Bilder Stunt & Street kväll Barkarby 070822

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Helios,
Jag är ingen proffsfotograf, tycker bara att det är j*vligt kul att fota.

Samma här. Men du får ursäkta... dina och Gnuttens bilder håller förbannat hög klass. Oerhört fina bilder ! Så, jo nog kanske jag tog i, men så långt ifrån proffs tror jag inte ni ligger.

Det är väl inget fel på dina bilder, fortsätt och fota, testa dig fram.
Det där med ISO 50 låter skumt... 100 ISO när det är ljust och sen ökar man på desto mörkare det blir. Canon 400d har 1600 som högsta ISO, men då blir det väldigt kornigt.

Så kom igen, släng upp bilderna!

Hehe, ja, det kom faktiskt som en chock för mig härom dagen. Tog en bild med ISO 50 och en med ISO 320 (som är högsta värde på min kamera) och bilden med ISO 320 blev grynig. Och så skulle det ju inte vara tänkte jag för högre värde måste väl vara bättre :) Men så är det ju inte.

Njo, den har även 50 som val. Vet inte om det är nå fubblo eller något. Skall nog ändra till 100 nästa gång.

Har lastat upp allt jag hade nu... :)

Nu skall jag jobba på filmen istället.

Ps. Några bilder blev jag faktiskt riktigt nöjd med Ds.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack!
Fotografering och hojjar är 2 stora intressen, och när man kan kombinera dessa är ju lyckan gjord.:tummenupp
Jag har tidigare mest fotat hundar(Rottweiler), som står stilla. Därför är det ju en utmaning att foto hojjar och dessutom "få fart" i bilderna.
Gillar din hoj skarpt, och funderar själv på att bygga en HD. Kanske får återkomma för tips och tricks.
Tack!
Min S&S-sportstermotor är ju av ekonomiska skäl ännu helt original, jag är imponerad av att den ger sina 127 rwhp samt 162 Nm i originalutförande. Jag kör tom med originalkammen. Jag har bara ändrade ventilsätesvinklar samt lätt tillsnyggning av kanalerna. Avgassystemet är ett standard flattrack rookieracing för Sportster 883 cc så där tappar jag mycket på toppen, men det ska ändras i vinter så jag ska bygga ett nytt 2-1-system med steppade krökar och megafon så att min motor slipper vara däppt i dnäsan.

Så om du degar kan vi ju snickra ihop ngt helt stört åt dig! :hihi

Här är Ulf Ögges Sportster, också med S&S-motor. Han har dock preppat den lite! :D Skruva upp volymen och hör hur fint hon drar!
http://www.youtube.com/watch?v=xv-6qo6i-1c
:yoparty

/J

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
tack för snygga bilder helios!
schysst med bredvinkelfotona av hela eventet också.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Samma här. Men du får ursäkta... dina och Gnuttens bilder håller förbannat hög klass. Oerhört fina bilder ! Så, jo nog kanske jag tog i, men så långt ifrån proffs tror jag inte ni ligger.
Hehe, ja, det kom faktiskt som en chock för mig härom dagen. Tog en bild med ISO 50 och en med ISO 320 (som är högsta värde på min kamera) och bilden med ISO 320 blev grynig. Och så skulle det ju inte vara tänkte jag för högre värde måste väl vara bättre :) Men så är det ju inte.

Njo, den har även 50 som val. Vet inte om det är nå fubblo eller något. Skall nog ändra till 100 nästa gång.
.

Man strävar alltid att ha så hög ISO tal som möjligt för att få så lite brus som möjligt! Det man kan göra om man inte vill höja ISO "om du har den funktionen" är att öka exponeringen så blir det något ljusare. Om man inte vill gå högre i ISO är alltid ett bättre ljusstark objektiv att föredra men dessa kostar en hel del. Därför fick jag lägga av vid kl 20 då mitt objektiv inte klarar mörkare utan att kompensera med ISO talet vilket jag försöker undvika. Max 800 i ISO för mig sen får man nog kolla efter ljusstarkare objektiv. En sak har jag lärt mig att det är lättare att fixa en underexponerad bild "när bilden är för mörk" än att försöka rädda en överexponerad bild "för ljust". Proffs nja så långt proffs man kan komma men kan kalla mig gärna glad amatör! :)

Mkt handlar om timing och veta vart jag ska fota objektet, vilken zoom ska jag använda samt när jag ska trycka av och hoppas man håller kameran stilla. De bästa fotona är just på stuntkillarna som jag ska samla ihop och lägga i en ny tråd med bilder på enbart stuntarna från Barkaby.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Tack för tipsen allihop !
Det där med objektiv verkar vara väldigt viktigt, och på min Z5 går det inte att montera nytt objektiv. Men funderar starkt på att köpa en riktig kamera. Skall väl kolla lite recensioner osv.

Är det objektivet man skall trycka in deg i, eller är kamerahuset viktigare?

Hehe, jo, det där med rörliga objekt lade jag ner rätt snabbt :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3130637 Tack för tipsen allihop !
Det där med objektiv verkar vara väldigt viktigt, och på min Z5 går det inte att montera nytt objektiv. Men funderar starkt på att köpa en riktig kamera. Skall väl kolla lite recensioner osv.

Dom som kan säger att du kan köpa ett "billigt" kamerahus o köra med Dyra objektiv o få kanonfina bilder.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kanske någon i denna tråd, som vet vem som hade skrivit ut foton för folk att ta och lagt dom hos mina föräldrar som sålde fika?

Så jekla hyggligt gjort ju! Signaturen på korten är RD

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för tipsen allihop !

Jo det är ju så som Ricken säger att objektivet spelar en väldigt viktig roll. Om du nu skulle köpa en Canon eller kanske en Nikon så är just Sigma 70-300 en bra
komma igång objektiv som kostar väldigt lite samt kan få tag i beg billigt också.

Alltför många väljer att köpa sin systemkamera med ett såkallat kitobjektiv. Nikon har jag hört att deras kit är helt ok men det som följer med Canon "18-55" är enligt min egen åsikt bedrövligt därför köpte jag ett dyrare i samband med köp av kamerahuset.

Sorry Zacke detta spårar lite in på andra trådar! :)

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Tack!
Min S&S-sportstermotor är ju av ekonomiska skäl ännu helt original, jag är imponerad av att den ger sina 127 rwhp samt 162 Nm i originalutförande. Jag kör tom med originalkammen. Jag har bara ändrade ventilsätesvinklar samt lätt tillsnyggning av kanalerna. Avgassystemet är ett standard flattrack rookieracing för Sportster 883 cc så där tappar jag mycket på toppen, men det ska ändras i vinter så jag ska bygga ett nytt 2-1-system med steppade krökar och megafon så att min motor slipper vara däppt i dnäsan.

Så om du degar kan vi ju snickra ihop ngt helt stört åt dig! :hihi

Här är Ulf Ögges Sportster, också med S&S-motor. Han har dock preppat den lite! :D Skruva upp volymen och hör hur fint hon drar!
http://www.youtube.com/watch?v=xv-6qo6i-1c
:yoparty

/J

Helios,
Svaret var till mig, kul att du fick upp så mycket bra bilder:tummenupp

Jörgen,
Tack för svaret, diskussionen kanske är lite OT, men intressant.
Jag ska "bara" bygga klart mitt hus och garage, sen är det dags för ett seriöst bygge. Kanske inte som Ögges sportster:D. Var uppe på Piteå dragway
och meka lite prostockbike, och blev klart impad av hur de skrämt upp vissa HD. Jag återkommer:tummenupp

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring