick ju lära sig att man inte fick backa in på en gata som det var enkelriktat på
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
M.G.F skrev:
Hur kan man erkänna något sådant överhuvudtaget? Jag hade ALDRIG någonsin erkänt att jag gjort något sådant. Har dom mig på film så sätter dom dit mig ändå men annars kan dom åka tillbaka till stationen. Tja!

Hur?

petterekman skrev:
Jo, jag vet. Jag är drillad i "erkänn inte", men eftersom det var familjens bil, och jag inte ville dra in föräldrarna i det hela så tyckte jag det var bäst att erkänna, hoppades att de skulle ta det som en positiv gest och släppa mig med muntlig varning.

Farbrordane skrev:
så länge du åker i "rätt" färdriktnig så spelar det ingen roll om du backar eller kör "framåt"...man fick ju lära sig att man inte fick backa in på en gata som det var enkelriktat på

När jag frågade om det var olagligt att backa i färdriktningen fick jag det intelligenta och sarkastiska svaret "Man ska ju köra framåt...", japp, älskar åländska poliser.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nästa gång dom kontaktar dig så nekar du helt och hållet.

Säg att du inte vet nåt. Då måste dom bevisa att det är du som har backat...tror jag :va

Du har iaf inget att förlora på det. Om ni har lagar som liknar dom svenska...

Tråkig utgång på en kul ide :)
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Johanjulgran skrev:
Här i sverige har jag för mig att man får backa på enkelriktat. Åt motsat håll mot vad man ska åka.

Nej det får man inte. Det ser bara bättre ut när man har parkerat. ;)

//EBS@Syss konto
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Mark skrev:
Nästa gång dom kontaktar dig så nekar du helt och hållet.

Säg att du inte vet nåt. Då måste dom bevisa att det är du som har backat...tror jag :va

Du har iaf inget att förlora på det. Om ni har lagar som liknar dom svenska...

Tråkig utgång på en kul ide :)


Om man har ett alibi dvs. Och om vittnet nu sett mig och känner igen mig så kan jag ju inte göra så mycket. Är nog lite svårt att neka då de kom så fort efter. Om de kommit någon dag efter så skulle det ju vara en annan sak...
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Det här är de regler som gäller.. om man kombinerar backningsregeln med att du ska ha vitt/gult ljus framåt så kan det ju vara så att din backande bil kan ha utgjort fara för någon.. man väntar sig att du är på väg åt andra hållet.. men jag har inte hittat någon straffskala.. men detta är ju förstås i Sverige..
Vägtrafikkungörelse (1972:603)
55 § Förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara
eller
hinder för andra vägtrafikanter.

99 § Lyktor eller strålkastare får inte användas på sådant sätt
att andra förare kan bländas.

På fordon får under färd inte visas annat än vitt eller gult ljus
framåt. Detta gäller dock inte lykta som används för att ge tecken
enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).

På fordon får inte användas andra lyktor eller strålkastare med
blinkande ljus än körriktningsvisare och larmanordningar. Lyktor
som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnade som
varningsanordningar får dock användas i den utsträckning som
Vägverket föreskriver. Förordning (1993:1356).

117 § Körning som är onödig och störande får ej äga rum med
motordrivet
fordon vid bostadsbebyggelse. Färdväg, hastighet och färdsätt i övrigt
skall anpassas så, att andra icke onödigtvis störes.


Reglerna finns här också:

Trafikförordning (1998:1276)

46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan
fara eller hinder för andra vägtrafikanter.


Sök gärna vidare: http://62.95.69.15/sfs/sfst_form.html eller http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top