Bilar bort

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Kom hem från jullovet och fann båda bilarna självdöda på garageinfarten.

Volvons kopplingscylinder dödde och pedalen föll i golvet.
Äsch, tar Mazdan i stället.
Ett avgrundsvrål som från 10 000 torterade spädgrisar gav vid handen att generatorn brutit ihop och vägrade snurra.
:crash

Så nu vill jag bara bli av med liken på ett diskret och smärtfritt sätt.
Fullt körbara om man gillar 'raceväxling' alternativt 'laddhybrid'.
:yoparty

Mazda.jpgVolvo.jpg

2004 V70n bi-fuel, dragkrok, något slags businesspaket, 18' mil, bes UA i April -17, kamrem bytt vid typ 14', gasdriften funkar inte, slavcylinder koppling paj, sommardäck på alu, dubbfria vinterdäck på plåt.

2000 Mazda 323, dragkrok, 14' mil, bes UA i April -17, abs-lampan lyser, generator defekt, ac funkar ej.

Tips anyone?
KVD, Blocket(helst inte) eller annat?
:va
Eller skambud?
:hej
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
sol.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Laga kanske :va Sen kan du alltid sälja om du tröttnat och vill ha pengar i hand, men tror inte du får tillräckligt betalat för trasiga fordon.

Åtminstone volvoskåpet måste ju vara värd en bra större slant än en ny kopplingscylinder, visst tradigt med trasig gas (eller är det kanske gastanken som inte är godkänd äldre än 15 år?) men den har väl anständig bensin tank så man fortfarande kommer nån vart.

Mazdan kanske är mer tveksam även om det borde gå, trasig AC är inte ovanligt på gamla bilar men ABS kan väl kosta hur lite och hur mycket som helst att fixa. Genarator är inte jättedyrt men det lägger ju på totala räkningen. Skulle ju gå att sälja som reservdelsbil också...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag kan ge ett par tusen för Volvon. Min morbror har en likadan med rasad motor så jag skulle kunna Frankensteina ihop något åt honom.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag kan ge ett par tusen för Volvon. Min morbror har en likadan med rasad motor så jag skulle kunna Frankensteina ihop något åt honom.

Kan ju vara något!
:tummenupp

Jag tar en funderare kring detta samt skrotförslaget och återkommer!
:hej
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Polare hade en gammal bil där generatorn rostat fast efter att ha stått ett tag.
Plockade loss den och dränkte i 5-56 som fick verka ett dygn.
Därefter drog vi fast den i ett stabilt skruvstäd och började vrida med det längsta ledhandtag vi kunde hitta.
Det tog rejält med kraft innan det lossnade, och gick trögt som fan i början.
Dränkte generatorn i olja och drog runt tills det gick såpass lätt att den skulle kunna drivas av remmen.
Monterade fast och startade motorn.
Genertorn spottade gnistor i början men vande sej efter ett tag och började leverera ström.
Några år senare skänkte han bort bilen som i övrigt rostat bort. Generatorn levde då fortfarande.

O-fungerande AC i gamla bilar brukar oftast bero på att gasen läckt ur med åren.
Fixas enklast genom att fulfylla med gasol (propan) via en billig adapter.
Läcker det långsamt håller det hela sommaren, och så fyller man igen nästa år.

Fulmeka!
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Så löste det sig med volvon.
Josef förbarmade sig över den och körde sedan Bromma Tallkrogen utan att stanna en enda gång.

Koppling är klar överreklamerat.
Kommer osökt att tänka på dagens leasinglamers som måste ha dubbelkoppling för att ta sig fram.
Men de kanske går som handikappfordon?

Sedan strök jag Mazdan milt över huven, spännde fläktremmen och vips var den hel igen.
Handpåläggning a la Jesus/Roy & Roger.

Så nu borde rimligen en till sporthojare dyka upp och adoptera den.
Usb-stereo från Sony med fettofet subbas från *host* Bilt *harkel* ema *host* ingår.

Komsi komsi
????
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top