Bilder Endurance Anderstorp 071014

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Hur resonerar du i en sån situation båda närmar sig kurvan och vem har företräde?

Jag trodde att först in i böjen väljer spår?

I ditt fall såg du inte #120 men du beskriver att du korsade banan diagonalt, är detta inte att ta en annans spår??

Personligen backar jag hellre och undviker kollision .

Det är en normal racelinje. Annars får man ju inte går från sida till sida någonstans alls... Titta på bilden så ser du att även om jag har fingrarna på bromsen så är jag längre fram än honom. Naturligtvis undviker även jag helst en kollision, men jag hade som sagt ingen aning om att han var där.

Edit: För att höra om jag hade kört som en idiot så frågade jag ett flertal som hade stått vid räcket om hur de uppfattade situationen, och inte en enda ansåg att jag gjorde något fel.

Last edited:

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Det är en normal racelinje. Annars får man ju inte går från sida till sida någonstans alls... Titta på bilden så ser du att även om jag har fingrarna på bromsen så är jag längre fram än honom. Naturligtvis undviker även jag helst en kollision, men jag hade som sagt ingen aning om att han var där.

Edit: För att höra om jag hade kört som en idiot så frågade jag ett flertal som hade stått vid räcket om hur de uppfattade situationen, och inte en enda ansåg att jag gjorde något fel.

Håller med Oscar i det här fallet (om än ogärna ;) ). Ligger man bakom honom i det här läget, skulle jag aldrig försöka gå på yttern. Jag har gjort liknande själv i ett annat läge mot andra förare, i Torparn på Sviestad, och det slutade med att jag fick skutta runt i gräset. I det där läget ska man nog räkna att folk viker ut till vänster i kurvan för att ta höjd.

Jag såg för övrigt hela saken från läktaren och jag kan bara säga att allt händer verkligen snabbt från läktarplats. Men min uppfattning är att det inte var några uppseendeväckande konstigheter i körningen...ja, förutom själva krocken då.

MC Doktorn

Guest

Södra Kurvan är 1:a kurvan efter start mål? Ok jag trodde det var efter Långa rakan då många snabba bromsar om (mig i alla fall) på innern.

120 försökte köra om dig på yttern och du såg inte honom, då förstår jag.
Skönt att ni klarade er.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Södra Kurvan är 1:a kurvan efter start mål? Ok jag trodde det var efter Långa rakan då många snabba bromsar om (mig i alla fall) på innern.

120 försökte köra om dig på yttern och du såg inte honom, då förstår jag.
Skönt att ni klarade er.

Yes södra kurvan är den efter start/mål. Den efter långrakan är...

...just det, norra kurvan! :)

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Det finns som sagt alltid fler än en version, men här är min iaf:

Jag kommer ut på start/mål före nr 120, och precis som vanligt, och som många andra, så kör jag diagonalt över för att ta höjd inför södra kurvan. När jag närmar mig räcket så känner jag hur jag kör ihop med någon som är ännu närmare räcket, och sekunden senare så blir jag omkörd av en tom Kawa. Jag förstår att det där inte kan ha gått bra, men blir lättad då det inte ens är gulflagg där varvet efter. När jag pratar med föraren efteråt så hävdar han att han låg bredvid mig och att jag borde kolla till vänster innan jag svänger över. Jag förstår dock inte hur en hoj med 80hk mer än min kan ”ligga” bredvid mig i mer än någon tiondel, dvs helt omöjligt för mig att se honom där innan det är för sent.
Jag sätter självklart inte av någon med flit och jag försökte även att be om ursäkt, men den godtogs inte. Jag hoppas iaf att känslorna lägger sig och att man kan rejsa nästa sommer med utan ovänner i depån.

Jag såg hela händelsen från läktaren och min åsikt är att 120 inte bara kom bakifrån utan även vinglade in i dig. Enligt min åsikt som vittne är du helt oskyldig.

KjellF

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Hoj
R1, Crf å CB 750
Fina bilder... Är det ok att "låna" lite till racerapporten??

Ja, han har ju lagt sin e-mail över alla bilder. Låter du den stå kvar så är det lugnt. Vill du ha "riktiga" bilder så får du ta kontakt med honom så får ni göra upp det.

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
biilder..:)

Någon som tagit nå fler kort? :)

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Letar efter bilderna på den seriösa tankningen med fet-ciggisar i mungipan men hittar den inte...

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Jag har en del bilder om nådon vill ha. :tummenupp
Får jag bara veta vilken hoj och vilken färg och nummer så kommer dom när jag får tid :tummenupp

Fast inga med fet-ciggisar i i mungipan :D

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jag har en del bilder om nådon vill ha. :tummenupp
Får jag bara veta vilken hoj och vilken färg och nummer så kommer dom när jag får tid :tummenupp

Fast inga med fet-ciggisar i i mungipan :D

Jag ser gärna bilder på en Yamaha R6 -07:a med nr 329:) Körde mitt första rejs där och alla slukas upp gladeligen!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati