Bilder: Bulten 080613

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Mina intryck är att det börjar bli bättre än sist. Det enda som känns att skärpan inte riktigt infinner sig är att du inte är stadig på hand. En del av dessa panoreringarna borde du kunna ha satt klockrent med tider runt 1/125-1/250.

Har du gluggviftande i lodled så får du sådan här oskärpa. Alltså är det mer träning som gäller. Märkväl...träning = ett par hundra bilder åt gången.

Men det tar sig! :tummenupp

Tackar .. önskar bara att det vore trafik för ett par hundra bilder åt gången .. på två timmar var detta alla hojar utom 2 som passerade (typ) men vid fint väder ska jag ta en heldag. Kan nog varar så att jag fipplar lite mycket i rörelsen .. bra tips där , ska tänka på det.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Har en Nikon D80 med 18-135/1:3,5-5,6. Gårdagens inställningar var

Shuttter priority
ISO 400-800
AF-C
Slutartider 125-250 beroende på ljus
WB Cloudy

Inställningarna per bild går att hitta i mitt galleri .. där finns även lite högre upplösningar.
Här hittar du det.

På bilden på Jörgen är bländaren 13 och slutartiden 1/125... Det är iofs solljus (men dock skymning eller?) på den bilden, men med dessa värden är det svårt att få skärpa på nåt som rör sig så pass fort. Ett bättre objektiv skulle nog göra susen, för kameran är det absolut inget fel på!



.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fasen måste också testa fota bulten någon gång, vart ska man stå någonstans så man inte är ivägen eller nåt?

Sen är det bara packa lite skogaholmsmackor med ost på & varm choklad i termos sen ska det skjutas!
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
På bilden på Jörgen är bländaren 13 och slutartiden 1/125... Det är iofs solljus (men dock skymning eller?) på den bilden, men med dessa värden är det svårt att få skärpa på nåt som rör sig så pass fort. Ett bättre objektiv skulle nog göra susen, för kameran är det absolut inget fel på!
.

Skymningsljus ja .. bättre objektiv ska införskaffas när ekonomin tillåter ...

Fasen måste också testa fota bulten någon gång, vart ska man stå någonstans så man inte är ivägen eller nåt?

Sen är det bara packa lite skogaholmsmackor med ost på & varm choklad i termos sen ska det skjutas!

Har itne hittat så många bra platser .. kan iofs bero på att jag inte vet vad en bra plats är och tycker det är för kul att köra men jag har hittat två som är helt ok enligt min okunninga åsikt .. En är direkt efter de första kurvpartiet i uppförsbacken (liten infart på höger sida och välplacerad betongpryl att stå på på vänstersidan). Den andra var en fick på höger sida vid en vattentäktsskylt .. gick att stå på båda sidorna men man får stå ganska nära vägen (vilket kanske gör mina bilder så skakiga)
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ja jag var och mappade hos Supertwin under eftermiddagen. Vi bröt vid klara vid 18-tiden. Då for jag ut och åkte lite i den fina sommarkvällen, körde en ToR Bulten i lugnt tempo efter, att jag goffat i mig en macka på Rosenhill

Nya avgasrören hade dessutom fått den riktiga looken:tummenupp efter efter bänkorgien hos Supertwin. Det kan jag intyga som såg både man och maskin på Rosenhill.

/Ingvar
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
På bilden på Jörgen är bländaren 13 och slutartiden 1/125... Det är iofs solljus (men dock skymning eller?) på den bilden, men med dessa värden är det svårt att få skärpa på nåt som rör sig så pass fort. Ett bättre objektiv skulle nog göra susen, för kameran är det absolut inget fel på!
.

Vibrationer då eller?:näsblod
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nya avgasrören hade dessutom fått den riktiga looken:tummenupp efter efter bänkorgien hos Supertwin. Det kan jag intyga som såg både man och maskin på Rosenhill.

/Ingvar

Tack! Ja det var kul att se dig och din hoj med! Det är få GSX 1100 som är så påkostade som din, känns igen på långt håll! :D

Vibrationer då eller?:näsblod

Inte bara det! Den som sitter på hojen betraktar hela omvärlden med samma suddiga upplösning kan jag intyga! :D
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag vet inte om det är jobbets skärm som är dålig... Men bilderna känns lite underexponerade... Fotar du i RAW?
 

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Erfurt
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
Vad har han som kör den vita r1an för sak uppe på hjälmen?:va
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Jag vet inte om det är jobbets skärm som är dålig... Men bilderna känns lite underexponerade... Fotar du i RAW?

Har nästan alla bilderna i rawformat .. förutom de sista när jag ville ta segment ... och jag har en tendens att underexponera för att få lite mer färg i bilderna .. kan ju vara ett fel till jag gör :rolleyes:
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Har nästan alla bilderna i rawformat .. förutom de sista när jag ville ta segment ... och jag har en tendens att underexponera för att få lite mer färg i bilderna .. kan ju vara ett fel till jag gör :rolleyes:

Om du har RAW-filerna kvar kan du prova att öka exponeringen ett steg för att sedan öka mättnad och kontrast :) När det handlar om motorcyklar kan en någorlunda tilltagen S-kurva göra sig :) Annars fungerar "Direct Positive" i Lightroom riktigt bra!

Jag brukar köra slutarprio med -0,3 exponering. Funkar skitbra tycker jag... några exempel...

2551527943_f4436bcf94_o.jpg

2543995945_688180d4b0_o.jpg
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tack! Ja det var kul att se dig och din hoj med! Det är få GSX 1100 som är så påkostade som din, känns igen på långt håll! :D

Jo jag tycker att det är lite kul att ha en hoj som sticker ut en gnutta.:) Jag misstänker att även du har såna böjelser. "Förr" när alla man kände byggde och höll på var det ingen tvekan om vem som kom körande eller stod parkerad, man kände igen ljud/utseende direkt. Även om moderna hojar rent objektivt är helt överlägsna så är det ändå ett jasså, ungefär lika intressant som en ny tjänstebils-Volvo eller nåt. Och vad ska en motorintresserad prata om? Jaha den har varit på 600-mila service, det var intressant:D .

/Ingvar
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top