Bilder från B-racet på Sviestad #2

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
En hel del bilder finns att skåda på: http://biocorp.mine.nu/mcb/lms_b-race/ :cool:

Det saknas dock ett gäng bilder, då skivan som de låg på var skadad. Detta omöjliggjorde läsning av ungefär hälften av bilderna. :(

Ska se om det går att lösa, annars får ni helt enkelt nöja er med dessa. :)

Bifogat

• img_3539.jpg
    img_3539.jpg
    35.5 KB · Visningar: 301

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Fy fan vilken snygg dekaltrimmning på den där cutsen. Undrar vilken magiker som har vart med och fixat till den. :rolleyes:

Tips till föraren: Tror du kommer lösa ditt fotpinnsskraparproblem om du går ur TIBA. ;)

IMG_3434.jpg

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Mmmmmm, de som har varit delaktiga i den där bakkutsen visste vad de gjorde :fakta TIBA-Micke ska nog dessutom pilla lite på fjädringen tror jag :cool:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Nu ska vi inte diskutera dekaltrimmade bakkutsar, utan bilder. Vad tycker ni? :D

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
McB skrev:
Nu ska vi inte diskutera dekaltrimmade bakkutsar, utan bilder. Vad tycker ni? :D

Om cutsen? Jo jag tycker fortfarande att den är rätt snygg.. :D:D:D :rolleyes:

jaja.. bilderna är väl fina dom också då.. ;)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bah! Sitta här och diskutera siffror när det finns bilder att kommentera... Sånt tolereras inte! :6surkart

Men vad ska jag göra åt det? Ingenting... :(

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Ser ju bra ut :tummenupp Men jag undrar vad som har hänt med skivan...eller var det flera skivor som krånglade??? Hör av dig så skickar jag dom en gång till.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
ZoulFly skrev:
Ser ju bra ut :tummenupp Men jag undrar vad som har hänt med skivan...eller var det flera skivor som krånglade??? Hör av dig så skickar jag dom en gång till.

Bara skivan med Sviestadbilderna som krånglade, så du har PM. :)

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
McB skrev:

Ser bra ut. Jag hadde otroliga problem med mörkret. Trots detta fegade jag ur o körde korta slutartider (1/250 o ibland 1/500 fakiskt) på svep-bilderna. Jag underexponerade en del men det är rätt lätt att expandera lite i låg o komprimera i högdagrarna. Ofta finns det ju en massa där som man inte ser.

Jag testade ett par av dina o de funkar skitbra att korrigera. Men det tar upp ens tid :D Man kanske kan köra någon eller några defaultinställningar. T ex 4,5 eller så o gruppera bilderna efter ljuset. Och sedan använda nått program som korrigerar en grupp av bilder i ett svep liksom.

/håkan

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jo, jag provade också att justera nivåer på en del av bilderna och upptäckte att det går bra. Orkade dock inte göra det på alla, för det var så förbannat många. Får se om jag orkar göra det på de som jag har fått av Zoulfly, de som tidigare inte gick att läsa från den trasiga skivan.

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Ljuskorrigeringar???

Hur korrigerar ni när det är mörka bilder? Det enda jag har provat är nån slags Brightness correction och det funkar hyfsat. Men jag förmodar att det finns en massa andra sätt att jobba på...men vilka???

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Re: Ljuskorrigeringar???

ZoulFly skrev:
Hur korrigerar ni när det är mörka bilder? Det enda jag har provat är nån slags Brightness correction och det funkar hyfsat. Men jag förmodar att det finns en massa andra sätt att jobba på...men vilka???

Steg 1: jag använder mig uteslutande av Image --> Adjustments --> Levels (Ctrl+L) där jag justerar hög- och lågdagrar. Går att göra en hel del där.

Steg 2: justera färgmättnaden under Image --> Adjustments --> Hue/Saturation (Ctrl+U) där jag drar upp både Hue och Saturation till +4 ungefär, ibland mer.

Steg 3: applicera skärpa genom Filters --> Sharpen --> Unsharp mask. Lämplig nivå brukar vara:
Amount: 30%
Radius: 3,0 pixels
Threshold: 2 levels

Här kan man se stegvis hur bilden blir annorlunda och trevligare att se på.

Bifogat

• adjust.jpg
    adjust.jpg
    54.2 KB · Visningar: 222

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Ni fotofantomer, hur gör ni?

Korta slutartider eller långa och svep med kameran?
Blir det inte mycket skräp om man sveper, men bra när man träffar?

Skärpedjup? Blir det som det blir, utgående från slutartiderna?

Berätta!!! Alltid kul att läsa när folk, som vet vad de gör, berättar
hur det skall göras.

Edit: McB det där tipset skall testas, inte bara på hojbilder :tummenupp

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
O three- Five ->Halmstad

Ni ser den justa tecken uppsättningen för Tylösand va!

0 - 3 - 5 i snygg formation!

Bifogat

• img_3710.jpg
    img_3710.jpg
    68 KB · Visningar: 210

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Vad jag använder för bländare och slutartid beror på var jag står i förhållande till motivet.

Om jag står rakt framför eller rakt bakom motorcykeln, så använder jag mig av så stor bländaröppning som möjligt för att minska ner skärpedjupet, och en kort slutartid för att frysa rörelsen. Ett kort skärpedjup är inget problem vid sådan kameraplacering, då skärpa är mycket känsligare för sidledes förflyttningar än djupledes.

Vid panoreringar så använder jag en något mindre bländaröppning och längre slutartid för att undvika att motivet kommer i oskärpa pga. för kort skärpedjup och för att få rörelseoskärpa i bakgrunden.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Re: O three- Five ->Halmstad

jorpes skrev:
Ni ser den justa tecken uppsättningen för Tylösand va!

0 - 3 - 5 i snygg formation!

Helt rätt! Vi som kommer från västkusten får hålla ihop, för vi är verkligen i minoritet här på forumet. :)

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...