Bil: Olagligt att backa?

Bamse79

Yeah!
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Umeå
Hoj
ZätaÄxNieÄrr
Jag är ju av den uppfattningen att man knappast har full kontroll på läget om man håller på att backa i 50km/h längre sträckor med bilen som dessutom har flera passagerare. Det är svårt att uppfatta allt till höger om dig eller hur, om du inte ska behöva vrida nacken av dig...Men visst det blev en dyr läxa för dig.

Och du hade säkerligen sluppit allt om du sagt att det var en kompis som körde och du glömt bort vem det var som körde. Vet flera som kört i fyllan och när dom blivit stoppad hoppat i baksätet och satt sig med polarna och alla säger att dom inte vet vem som körde...Alla har sluppit böter osv då det inge går att kolla vem som kört...
 

lejfan

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
KTM 660 SMC -04
Men vafan, 10 000kr var väl att ta i. Särskilt när ingen olycka skedde.
Jag har en kompis som slog av näsbenet på en annan människa
och han fick betala 7000kr har jag för mig.

Det är ju åt helvete att man ska kunna klara sig bättre på att
misshandla en människa. :finger
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Bamse79 skrev:
Jag är ju av den uppfattningen att man knappast har full kontroll på läget om man håller på att backa i 50km/h längre sträckor med bilen som dessutom har flera passagerare. Det är svårt att uppfatta allt till höger om dig eller hur, om du inte ska behöva vrida nacken av dig...Men visst det blev en dyr läxa för dig.

Jag håller med om att backning inte ger de bästa förutsättningarna när det gäller kontroll och uppmärksamhet. Men i denna situation, med tomma vägar, sent på kvällen, en erfaren backare utan en droppe alkohol i blodet, i en tyst bil med full koncentration på vägen och vad som händer omkring, så tycker jag faktiskt att jag hade tillräcklig kontroll.

Bamse79 skrev:
Och du hade säkerligen sluppit allt om du sagt att det var en kompis som körde och du glömt bort vem det var som körde. Vet flera som kört i fyllan och när dom blivit stoppad hoppat i baksätet och satt sig med polarna och alla säger att dom inte vet vem som körde...Alla har sluppit böter osv då det inge går att kolla vem som kört...

Ärlighet varar längst brukar jag tänka.
Jag övervägde ju faktiskt att ljuga, men trodde ju aldrig på länga vägar att det skulle gå som det gick. När väl polisen dök upp var jag ju övertygad om att de skulle ge mig en varning och gå iväg och använda resurserna på något vettigare, därför erkände jag då jag trodde att de skulle bli nöjda, inse att jag inte var någon skummis, och lämna det därvid. Att ljuga skulle bara göra saken värre tänkte jag då. (Något som jag ångrar i efterhand.)

Nu vet jag dock inför framtiden att aldrig berätta sanning för en polis.
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Visst du begick ett brott, men jag fattar inte att dom ids lägga ner energi på det,, finns det inget vettigare att pyssla med på åland än att backa med bilen som tydligen är olagligt så får dom väl bygga fler lekparker.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top