bil vs båt vs mc

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
Det är ju inte så förvånande med utgången egentligen. Det är väl nästan ingen hoj som grejar 0-100 på under 3,5 sekunder eller 0-200 på under 7. Begränsningen sitter ju inte i greppet eller motorkraften utan i det faktum att en motorcykel ju reser på sig om man lägger på mer kraft.
.

Y2K är väl ganska nära dom tiderna eller? hade varit kul att se den mot en F1:tuttar

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Y2K är väl ganska nära dom tiderna eller? hade varit kul att se den mot en F1:tuttar

Kanske det. Men den har ju just längre hjulbas än vad en sporthoj eller MotoGP hoj har så att den inte reser sig lika lätt.

Jag är tveksam till att den hänger med en F1 i alla fall. så fort F1:an får lite downforce kommer den att lämna motorcykeln bakom sig. Motorcykeln kommer inte att ha en chans innan det är frågan tävlingar i sådana hastigheter att hjulspinn eller stegring är helt omöjliga.
Så länge som en stor del av tävlingen pågår i hastigheter där motorkraften räcker till för hjulspinn eller wheelies för båda fordonen så kommer en F1 att vara överlägsen på grund av att den får downforce vilket ger mer grepp att använda till acceleration.
Vore det en tävling i acceleration från 250-350 skulle säkert en y2k vinna. I dom flesta andra lägen är den troligen helt chanslös.

Och tar du ut den där djäkla y2k på en bana så lovar jag att den är chanslös mot både en sporthoj och en F1 eftersom den är sämre att svänga med.

En F1 bil är helt enkelt en djävulsk körmaskin. Det finns helt enkelt inget som är snabbare runt en bana än en sådan. I acceleration måste det nog till klistrade banor och dragsters eller liknande för att klå dom på ett tillförlitligt sätt.

Inte för att jag vill racka ner på din y2k. Den är på papperet otroligt snabb i acceleration. Men en F1 bil är väldigt nära gränsen för vad som går att åstadkomma med dagens teknik och fortfarande förlita sig på friktion mellan däck och underlag. Dom har ju dessutom däck som ska hålla några mil innan dom är slut.

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
hehe du har en jeffla bra poäng där.. visst y2k är ju bara bra rakt fram vad jag vet.. men vem vet om några år så kanske det kommer hojar som kanske kan matcha en f1 bil, men då blir väl f1 bilarna ännu snabbare.!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
hehe du har en jeffla bra poäng där.. visst y2k är ju bara bra rakt fram vad jag vet.. men vem vet om några år så kanske det kommer hojar som kanske kan matcha en f1 bil, men då blir väl f1 bilarna ännu snabbare.!

Ja. Utvecklingen lär väl inte direkt stanna.
Man vet ju aldrig men jag är lite tveksam. I vissa lägen är en hoj överlägsen en bil men när allt kommer omkring så behöver ju en förare av en F1 bil inte ta hänsyn till balans, risk för highsiders mm. Så jag misstänker att F1 bilarna kommer att fortsätta vara överlägsna hojarna i de flesta avseenden vad gäller att ta sig snabbt runt en bana.

Och hur man än bär sig åt så är ju en bil inte lika roligt som motorcykel i alla fall. Det närmast meditativa tillstånd man har när man kör hoj får man ju aldrig när man kör bil.

Framtiden lär utvisa vad som händer. Det enda jag med säkerhet vågar säga är att det kommer att gå ännu fortare.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gammal film men den visar skillnader MotoGP vs. F1 under ett varv på bana.

http://www.youtube.com/watch?v=25oXJdx_16s

Klart fascinerande. Jag hade visst felaktiga uppgifter om accelerationen. Att dom var så snabba som 0-200 på 3,5 sekunder visste jag inte.
Och att skillnaden mellan hoj och F1-bil var så stor som 1:50 mot 1:20 trodde jag inte heller. Att bilen är snabbare än hoj runt en bana var jag övertygad om men att skillnaden var så stor.

Men det är klart. Hojar har ju tyvärr ingen downforce från vingar mm och dom har ju en nackdel i och med förhållandet mellan hjulbas och höjd jämfört med en formelbil.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Här är en annan jämförelse jag tycker är lite kul.

Men vad är det för hoj, på Youtube står det "Porsche, Tornado och R1". Jag tycker inte det ser ut som en R1? :va

[YOUTUBE-ID]IDaatzkAS60[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
F1 är väl klart snabbare än motoGP, men betänk att motorcyklarna (990cc) på vissa banor har högre toppfart än F1 trots lägre utgångshastighet på rakan. Naturligtvis skulle F1 kunna minska downforce för att även vinna denna duell.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
tsss ... vänta du bara, blir det fint väder på min semester, så kommer jag upp till er :tungan

hoppas någon har en säng eller tält jag kan låna :D

gärna P plats till hojen också

Inga problem, det finns många testosteronsugna herrar som kan låna dig utrymme ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år