Bilder: RD 350 bygge! (Modemtung tråd!)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
tompasvan skrev:
Har ett par "gamla "pirelli supercorsa som
ligger o skräpar i ngt hörne

Hehe ja det är bäst att du skyndar på lite med bygget nu så att de stackars däcken inte hinner ruttna innan du blir klar ;)
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
tompasvan skrev:
Boostbottle
Fångar upp returpulsen bakom reedventilen o leder den
över till nästa sida som då är i insugsfas.= xtra fyllnadsgrad

Tjena,
Klart ballt projekt. En trimmad RD 350 är grymmt rolig, även om du inte kommer vara snabbast så kommer du ha roligast.

Korta kommentarer bara:
- Bootbottle funkar inte, en 80-tals grej som vi nu vet inte var bra. Den gör dock bara marginell skada, men jag skulle plugga hålen i insugsrören om det var min hoj.
-Sen vill du kanske inte ha så stor platta mellan reedhus och cylinder, då får du mer volym i vevhuset = mindre undertryck som suger in luft/bränsle i motorn = mindre effekt i hela registret. Så tunn platta som möjligt är vad du ska sikta på.
-Och när vi ändå är inne på reedhus så vill du ha 6-pedal reeds inte 4-pedal, för under 75 hk på veven duger t.ex. TZR 250 reeds bra. Siktar du runt 100 hk på veven så rekomenderar jag större 6-fönster reedhus från t.ex. RS 250, men då måste du fila en del för att få plats.

Men även i det skick du har motorn nu kommer den säkert glädja dig massor. Lycka till med hojen :yoparty

/Rickard (jag kan [trimma] RD 350)
[bilden nedan visar expantionskamrarna jag byggde till min SRW RD 350 racer]
 

Bifogat

  • Rickard_exp1.JPG
    Rickard_exp1.JPG
    37.6 KB · Visningar: 204
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Rickard skrev:
Tjena,
Korta kommentarer bara:
- Bootbottle funkar inte, en 80-tals grej som vi nu vet inte var bra. Den gör dock bara marginell skada, men jag skulle plugga hålen i insugsrören om det var min hoj.

Man har ju läst en del om boost bottles, och det verkar som en del folk som har monterat den har varit nöjd med resultatet. Menar du att det bara är inbillning? Jag har aldrig testat, men har väl funderat på det nån gång. :rolleyes:

Plugga hålen säger du? Det sitter ju ett rör mellan dem som standard, skulle man alltså plocka bort det och täta hålen?
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Klart att dom som trimmar / säljer Boostbottle ska säga att det är bra, då får dom ju sälja mer.
Om du vill veta mer, läs om insug (2- eller 4-takt - samma grundteori) och förstå vikten av att minimera turbulens som sänker gashastigheten i insuget.

Att plugga hålen istället för mellanrör på RD 350 ger en marginell skillnad, tror inte att du märker det vid normal gatåkning. Men om du gör det, se till att pluggen är filad så att det inte blir några kanter in/ut-buktningar när du känner med fingret i insugsröret. Insuget ska helst ha samma tvärsnittsarea hela vägen, och vara fritt från ojämnheter som skapar turbulens.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
tompasvan skrev:
OK ! då e jag med . antagligen så kommer info
om bänkkörning även ligga ute på rd 350 klubben
då kommer effektkurva före o efter att visas

Menar du med och utan bottleboost? Isåfall, hur blev det? :va
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top