Nu har jag tagit reda på mer och om någon kan assistera med det sista funderingarna så kan jag åtgärda bilen själv
Har införskaffat ett temporärt tändningslås från clas ohlsson som kostade en hundring.
De 6 kablar som finns i bilen är följande:
1 röd/gul
1 grå
1 röd
1 vit/grå
1 vit/grön
1 grön + vit/brun + vit/brun (3 kablar)
(Den med 3 kablar var intakt, så boven har förmodligen inte använt den när han tjuvkopplade bilen)
Enligt kopplingschemat i Haynes mekhandbok finns dessa anslutningar+färger
50 - Gul/röd
30 - Grå
15 - Grön/vit
S - Grön
54 - Grå/vit
X - Röd
(Jag kan scanna in kopplingsschemat)
Det nya temporära tändningslåset har bara 5 anslutningar mot saabens 6 och det är:
30
50
15
15a
P
Nå... är det någon som är kunnig och kan säga hur jag ska koppla detta?
Jag kan även nämna att efter jag satt mig in i konstruktionen på lås och sånt så kan jag med största sannorlikhet återställa bilen till bättre än ursprungligt skick enkelt och billigt. Bättre pga att låsen på passagerarsidan och bak var ur funktion när jag köpte saaben. Då det finns centrallås brydde jag mig inte speciellt mycket om det. Det enda jag behöver göra sen är att hitta en "donatorbil" på skroten som har fungerande lås överallt.
Skillnaden mot original kommer vara någon form av dold strömbrytare i bilen. En gammal saab måste vara bland det enklaste att ta... och han som tog min bil har orsakat mer skada än vad som är nödvändigt för att köra iväg med bilen.
Edit: En fundering till har jag och det är om någon vet var man kan köpa stoora kabelskor. Anslutningen till direkt plus (30) på det nya låset kräver en kabelsko vars kontakt är ungefär dubbelt så stor som en normal.