Bilder på era husdjur

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
364_SILVERFISK.jpg

/J

Söt! Är det en hane eller hona? Vad heter den?

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Här kommer en tidig julhälsning från lilla kamptomten

Bifogat

• Liten.jpg
    Liten.jpg
    59.6 KB · Visningar: 87

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Naturligtvis! Det där är en Primus No630.

Man kan bla raka sig och valla skidor med den, mycket praktisk reseblåslampa.

/J

:rolleyes: :rolleyes: Härligt Jörgen, en sån behöver jag:rolleyes: :rolleyes:

:tummenupp
Får väl lägga upp en bild på min varg också, när jag skriver så mycket OT :tummenupp :yoparty

Bifogat

• maya.JPG
    maya.JPG
    106.3 KB · Visningar: 64

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Dino hälsas välkommen av hamilton :rolleyes:

Bild 3: va e du för en filur då?, jag trodde sådana som du var utdöda:rolleyes:

Bild 2: Jag bestämmer här!

Bild 1: kompisar ?, ska vi gå ut och gå?

Bild 4: Öka då ditt lata skrälle

Trevlig helg på er :öl

Bifogat

• dino.JPG
    dino.JPG
    74.8 KB · Visningar: 59
  • dino vs hamilton.JPG
    dino vs hamilton.JPG
    67.2 KB · Visningar: 66
  • dino vs hamilton 1.JPG
    dino vs hamilton 1.JPG
    81.2 KB · Visningar: 62
  • dino vs hamilton 2.JPG
    dino vs hamilton 2.JPG
    53 KB · Visningar: 72
Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kattfan har börjat pissa inne. Offret är min fåtölj så den är bara att slänga nu :mad:

Han är en utekatt men sen den första snön kom så vägrar han att gå ut. Antar att han inte gillar ruskväder, vilket jag kan förstå. Det har dock inte varit nåt problem tidigare då han gått på lådan när han varit inne. Sista veckorna har han dessutom pissat i fåtöljen några gånger. Varför? Tror han att det är en toa? Eller är det bara nåt jävelskap han fått för sig? Nån som varit med om nåt liknande? Är det nån som har förslag på hur man kan få katten att sluta upp med dumheterna? Då menar jag inte med hjälp av nakCskått eller en spruta hos veterinären...

PAJSEN

pajsen
Gick med
17 May 2006
Hoj
R1 -07.crf450-09
JUCKON 2årig JAPANSK TOSA

Stoppar allt som kommer i närheten av garaget.

Världensbästa grannhund.

Bifogat

• juckon.JPG
    juckon.JPG
    40.8 KB · Visningar: 106
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Kattfan har börjat pissa inne. ...

Hur ofta gör du rent i kattlådan?
Okastrerad hankatt?
Äter han som han ska? (tänker på eve besvär med att inte hinna till kattlådan)
Tror det finns något som heter "cat off" eller något liknande, hör i djuraffären.

kopierat från katter.nu (med diverse stavfel som jag inte orkar fixa nu)
Varför uträttar katten sina behov utanför lådan?

Att spreja urin än en medveten handling och bör inte förväxlas med behovet att tömma blåsan. Detta är det vanligas förekommande beteendeproblemet; En tidigare rumsren katt börjar plötsligt kissa (vanligast) eller bajsa utanför toalådan på olika platser i hemmet, till och med i sängarna.
Det första man bör göra är att besöka vetrinären för att utesluta att katten lider av någon behandlingsbar vetrinärmeducinsk åkomma, till exempel olika urinvägsbesvär, diabetes, livmoderinflammation, förstoppning, diarre, tilltäppta analkörtlar eller mask, som gör att katten förlorar sin vanligen extrema renlighet.

Är katten frisk kan man utgå ifrån att den antlingen börjar bli könsmogen eller av annan orsak markerar sitt revir inomhus eller att den lider av en beteendestörning, som i så fall är en ren protest från kattens sida. Katten vill informera ägaren att den mår dåligt och att något i dess tillvaro är fel.

Vanliga orsaker till protestbeteende kan vara:
*Katten oroas av utifrån kommande främmande kattdofter eller okända katter utanför fönstret.
*Byte av bostad
*Byte av ägare
*En ny familjemedlem, oftast en baby eller ett nytt husdjur som tar uppmärksamheten från den redan etablerade katten.
*Många stojande barn i familjen så att katten aldrig lämnas i fred.
*Skillsmässa
*Dödsfall, anhörig eller djurkompis
*Katten känner sig ensam, osäker eller rädd
*Katten är understimulerad
Katten protesterar alltså mot något nytt eller skrämmande i tillvaron.

Den vanligaste orsaken är dock protest mot toalådan.
Protesten kan gälla något av följande fel:
*Lådan kan vara placerad för nära matplatsen
*Katten kan vilja ha separata lådor för kiss och bajs
*Lådan är för liten för katten
*Katten kan ogilla innehållet -kattsanden i lådan
*Lådan är redan använd men inte tömd sedan förra besöket
*Lådan är alltför väl rengjord eller tvärtom

Rengöring i och utanför lådan
Rengörs lådan med medel innehållande citron sätter sig katten gärna utanför. Katter avskyr i regel dofter av citrusfrukter. Om rengörning sker utanför lådan med Klorin eller medel innehållande ammoniak, kan katten lockas att kissa där på nytt eftersom dofterna av dess ämnen påminner om beståndsdelarna i kattens egen urin.
Föroreningar i sängar och möbler.
Om katten kissar i sängen eller i en av ägaren flitigt använd möbel där ägardoften sitter kvar beror detta vanligen på att katten känner sig otrygg, ensam eller övergiven. Genom att kissa där beblandar katten sin egen doft med ägarens och upplever på så sätt en viss trygghetskänsla.
Orsakas oftast av ägaren
Även om någon enstaka katt kan vara omöjlig i sig, beror kattens protest i åtminstonde 90 procent av fallen på något ägaren gjort. Det gäller därför att finna orsaken till störningen och kattens missnöje. Det kan kräva mycket tålamod och ta lång tid att nysta upp det hela. När man väl funnit orsaken och ändrat på det för katten störande förhållandet, återgår oftast ennöjdare katt till sin forma renlighet i en tryggare tillvaro. Gör den inte det självmant återstår hjälpmedel och ytterligare expertråd att ta till.

Samma sak men annorlunda skrivet!

Vad protesterar katten mot och/eller vad utlöser problemet?
Detta är den absolut viktigaste anledningen som man bör lägga största vikten av att hitta. Vad händer innan katten kissar och vad hände katten/familjen innan kissandet började?

Är det något av följande anledningar som orsaker kissandet?
*Har någon ny familjemedlem kommit in i familjen, något nytt djur, barn ect?
*Någon som katten tycker illa om eller som tar för sig mer uppmärksamhet? Titta lite här också på vems säng eller sovplats katten kissar i? Vems skor kläder?
*Har husse/matte jobbat extra mycket varit bort långa perioder när katten varit ensam och till följd känt sig ledsen, undanskuffad och haft det långstråkigt?
*Är det ordentligt rent i lådan? Trivs katten med sanden? Har man bytt sanden mot någon ny sort innan? Finns det flera kattlådor än en, om det är flera katter? Har det kaske hänt något med diarre när katten varit dålig så att den kopplar ihop lådan med någt obehagligt? En viss färg på lådan vid händelsen?
*Är kattlådan på ett bra, lungt och avskillt ställe? Ex badrummet eller har den lådan i närheten av matplatsen och därav inte vill kissa i lådan

Har det hänt någon incident nyligen innan kissandet började?
*Är det något som hänt i familjen? Bråk, missämja eller att någon är ledsen som katten känner av och också oroas av? Har någon gått bort eller annan flockmedlem försvunnit som stått katten nära, kattungar etc?
*Är katten okastrerad och ger ifrån sig starkt doftande kiss så övriga katten inte längre vill gå på lådan? Eller strilar katten pg av könsmognad och revirtänkande?
*Handlar problemet om en katt som tagits mycket tidigt och helt enkelt inte har fått lära sig av mamman hur det är att vara rumsren? Alternativt en utekatt som aldrig använt kattoalet?
*Är det en katt med stark könsdrift trots kastrering som kissar revir för att hålla bort inkräktare tex vid ytterdörren eller i alla hörn eller där någon suttit eller varit.
*Har man tagit in någon sak utifrån som luktar andra katter?
*Har man nyss tapeserat om eller köpt någon ny möbel som luktar för katten?
*Gör man rent med något starkt medel typ Klorin eller citrondoft, vilket katten ofta känner som markeringshot och själv måste kissa över för att eleminera doften.

Åtgärd
*kastrera katten
*Tvätta med hett såpavatten torka eftersåt med sprit
*Ställ torrfoder vid de platser som katten markerat
*Byt låda
*Begränsa utrummet till enbart ett rum noggrant rengjort. Ha många lådor i rummet.
När katten klarar att vara rumsren kan du släppa den på gradvis större ytor.
Straffa alldrig katten.

hoppas ni har överseende med det långa inlägget :backontop

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hur ofta gör du rent kattlådan?
.
Dagligen nu när han inte vill gå ut.

Okastrerad hankatt?
Japp. Kan det ha betydelse? Pinkar han in revir eller nåt? Fast borde han inte göra det på olika ställen isf?

Äter han som han ska? (tänker på eve besvär med att inte hinna till kattlådan)
Ja, han äter som han har gjort hela tiden jag haft honom. Fast han dricker dåligt tycker jag... Att hinna till lådan är nog inga problem. En gång satt jag i soffan och då lunkade han lugnt in, hoppade upp i fåtöljen och pissade :mad:

Tror det finns något som heter "cat off" eller något liknande, hör i djuraffären.
Ska kollas upp.. Tack för tipset :tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Dagligen nu när han inte vill gå ut.

Japp. Kan det ha betydelse? Pinkar han in revir eller nåt? Fast borde han inte göra det på olika ställen isf?

Ja, han äter som han har gjort hela tiden jag haft honom. Fast han dricker dåligt tycker jag... Att hinna till lådan är nog inga problem. En gång satt jag i soffan och då lunkade han lugnt in, hoppade upp i fåtöljen och pissade :mad:

Ska kollas upp.. Tack för tipset :tummenupp

våran hona höll på mycket förr.. oroligt med hantverkare o ljud sen direkt efter en flytt... mycke rengöring samt 2 lådor har hjälpt.
vill han inte gå ut släng ut han om han vart utekatt..

hankatter brukar man väl sterelisera pga att dom bruka kissa inne :va

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj

:ligga ? :hihi

våran hona höll på mycket förr.. oroligt med hantverkare o ljud sen direkt efter en flytt... mycke rengöring samt 2 lådor har hjälpt.
vill han inte gå ut släng ut han om han vart utekatt..

hankatter brukar man väl sterelisera pga att dom bruka kissa inne :va

Jag har slängt ut honom några gånger men jag tycker inte det ska behövas... fast katter är ju lite egensinniga :gnissla
Fick honom på köpet med huset då hon som bodde här innan inte ville att han skulle behöva bo i en lgh mitt i stan och jag inte hade något emot att ha honom här. Ska slå en signal till henne imorgon och höra om hon haft nåt problem med honom tidigare. Efter 2fast4hjo:s inlägg så kan det tänkas att det beror på ny ägare eller liknande...

Klargjorde en del möjliga orsaker :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke