Alla ansvarar för sig själva...
Snygga bilder!
Att bilderna är fina är jag den förste att hålla med om! Tror jag fick ett litet tips på jacka på en av dem, bugar stelt och ovigt!
Det andra är väl iofs en annan diskussion, men...
Jag håller med i viss mån när det gäller föraren, (förutom att vi alla betalar för dem som inte begriper att ha bra prylar på sej). Som förare känner jag dock ett ansvar för att passageraren får bra utrustning på sej, vem sitter inne med mest kunskap om vad som funkar och behövs?
Om du sen på allvar menar att passageraren jag uppfattar vara ett barn, skall ansvara för sin egen säkerhet och utrustning, undrar jag om vi behöver vårdnadshavare öht, ålder för att räknas som straffmyndig, åldersgräns för spritinköp, körkortsgräns etc.
Tycker det finns en fantastisk egoism vad gäller förares kontra barns klädsel vid färd, tydligen inte bara i glidarsegmentet uppenbarligen. Mest där jag sett bedrövliga exempel, helt subjektiv egen upplevelse. Inte min avsikt att de skall hållas ifrån åkande, men de skall ha så bra prylar det bara går! Kommer aldrig att kunna se det som något annat än den vuxnes ansvar. Har själv köpt prylar som knappt varit uppe ur kartongen, men hade dessa produkter "behövts" vid en enda av de färder de användes är det värt det. Iom att de funnits fast de inte behövts, så är det värt det!
Själv kommer jag att köra med sån där väst när dottern åker. Hon kommer att skämmas, men slipper ha en. Hur kommer man över att ens barn blir skadat av att nån kör på en, när man vet med sej att man inte gjort allt man kan för att de skall kunna upptäcka en? Och ja, jag vet vad det är att bli torpederad av mötande vänstersvängare...
Skiter faktiskt i om jag får axla epitet "moralist", tycker det är tragiskt att se vad barnen ofta åker runt i! Om nu ett barn blir demolerat pga bristande ansvarskänsla från den förstundenvarande vårdnadshavaren vad beträffar klädsel, vill jag bara citera Saddam Hussein;
"Måtte tusen kamelers loppor hemsöka dina armhålor!"
Även om detta ämnet är viktigt tänker jag inte skriva mer om det i denna tråd.