Bilen stulen - Hjälp

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Hoj
SÅLD....:(
Kryptonit skrev:
Äsch.. jag hann inte införskaffa kontakter och övrigt idag. Hojtar gärna till efter hjälp på måndag/tisdag kväll eller så.

Imorgon ska jag jobba. :gnissla

hör av dej när du skaffat kontakter.... eller ett tändningslås så kan vi bestämma en dag för "tjuvkoppling" :tummenupp

/Roger.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
MoosE skrev:
hör av dej när du skaffat kontakter.... eller ett tändningslås så kan vi bestämma en dag för "tjuvkoppling" :tummenupp

/Roger.
Precis. Ett tändningslås med bortklippta sladdar vore ju perfekt. Färgerna på sladdarna borde ju stämma, så det enda som behövs är ju "sockerbitar" för att koppla ihop sladdarna. Det kan du skaffa från närmsta skrot (eller knarkare).

Tur i oturen vad gäller Saab så behöver ju inte buset knäcka styrlåset för att kunna köra bilen. När dom var på min Mazda så var det lite otäckt att köra bilen innan styrlåset var fixat. Låset kunde nypa till när man minst anade det. :3freak

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
JoS skrev:
Precis. Ett tändningslås med bortklippta sladdar vore ju perfekt. Färgerna på sladdarna borde ju stämma, så det enda som behövs är ju "sockerbitar" för att koppla ihop sladdarna. Det kan du skaffa från närmsta skrot (eller knarkare).

Tur i oturen vad gäller Saab så behöver ju inte buset knäcka styrlåset för att kunna köra bilen. När dom var på min Mazda så var det lite otäckt att köra bilen innan styrlåset var fixat. Låset kunde nypa till när man minst anade det. :3freak

Lite otäckt, låter mera som väldigt spännande!
Som om man väntar på att dra en nitlott :hihi

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Nu har jag tagit reda på mer och om någon kan assistera med det sista funderingarna så kan jag åtgärda bilen själv :)
Har införskaffat ett temporärt tändningslås från clas ohlsson som kostade en hundring.

De 6 kablar som finns i bilen är följande:
1 röd/gul
1 grå
1 röd
1 vit/grå
1 vit/grön
1 grön + vit/brun + vit/brun (3 kablar)
(Den med 3 kablar var intakt, så boven har förmodligen inte använt den när han tjuvkopplade bilen)

Enligt kopplingschemat i Haynes mekhandbok finns dessa anslutningar+färger
50 - Gul/röd
30 - Grå
15 - Grön/vit
S - Grön
54 - Grå/vit
X - Röd
(Jag kan scanna in kopplingsschemat)

Det nya temporära tändningslåset har bara 5 anslutningar mot saabens 6 och det är:
30
50
15
15a
P

Nå... är det någon som är kunnig och kan säga hur jag ska koppla detta?

Jag kan även nämna att efter jag satt mig in i konstruktionen på lås och sånt så kan jag med största sannorlikhet återställa bilen till bättre än ursprungligt skick enkelt och billigt. Bättre pga att låsen på passagerarsidan och bak var ur funktion när jag köpte saaben. Då det finns centrallås brydde jag mig inte speciellt mycket om det. Det enda jag behöver göra sen är att hitta en "donatorbil" på skroten som har fungerande lås överallt.
Skillnaden mot original kommer vara någon form av dold strömbrytare i bilen. En gammal saab måste vara bland det enklaste att ta... och han som tog min bil har orsakat mer skada än vad som är nödvändigt för att köra iväg med bilen.

Edit: En fundering till har jag och det är om någon vet var man kan köpa stoora kabelskor. Anslutningen till direkt plus (30) på det nya låset kräver en kabelsko vars kontakt är ungefär dubbelt så stor som en normal.

Last edited:

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Bara en fundering: finns det inga "donator" bilar på skroten som kan bidra med anslutningskontakter till din bil?

Ska till jobbet imorgon, kollar om det det finns stoora kontakter då, el & instrumentverkstan har ju lite av varje att tillgå :D

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Deadmetal skrev:
Bara en fundering: finns det inga "donator" bilar på skroten som kan bidra med anslutningskontakter till din bil?

Ska till jobbet imorgon, kollar om det det finns stoora kontakter då, el & instrumentverkstan har ju lite av varje att tillgå :D

Jo, det finns det säkert men jag har bara tid att smita iväg vid lunchtid och jag behöver bil för att ta mig dit :rolleyes:

Det jag vill göra nu är något väldigt temporärt så att jag kan starta och använda bilen när jag ska runt och köpa delar till min andra bil + denna.
Inom två veckor hade jag sedan tänkt att sätta fast det temporära låset så att jag kan besikta saaben också. Slutmålet är att byta ut alla lås och fixa, fast det gör jag efter flytten då jag slipper släpa verktyg fram och tillbaka till garaget, har mer yta i garaget och då jag inte är tvungen att pussla ihop bilen vid varje mektillfälle.

En stor kabelsko räcker och det skulle vara finfint om de hade någon sådan på instrumentverkstan :Bugar

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad som är så märkligt med tändningslås-historien är ju att hur lyckades knarkaren köra bilen med avlippta kablar?
Vad jag fattar och var med om när dom fösökte sno min bil är att buset slår bort nyckellåset för att sedan använda skruvmejsel i vredet som sitter bakom det. Det måste ju vara det klart enklaste sättet. Att tjuvkoppla en bil är väl inte så svårt (om det inte är min bil, man vill ju inte koppla fel då :rolleyes:) men det innebär att man måste skala kablarna innan. Det var väl inte gjort på Saaben? Eller?

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
JoS skrev:
Vad som är så märkligt med tändningslås-historien är ju att hur lyckades knarkaren köra bilen med avlippta kablar?
Vad jag fattar och var med om när dom fösökte sno min bil är att buset slår bort nyckellåset för att sedan använda skruvmejsel i vredet som sitter bakom det. Det måste ju vara det klart enklaste sättet. Att tjuvkoppla en bil är väl inte så svårt (om det inte är min bil, man vill ju inte koppla fel då :rolleyes:) men det innebär att man måste skala kablarna innan. Det var väl inte gjort på Saaben? Eller?

Det kan ju vara polisen som klippte kablarna om de var ihoptvinnade eller var skalade då det inte är så bra att ha skalade strömkablar liggandes lösa bredvid all metall kring växelspaken.
Det ser iaf ut som han misslyckades med tändningslåset:
http://www.kryptoniten.se/tmp/skador4.jpg

Hela "låsblocket" har boven försökt skruva bort också men av de bökiga skruvarna lyckades han bara få bort 1 av 3.

Verkar vara en klantig jäkel...

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Be polisen fixa till skadorna de orsakat. :hihi

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
Kryptonit skrev:
Verkar vara en klantig jäkel...

Inte bara en klantig jävel, en dum jävel också. Att sno din bil var dumt tycker jag. :) Dessutom hade han kunnat slå en sax eller mejsel i låset och vrida om, det brukar funka på de gamla Saabarna. Dumt.... :fatta!

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
NinjaNurse skrev:
Inte bara en klantig jävel, en dum jävel också. Att sno din bil var dumt tycker jag. :) Dessutom hade han kunnat slå en sax eller mejsel i låset och vrida om, det brukar funka på de gamla Saabarna. Dumt.... :fatta!

Jasså, här kommer gamla ungdoms synder upp på löpande band... :D

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...