Bila ner till Amsterdam

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Tja!

Igår bestämde jag och ett par polare oss för att bila ner till Amsterdam och idag bär det av. Vi har inte planerat så mycket utan det är lite mer utav en spontan grej. Hur som helst, är det någon som har någon erfarenhet av att bila till Amsterdam? Vilken väg är billigast alternativt snabbast, och hur mycket kan man räkna med att kalaset kostar(om man nu inte räknar med kostnaden för prostituerade:tuttar ). Skämt åsido, det är väl diverse broavgifter man måste betala osv, ungefär hur mycket ligger dom på?

Dela gärna med er utav vad man bör tänka på innan vi åker, har inte planerat boende, men det bör inte vara några problem när man väl är framme. Hörde också att dom firar Queens Day där nere, vilket verkar var populärt.

Hur dyrt är det i Amsterdam, är det ungefär lika som här hemma i Sverige eller?

// Ted

Last edited:

HeLLaS

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
zx9r
Tja!

Igår bestämde jag och ett par polare oss för att bila ner till Amsterdam och idag bär det av. Vi har inte planerat så mycket utan det är lite mer utav en spontan grej. Hur som helst, är det någon som har någon erfarenhet av att bila till Amsterdam? Vilken väg är billigast alternativt snabbast, och hur mycket kan man räkna med att kalas kostar(om man nu inte räknar med kostnaden för prostituerade:tuttar ). Skämt åsido, det är väl diverse broavgifter man måste betala osv, ungefär hur mycket ligger dom på?

Dela gärna med er utav vad man bör tänka på innan vi åker, har inte planerat boende, men det bör inte vara några problem när man väl är framme. Hörde också att dom firar Queens Day där nere, vilket verkar var populärt.

Hur dyrt är det i Amsterdam, är det ungefär lika som här hemma i Sverige eller?

// Ted

att åka över öresundsbron kostar 600:- tur&retur tar ni sedan färjan mellan rödby-puttgarden kommer eran biljett gå loss på ca 1000:-
amsterdam är lätt att bränna pengar i . räkna med svenska priser på det mesta utom narki o damer...
trevlig resa :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ska du köpa droger eller sexuella tjänster? För vad finns det annars att göra i Amsterdam? :va

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Ska du köpa droger eller sexuella tjänster? För vad finns det annars att göra i Amsterdam? :va

Det är inte enbart det vi har i tanke.... Vi ska väl käka nån form av mat också:D

att åka över öresundsbron kostar 600:- tur&retur tar ni sedan färjan mellan rödby-puttgarden kommer eran biljett gå loss på ca 1000:-
amsterdam är lätt att bränna pengar i . räkna med svenska priser på det mesta utom narki o damer...
trevlig resa :tummenupp

Jag pratade med en taxichaufför(noterade att du också var det) från stockholm på vägen till jobbet. Och han föreslog den vägen också, blir väl antagligen den vägen. Men hörde att färjorna hade ett uppehåll run 3snåret, vore surt o missa dom då.

Tack så mycket, resan blir säkert toppen:)

Last edited:

El_Maco

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
Triumph tt600 -02
Tjena! Gjorde samma resa för två somrar sedan! Vi var fyrs pers i bilen och det gick strålande, körde på samma idé som er, lite spontant, ingen vidare planering, men allt löste sig finfint ändå.

Jag vill komma ihåg att det var nästan exakt 320 mil t o r. Något som kan vara bra att ha i åtanke när man ska åka är om man har tänkt övernatta under resans gång eller åka i ett streck. Vi sov i Danmark på camping på nervägen, men åkte i ett streck på hemvägen.. Det var lite drygt då vi drabbades av hemska köer på autobah, samt var tvungna att vänta på färjan hur länge som helst... :(

Hotell hittade vi direkt när vi kom ner, Hotell Schröder, var mysigt i ett typsikt Amsterdam-hus, smalt högt och krokigt :) Bilen ställde vi i ett Europark-garage. Kan ju påminna om att det är terror att köra bil i Amsterdam! Smågator blandas det stora, enkelriktat, spårvagnsspår, cykel- och gågator, lite halvkrass skyltning, massor med folk etc. etc... Men vi klarade oss iaf :)

Ni får passa på att besöka Heinekenbryggeriet när ni är där. Skoj rundtur och ölbiljetter att utnyttja där inne :)

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Tjena! Gjorde samma resa för två somrar sedan! Vi var fyrs pers i bilen och det gick strålande, körde på samma idé som er, lite spontant, ingen vidare planering, men allt löste sig finfint ändå.

Jag vill komma ihåg att det var nästan exakt 320 mil t o r. Något som kan vara bra att ha i åtanke när man ska åka är om man har tänkt övernatta under resans gång eller åka i ett streck. Vi sov i Danmark på camping på nervägen, men åkte i ett streck på hemvägen.. Det var lite drygt då vi drabbades av hemska köer på autobah, samt var tvungna att vänta på färjan hur länge som helst... :(

Hotell hittade vi direkt när vi kom ner, Hotell Schröder, var mysigt i ett typsikt Amsterdam-hus, smalt högt och krokigt :) Bilen ställde vi i ett Europark-garage. Kan ju påminna om att det är terror att köra bil i Amsterdam! Smågator blandas det stora, enkelriktat, spårvagnsspår, cykel- och gågator, lite halvkrass skyltning, massor med folk etc. etc... Men vi klarade oss iaf :)

Ni får passa på att besöka Heinekenbryggeriet när ni är där. Skoj rundtur och ölbiljetter att utnyttja där inne :)

Låter som om att Hotell Schröder låter som ett hett tips. Våran idé är att köra i ett streck då vi vill komma ner så fort som möjligt eftersom att vi ska hem redan på tisdagen. Kommer du ihåg ungefär hur mycket du pyntade för hotellet?

Låter som att ni hade lika skoj som vi kommer ha, vi är dock 5 st i bilen. Kan bli trångt, men det är värt att sitta trångt för att få med en extra person:)

Oddjob: jag har inte nämnt något om knark i denna tråd, så hurvida du tycker det är coolt eller inte skiter jag blanka fan i:pannkyss

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Var ner i amstedam för 2år sedan och kollade på Superbike.

Kan rekomendera Fågelparken(Vogelpark) tror jag det heter på grötspråket.
Mycket intressant.
Fina vägar men lite mysko avfarter på vissa motorvägar.
På ett ställe så vad den 6filig åt varje håll men plötsligt försvann 2 åt höger(helt normalt) men 500-800m längre fram försvann 2 till vänster. Lite förvirrande när man inte är van.

Kan även rekomendera sex/erotik museet i amstedam.

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Jag och en kompis gjorde den impulsresan förra sommaren.Vi skulle ner till tyskland för att kolla läget. Vi stannade i Hamburg i 3 timmar innan vi kom fram till att vi skulle till amsterdam istället och köpa kaffe i en coffie shop. Stannade där i 4 nätter på hotell Belga som kostade runt 800:- / natt (rätt centralt). Priserna för övrigt är som svenska priserna. Mysig stad.

Och du som skrev om droger och prostituerade i amsterdam: Staden är väl känd för tulpaner och träskor. :gnissla

El_Maco

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
Triumph tt600 -02
Jag tror vi betalade runt 1000 spänn / pers för en knapp vecka... Något sånt var det, och bilen kostade också runt en tusenlapp att ha i garaget. Hotell Schröder ligger mitt i smeten på gågatan som jag inte kommer ihåg namnet på.. Men det finns antagligen en hel del hotell och vandrarhem där.

Ni måste besöka en pub också, Cocos "lousy food and warm beer" :D Riktig skön pub med bra öl, svingoda 300 grams burgare och biljard och fussbollspel :)

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Jag tror vi betalade runt 1000 spänn / pers
Ni måste besöka en pub också, Cocos "lousy food and warm beer" :D Riktig skön pub med bra öl, svingoda 300 grams burgare och biljard och fussbollspel :)

Haha låter som ett ställe som skulle passa mig o mitt sällskap perfekt:D

Sitter råtaggad nu, vi drar om cirka 6 timmar. Tack för alla tips:)

El_Maco

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
Triumph tt600 -02
Haarlemmer dijk har jag för mig gatan heter när jag tänker efter! Både hotellet och Cocos ligger ganska högt upp på den. Väl värt ett besök. :yoparty

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati