Bilen gick trögt, nu startar den inte

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det finns säkert bil- motorkunniga på forumet så jag testar lyckan här.

Min mor skulle ge mig skjuts hem igår kväll och då startade inte bilen, fast batteriet är inte dött. Den orkade bara inte riktigt starta. Senast bilen var igång efter tvätt gick den trögt men tidigare den dagen var den ok. Det finns väl inte nåt samband med biltvätten men nämner det ändå. Tydligen drar den även mycket kylarvatten. Vatten finns kvar men den slukar ganska bra fast den gick igenom besiktning för 1 månad sedan och gubben tyckte bilen var fin.

Det är en Opel Astra -98 vi talar om. Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Är tacksam för minsta hint.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Drar den vatten så är förmodligen topplockspackningen gången eller toppen sprucken.
Kolla undersidan av oljepåfyllningslocket efter hur mycket grågul gegga det är där.
Dock blir det en hel del emulsion där av kondens om man inte kör långa sträckor ibland.
Ibästa fall räcker det att byta packning, i sämsta fall har den spätt oljan så att hela motorn är skrot.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Provat med startkablar?

Bara för att startmotorn maler behöver det inte betyda att den orkar starta på batteriet.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tack för tipsen!

Om vatten blandats med olja borde inte oljenivån vara ganska hög då?

Får testa med startkablar fast den gick ju även trögt under några tillfällen senast den var igång och motorn har aldrig strulat tidigare.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack för tipsen!

Om vatten blandats med olja borde inte oljenivån vara ganska hög då?

Får testa med startkablar fast den gick ju även trögt under några tillfällen senast den var igång och motorn har aldrig strulat tidigare.

Blir oljenivån för hög så brukar motorn suga i sig överskottet genom vevhusventilationen.
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Tack för tipsen!

Om vatten blandats med olja borde inte oljenivån vara ganska hög då?

Får testa med startkablar fast den gick ju även trögt under några tillfällen senast den var igång och motorn har aldrig strulat tidigare.

Ibland när topplockspackningen gett sig kan det sippra in vatten i cylindrarna när bilen svalnar/stått över natten. Då blir den svårstartad till en början, till slut går motorn inte runt alls. Försvinner det så pass mkt vatten och du inte hittar några synliga läckage så är det nog bara att riva toppen innan det blir ett rejält haveri.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag gissar på batteri, när det blir kyligt och batteriet är dåligt så beter sig bilen underligt. har du sådan mätare på batteriet så lita dig inte på den.

Testa gärna med stargas, så du kan avgöra ifall det är soppan eller elen som krånglar.

Kolla gärna oljan om du kan eller kylarvätskan, blir vit "löder/grädde" i kylarvätskan ifall oljan kommer i kontakt med den. eller oljan vit/mjölk aktigt.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
om vattnet försvinner fort och den ryker vitt låter det som toppackningen, men man ska ju inte måla fan på väggen. För säkerhetens skull skulle jag bara lyfta tändstiften och köra på starten så du inte mord-kör motorn fylld med vatten. Behöver ju absolut inte vara detta, men "better safe then sorry".
 

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Partille
Hoj
2005, BMW K1200S
Att den förbrukar vatten behöver inte vara ett internt läckage. Har en 97:a vectra som jag körde tort pga att blandaren till kupevärmen sprang läck. Kan det vara en svag punkt även på astra? Om motorn gått varm så är risken stor att cyl.huvudet blivit o-plant så det inte håller tätt mot blocket. Osannolikt att kompressionen blir så dålig på alla cylindrarna att motorn inte tänder på åtminstonne 2 cyl. Kanske felet ligger i tvätten du gjort. Tändsystem är känsligt mot fukt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tack för alla svar!

Som sagt var det min mammas bil. Hade tänkt försöka fixa själv efter tips men hon bogserade in den idag till Mekonomen. Nåt läcker iaf under bilen vilket de konstaterade på en gång.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Om någon är nyfiken så fick de igång bilen men kylaren behöver bytas.
6000:- skulle dem ta vilket jag tycker låter mycket då kylaren går på 2500:- vad jag kan se på Mekonomens sida. Bilverkstan där jag bor skulle ta 550:- för jobbet. Iof kostade väl felsökningen lite cash oxå..

6000:- mot 3000:- :va
..antar att det kostar 3000:- för att konstatera att kylaren är trasig.
 
Last edited:

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Du behöver väl inte anta ngt alls. Det är väl bara att FRÅGA vad du betalar för. Hur mkt är arbete respektive delar! Passar inte deras pris är det bara att fråga en annan verkstad om att byta kylare.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja 3000 för kylarbyte låter lite väl mycket. Det är ju bara några slangar och några skruvar.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Mäki: Jag vet ju den materiella kostnaden. Därför kan jag anta vad arbetet/undersökningen och annat hokus pokus kostar.

Priset passade inte mig men morsan fattar ju inte bättre. Ringde upp dem minuter efter deras samtal för att stoppa men de bad om att återkomma vilket de aldrig gjorde. Nästa gång vi fick tag på dem hade de påbörjat arbetet. Undersökning/arbete = 4-5 ggr dyrare än verkstaden hos mig men tid/plats är pengar och man kan inte alltid befinna sig på bästa plats så det är bara att acceptera.

yipyip: jo, fast de bytte olja oxå men det det blir ändå 3000:- dyrare.
 
Last edited:

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
men det måste ha varit något annat än kylaren som gjorde att den inte startade?:va
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, för lite olja. De fyllde på och fick igång den. Oljan var iof det första vi kollade :va. En annan på plats läste av den iof men det är ju busenkelt, byttes dessutom i somras.
Skit samma, jag kan inte längre påverka det hela men är glad för bra respons i tråden :tummenupp
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Ok, nu tillkom ett oljebyte alltså?

Så....

Arbete:
Felsökning bilen startar ej
Byte olja, filter
Byte kylare

Material
Ny kylare
Glykol
Olja
Filter

Lät inte jättedyrt helt plötsligt om bara kylaren kostar 2500:-
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Mäki, du är patetisk. Fortfarande samma prisskillnad men gå och krama gubbarna på Mekonomen där du hänger.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Så för att bilen skulle starta krävdes en kylare och ett oljebyte?

Känns som om något fattas....................
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top