Bilder från B-racet på Sviestad #2

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Verkligen fina bilder! Du får PM snart!! :tummenupp

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Re: Re: O three- Five ->Halmstad

McB skrev:
Helt rätt! Vi som kommer från västkusten får hålla ihop, för vi är verkligen i minoritet här på forumet. :)

? Du är Boråsare!

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Re: Re: O three- Five ->Halmstad

McB skrev:
Helt rätt! Vi som kommer från västkusten får hålla ihop, för vi är verkligen i minoritet här på forumet. :)

Det e vi mot dom! Tyvärr kan det uppfattas som 0-8 om man lärde sig addition i skolan... Men det e såklart fel!

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Re: Ljuskorrigeringar???

ZoulFly skrev:
Hur korrigerar ni när det är mörka bilder? Det enda jag har provat är nån slags Brightness correction och det funkar hyfsat. Men jag förmodar att det finns en massa andra sätt att jobba på...men vilka???

Oavsett program, brukar det funka bra med standard kurvjusteringsfunktioner. Orginal, visar kurvan 1:1 från svart till vitt. D v s en rak, diagonal linje på ett x y diagram. M a o ljusstyrka in=ut.

Vad man egentligen gör är att justera ljusstyrkan i endast valda ljusstyrkor(i orginalet). T ex invärde 146 får 147 ut. In 147 får 149 ut osv. Ett extremfall-exempel. Bilden är näst intill perfekt. Men ljuddämparn är något mörk. Om ljuddämparn råkar ha ljusstyrkor(i orginalet) som inte finns i andra delar av bilden - kan du dra lite i kurvan tills du hittar rätt område och krana på med ljus på dämpen utan att resten av bilden blir påverkad. Med standard brightness o liknande (typ öka styrkan på bildskärmen) blir h e l a bilden påverkad. Då sumpar man i andra ljusområden.

Faktiskt lättare i praktiken än det låter.

/h

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Re: Re: Re: O three- Five ->Halmstad

jorpes skrev:
Det e vi mot dom! Tyvärr kan det uppfattas som 0-8 om man lärde sig addition i skolan... Men det e såklart fel!

Addition, vad är det? :crash

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Re: Re: Ljuskorrigeringar???

håkanolsson skrev:
Oavsett program, brukar det funka bra med standard kurvjusteringsfunktioner. Orginal, visar kurvan 1:1 från svart till vitt. D v s en rak, diagonal linje på ett x y diagram. M a o ljusstyrka in=ut.

Vad man egentligen gör är att justera ljusstyrkan i endast valda ljusstyrkor(i orginalet). T ex invärde 146 får 147 ut. In 147 får 149 ut osv. Ett extremfall-exempel. Bilden är näst intill perfekt. Men ljuddämparn är något mörk. Om ljuddämparn råkar ha ljusstyrkor(i orginalet) som inte finns i andra delar av bilden - kan du dra lite i kurvan tills du hittar rätt område och krana på med ljus på dämpen utan att resten av bilden blir påverkad. Med standard brightness o liknande (typ öka styrkan på bildskärmen) blir h e l a bilden påverkad. Då sumpar man i andra ljusområden.

Faktiskt lättare i praktiken än det låter.

/h

Ja, jag HOPPAS att det är lättare i praktiken :D Just för tillfället fattar jag prick 0 av vad du försöker säga...var gör man sånt här i programmet och vad kallas det då för??? Hur väljer man områden i bilden? Var kan jag gå kurs i Photoshop? :rolleyes:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Re: Re: Re: Ljuskorrigeringar???

ZoulFly skrev:
Ja, jag HOPPAS att det är lättare i praktiken :D Just för tillfället fattar jag prick 0 av vad du försöker säga...var gör man sånt här i programmet och vad kallas det då för??? Hur väljer man områden i bilden? Var kan jag gå kurs i Photoshop? :rolleyes:

Image --> Adjustments --> Curves (Ctrl+M) är den funktion som Håkan beskriver. Sedan är det bara att prova sig fram. Själv tycker jag att just den funktionen är ganska tidsödande, varför jag istället gör som jag skrev i min förra post angående detta. :)

Ang. att lära sig Photoshop så finns det gott om tutorials och kurser på nätet, tex. Photoshopskolan. :tummenupp

Last edited:

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Re: Re: Re: Ljuskorrigeringar???

ZoulFly skrev:

Jag läste min text igen. Jag fattade inget heller.

Kolla bilden o kurvan. Mörka partier har ljusats upp medan ljusa partier bibehåller orginalljuset. Man kan naturligtvis göra samma för vilket ljusområde som helst. Jag har inte Photoshop men du lär hitta funktionen i menyerna.

/h

Bifogat

• kurvor.jpg
    kurvor.jpg
    68.5 KB · Visningar: 105

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
SpeedAbuser skrev:
Var är bilderna från 125...? :confused:

*besviken*

Sorry, jag hann inte få tag på kameran innan rejset var slut. Fick dock prisutdelningen på bild, men det vill väl ingen se?

Edit: nu blev det fel... Jag fotade ju kvalen. :confused: Lovar att bättra mig till nästa säsong. ;)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Speedabuser blir glad när han har gått i mål 2 dagar i rad! :bow

Bifogat

• speedabuser.jpg
    speedabuser.jpg
    33.9 KB · Visningar: 85

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Re: Re: Re: Re: O three- Five ->Halmstad

MrGooFy skrev:
Bah, Borås hör till västkusten sådetså. :fakta

Det gör det inte alls. Borås är en liten håla mitt i skogen utan närhet till hav. Kust? Knappast. Borås suger. :fakta

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
McB skrev:
Sorry, jag hann inte få tag på kameran innan rejset var slut. Fick dock prisutdelningen på bild, men det vill väl ingen se?

Edit: nu blev det fel... Jag fotade ju kvalen. :confused: Lovar att bättra mig till nästa säsong. ;)
Så du har alltså bilder från 125... >släng upp på din sida bums!:whip

McB skrev:
Speedabuser blir glad när han har gått i mål 2 dagar i rad!
Vaaa!?! Har man blivit smygfotograferad...! :skrämd:rodnar:

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...