Bildäck, hur göra?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
På en Audi med rakställd motor och därmed torsen diff skulle jag vara mycket försiktig med att ha skillnad på slitage/rullomkrets mellan höger och vänster hjul på någon axel. Dom gånger jag sett specar på hur mycket som rekommenderas så har det varit ganska små skillnader. Kan ju ha att göra med att ESP/antisladd kan bli förvirrat om det skiljer för mycket.

Mellan fram och bak skall det tydligen inte vara lika petigt, men ju större skillnad desto mer kommer diffen snurra/slitas vad jag förstått. Gamla volvosar med viscokoppling till bakhjulen är desto känsligare då den går varm och bränner lameller.

När jag fick en bubbla/cordsläpp på ett av däcken på min audi med torsen quattro så lämnade jag in det nya däcket till tyresö gummi och motor tror jag det var och fick det nersvarvat ett par millimeter för att matcha de andra däcken. Har även läst någonstans att man kan beställa nya däck som motsvarar de slitna i mönsterdjup.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Obekräftad källa på detta, råkade dyka upp när jag googlade:

Audi specifies tires with a tread depth of less than 4/32 (.125") (3.175mm) variance maximum. (That's a 8/32" difference in height)

Dvs lite drygt 3mm i skillnad i mönsterdjup skall vara OK.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Dvs lite drygt 3mm i skillnad i mönsterdjup skall vara OK.

3mm är ju ganska mycket så de är väl bara att köpa ett nytt däck som heter Nokia Z med de lite annorlunda mönstret. Bara för att mönstret har ändrats lite så kan de ju vara ungefär samma specifiaktioner som förut på däcket.

Jag ställer mig bland de andra som tror att de kan väl inte spela så stor roll om däckmärkena är olika så att de sliter ut någon drivaxel eller något i 4x4 systemet i förtid. Inte heller kommer de påverka väghållningen nämnvärt om man inte ska köra på bana.

I vårt rondell täta land så borde väl en del bilar ha sämre mönsterdjup på höger sida jämfört med vänster? Framförallt om man kör mycket i stan och inte är så noga med att sakta ned i rondellen.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Gammalt JEEP knep är att mäta från hjulets centrum till gatan och justera lufttrycket så det blir lika på alla däck så brukar det bli lite mindre vibrationer från drivlinan :)

En anledning att vara försiktig med att blanda olika däckmodeller / däck från olika tillverkare är att rullomkretsen kan skilja en del trots att det är samma dimension specad.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Noob här, men allvarligt? Kan drivlinan skita sig för 2 olika mönster på däcken?
Är audis så veka? :va

Säljarna har ivf lyckats med ett väldigt bra övertalningsjobb på folk i det här forumet :rolleyes:

Det har naturligtvis inte med mönster på däcket att göra utan rullomkrets.

Om du då har två olika modeller av däck med olika gummiblandningar och uppbyggnad behöver man inte vara någon raketforskare för att förstå att de slits olika mycket.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Och samma dag som nya däcket ska levereras så hittar jag detta mysiga lilla problem. En styck skev fälg :död #skjutmigihuvet

 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det har naturligtvis inte med mönster på däcket att göra utan rullomkrets.

Om du då har två olika modeller av däck med olika gummiblandningar och uppbyggnad behöver man inte vara någon raketforskare för att förstå att de slits olika mycket.

Visst, kör du lågfriktionsdäck på en sidan och ett R-däck på andra lär du få problem ganska omgående.
Men här handlade det om en uppdaterad modell av samma däck, så gummiblandningen torde inte skilja märkbart...


Och samma dag som nya däcket ska levereras så hittar jag detta mysiga lilla problem. En styck skev fälg :död #skjutmigihuvet


Hur fanken har du lyckats med det där xD
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Visst, kör du lågfriktionsdäck på en sidan och ett R-däck på andra lär du få problem ganska omgående.
Men här handlade det om en uppdaterad modell av samma däck, så gummiblandningen torde inte skilja märkbart...

Jag skulle vilja vända på det.

Om man hittar ett likadant (samma märke och modell) däck med någorlunda samma tillverkningsdatum och en rullomkrets som är inom någon milimeter från de andra tre så, visst. Då är det ju inga problem.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
3mm är ju ganska mycket så de är väl bara att köpa ett nytt däck som heter Nokia Z med de lite annorlunda mönstret. Bara för att mönstret har ändrats lite så kan de ju vara ungefär samma specifiaktioner som förut på däcket.

Jag ställer mig bland de andra som tror att de kan väl inte spela så stor roll om däckmärkena är olika så att de sliter ut någon drivaxel eller något i 4x4 systemet i förtid. Inte heller kommer de påverka väghållningen nämnvärt om man inte ska köra på bana.

I vårt rondell täta land så borde väl en del bilar ha sämre mönsterdjup på höger sida jämfört med vänster? Framförallt om man kör mycket i stan och inte är så noga med att sakta ned i rondellen.

Kom igen: Visa att du klarat högstadiet.
Räkna ut hur mycket omkretsen skiljer med 3mm slitage.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Och samma dag som nya däcket ska levereras så hittar jag detta mysiga lilla problem. En styck skev fälg :död #skjutmigihuvet

Ta och kolla om fälgen går att rikta. Brukar inte kosta mer än ett par hundra. Här nere i Skåne har du t ex Fälgfixarna. I Stockholm finns Intera. Kolla med någon lokal däckfirma vem de brukar anlita.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Ta och kolla om fälgen går att rikta. Brukar inte kosta mer än ett par hundra. Här nere i Skåne har du t ex Fälgfixarna. I Stockholm finns Intera. Kolla med någon lokal däckfirma vem de brukar anlita.

Tänkte göra det. Dock tar den lokala fixaren 1500kr för det så jag får nog leta runt lite till.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tänkte göra det. Dock tar den lokala fixaren 1500kr för det så jag får nog leta runt lite till.

Fälgfixarna tar 900 kr för att rikta en 19" fälg såg jag. Hade det varit en 18" hade man tagit 680 kr.

http://www.falgfixarna.se/prislista.html

Man har även transportavtal med Posten om avhämtning:

http://www.falgfixarna.se/transport.html

Kan vara värt att kolla upp. Ta kontakt med firman och hör vad de säger. Jag har anlitat dem både för renovering och riktning av fälgar och har aldrig blivit missnöjd. Är det dyra fälgar kan det vara värt att lämna iväg dem. Är det billigare fälgar är det kanske bättre att köpa nytt. Eftersom vi talar om 19" fälgar antar jag att de ändå kostar en slant.

Sist jag köpte begagnade fälgar lät jag göra upp affären hos en bilfirma som kunde sätta upp fälgen i deras balanseringsmaskin och kontrollera att fälgen varken var skev eller inte rund. Det visade sig att en av fälgarna bak hade fått sig en smäll och behövde riktas. Gjorde ingen stor grej av det. Det var en enkelt åtgärdat. Billigt i förhållande till fälgarnas värde. Det är lätt hänt att fälgar får sig en kyss på dagens vägar.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
900kr ex.moms så det blir ganska lika prislapp i slutändan ändå. Det är sommarhjul och idag ska vinterhjulen på så detta får nog bli ett problem att ta tag i under vinterhalvåret någon gång känner jag :)

Börjar dock bli lite smått komiskt nu. Köpte fälgarna med däck för 6k, sen svarvades naven för 1500kr, sen riktades en fälg som var oval sen innan för 1500kr till, sen köptes nytt däck för 2000kr, sen nu behöver även detta hjul riktas. Kunde nästan ha köpt nya 26-tummare istället ;)

Fälgfixarna tar 900 kr för att rikta en 19" fälg såg jag. Hade det varit en 18" hade man tagit 680 kr.

http://www.falgfixarna.se/prislista.html

Man har även transportavtal med Posten om avhämtning:

http://www.falgfixarna.se/transport.html

Kan vara värt att kolla upp. Ta kontakt med firman och hör vad de säger. Jag har anlitat dem både för renovering och riktning av fälgar och har aldrig blivit missnöjd. Är det dyra fälgar kan det vara värt att lämna iväg dem. Är det billigare fälgar är det kanske bättre att köpa nytt. Eftersom vi talar om 19" fälgar antar jag att de ändå kostar en slant.

Sist jag köpte begagnade fälgar lät jag göra upp affären hos en bilfirma som kunde sätta upp fälgen i deras balanseringsmaskin och kontrollera att fälgen varken var skev eller inte rund. Det visade sig att en av fälgarna bak hade fått sig en smäll och behövde riktas. Gjorde ingen stor grej av det. Det var en enkelt åtgärdat. Billigt i förhållande till fälgarnas värde. Det är lätt hänt att fälgar får sig en kyss på dagens vägar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
900kr ex.moms så det blir ganska lika prislapp i slutändan ändå. Det är sommarhjul och idag ska vinterhjulen på så detta får nog bli ett problem att ta tag i under vinterhalvåret någon gång känner jag :)

Börjar dock bli lite smått komiskt nu. Köpte fälgarna med däck för 6k, sen svarvades naven för 1500kr, sen riktades en fälg som var oval sen innan för 1500kr till, sen köptes nytt däck för 2000kr, sen nu behöver även detta hjul riktas. Kunde nästan ha köpt nya 26-tummare istället ;)


Verkar komiskt när du lägger fram det så. Du har alltså redan riktat en av fälgarna och då var det inget fel på den nuvarande? Vad är det för fälgar du har köpt? Har du läst om de är extra känsliga någonstans? Vissa fälgar är nämligen mer tåliga än andra. Sedan får man nog räkna med att sådant händer i större grad än förr nu när folk åker på så låga profiler med tunga personbilar på vägar som börjar bli allt mer eftersatt på sina håll och kanter.

Glömde nämna att momsen tillkom. Det skiljer inte så mycket som du säger när frakt dessutom tillkommer. Du har ju som sagt tid att kolla upp dina alternativ över vintern.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Du har alltså redan riktat en av fälgarna och då var det inget fel på den nuvarande? Vad är det för fälgar du har köpt?

Ja, det har jag. Hittade fälgarna på Blocket med nästan nya däck. När jag kom dit visade det sig att hjulen inte passade för navet på fälgarna var för litet. Då hade jag dock kört hela vägen från Växjö till Trelleborg så jag gick med på att köpa dem ändå. När jag lämnar in dem för att få naven uppsvarvade så märker vi att en av fälgarna är skadad från en trotoarkant eller liknande, så den var tvungen att riktas också. Surt sa räven, men det är smällar man får ta kände jag. När naven passar och den skadade fälgen är fixad så monterar jag dem på bilen och pumpar i 3kg luft, och då visar sig däckbulan från trådstarten.
Jag mailar då säljaren som föga förvånande inte förstår ett ord av vad jag menar. Hans svenska var minst sagt knagglig, så jag har inte orkat driva det hela vidare och att köra till Trelleborg för att konfrontera honom känns inte aktuellt.
Det har varit en hel del obalans i bilen sen hjulbytet, men jag har såklart misstänkt att det berott på det skadade däcket. Men när jag var ute och körde för några dagar sedan så blev jag stannad av en bakomvarande bil som förklarade att höger bakhjul vobblade rejält. Det var då jag upptäckte att även denna fälg är skev. Själv blir jag nog skev också om inte problemen slutar snart :gnissla

Edit: Det är kopior på Audi S5-fälgar. Ser ut att vara i bra kvalitet, men de verkar onekligen ha blivit behandlade med allt annat än omsorg.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, det har jag. Hittade fälgarna på Blocket med nästan nya däck. När jag kom dit visade det sig att hjulen inte passade för navet på fälgarna var för litet. Då hade jag dock kört hela vägen från Växjö till Trelleborg så jag gick med på att köpa dem ändå. När jag lämnar in dem för att få naven uppsvarvade så märker vi att en av fälgarna är skadad från en trotoarkant eller liknande, så den var tvungen att riktas också. Surt sa räven, men det är smällar man får ta kände jag. När naven passar och den skadade fälgen är fixad så monterar jag dem på bilen och pumpar i 3kg luft, och då visar sig däckbulan från trådstarten.
Jag mailar då säljaren som föga förvånande inte förstår ett ord av vad jag menar. Hans svenska var minst sagt knagglig, så jag har inte orkat driva det hela vidare och att köra till Trelleborg för att konfrontera honom känns inte aktuellt.
Det har varit en hel del obalans i bilen sen hjulbytet, men jag har såklart misstänkt att det berott på det skadade däcket. Men när jag var ute och körde för några dagar sedan så blev jag stannad av en bakomvarande bil som förklarade att höger bakhjul vobblade rejält. Det var då jag upptäckte att även denna fälg är skev. Själv blir jag nog skev också om inte problemen slutar snart :gnissla

Edit: Det är kopior på Audi S5-fälgar. Ser ut att vara i bra kvalitet, men de verkar onekligen ha blivit behandlade med allt annat än omsorg.

Lät som du hade övervägt att inte köpa fälgarna i fråga om du inte hade kört så långt för att köpa dem. Lyssna på magkänslan nästa gång och vänd.

Finns gott om både bra och dåliga kopior av fälgar ute på marknaden. Försökt ta reda på vem som tillverkat kopiorna och se om det är folk som har haft problem med dem. Av din beskrivning att döma finns det säkert möjligheten att personen har varit lite ovarsam eller bara råkat köra ner i något potthål eller dylikt. Den slagna fälgen borde han ha upptäckt. En oval fälg kan man lätt missta för att det är lite obalans i däcken. Tycker det vore surt om du lägger ner pengar på fälgarna och så visar det sig att de är av sämre kvalitet. Det är ju inte värre än att du riktar den dåliga fälgen och ser hur det förhåller sig. Du har ju redan åtgärdat de andra problemen.

Hur det än ligger till med skuldfrågan har du redan varit på och svarvat om naven på dem. Det blir således rätt svårt att gå vidare som jag ser det om du hade önskat reklamera dem. Dessutom ligger bevisbördan på dig och du hade ju möjlighet att undersöka dem på plats. I sammanhanget handlar det om lite pengar så det är nog bäst att lämna det bakom dig och ta med dig det här i framtiden när du köper begagnade fälgar.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Lät som du hade övervägt att inte köpa fälgarna i fråga om du inte hade kört så långt för att köpa dem. Lyssna på magkänslan nästa gång och vänd.

Finns gott om både bra och dåliga kopior av fälgar ute på marknaden. Försökt ta reda på vem som tillverkat kopiorna och se om det är folk som har haft problem med dem. Av din beskrivning att döma finns det säkert möjligheten att personen har varit lite ovarsam eller bara råkat köra ner i något potthål eller dylikt. Den slagna fälgen borde han ha upptäckt. En oval fälg kan man lätt missta för att det är lite obalans i däcken. Tycker det vore surt om du lägger ner pengar på fälgarna och så visar det sig att de är av sämre kvalitet. Det är ju inte värre än att du riktar den dåliga fälgen och ser hur det förhåller sig. Du har ju redan åtgärdat de andra problemen.

Hur det än ligger till med skuldfrågan har du redan varit på och svarvat om naven på dem. Det blir således rätt svårt att gå vidare som jag ser det om du hade önskat reklamera dem. Dessutom ligger bevisbördan på dig och du hade ju möjlighet att undersöka dem på plats. I sammanhanget handlar det om lite pengar så det är nog bäst att lämna det bakom dig och ta med dig det här i framtiden när du köper begagnade fälgar.

Nu blev det genast ännu mer komiskt, fast på ett bra sätt denna gången :)
Hade bilen uppe på lyft nyss och lät alla fyra hjulen rotera fritt. Alla 4 såg ut att vara lite skeva, så jag blev misstänksam och kollade upp det närmre. Tydligen har han som svarvade upp navet på fälgarna inte gjort det svarvade partiet tillräckligt djupt så fälgarna går inte på navet hela vägen in. Skiljer bara en knapp milimeter så jag upptäckte det inte vid monteringen. Så alla fälgar är raka men behöver svarvas till ytterligare någon milimeter :yoparty

Skönt det ju :brinnerup:D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu blev det genast ännu mer komiskt, fast på ett bra sätt denna gången :)
Hade bilen uppe på lyft nyss och lät alla fyra hjulen rotera fritt. Alla 4 såg ut att vara lite skeva, så jag blev misstänksam och kollade upp det närmre. Tydligen har han som svarvade upp navet på fälgarna inte gjort det svarvade partiet tillräckligt djupt så fälgarna går inte på navet hela vägen in. Skiljer bara en knapp milimeter så jag upptäckte det inte vid monteringen. Så alla fälgar är raka men behöver svarvas till ytterligare någon milimeter :yoparty

Skönt det ju :brinnerup:D

Skönt att höra. Då löser det sig förhoppningsvis på ett bra sätt ändå.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top