Bilen vibrerar och skakar vid låg fart

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Vibrerar skakar gör väl alla bilar i viss mån, speciellt äldre men nu är det uppenbart långt ifrån normalt då det plötsligt är en märkbar skillnad. Det är så pass stora vibrationer och förändrad motorkaraktär i låg fart att jag inte vågar köra. Bilen var tidigare pigg och kul att köra.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Möt inte kopplingen med gasen. Koppla, växla klart, släpp kopplingen helt, gasa. Se om samma känsla kvarstår. Då har du tagit bort eventuella egna misstag ur ekvationen.

Kolla att alla stift har gnista, kolla motorfästen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
När byttes tändstift och tändkablar senast. Svårt att förstå din beskrivning helt, men det låter som att den inte går på alla cylindrar vid låga varv och gaspådrag. Hade liknande fel på vår Polo, avhjälptes med byte av tändstift och tändkablar.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
När byttes tändstift och tändkablar senast. Svårt att förstå din beskrivning helt, men det låter som att den inte går på alla cylindrar vid låga varv och gaspådrag. Hade liknande fel på vår Polo, avhjälptes med byte av tändstift och tändkablar.

Det känns så illa att jag inte vill köra bilen men det jag hann uppfatta var just att bilen skakar och vibrerar ovanligt mycket samt hade lägre effekt. Detta kände jag på 1-3:ans växel i låg fart, möjligtvis att den även var lite segare på femman upp för en backe hem till mig.
Det stämmer nog att den inte går på alla cylindrar. Kanske även tändspolen som är trasig.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag hade iaf börjat med att byta ut de billiga delarna av tändsystemet, dvs kablar och stift.

Annars kanske det är något med tomgångsmotor eller den biten? Eller är varvtalet hyfsat konstant trots vibrationerna?

Enklast är väl att kolla om det är själv motorblocket som vibrerar för jag kan inte tänka mig att något slitet i växellådan skulle få hela motorn att skaka.

Jag råkade själv ut för en dålig tändspole på min Octavia RS och det skakade som fan i motorn och den hade ingen kraft alls. Detta i alla hastigheter, inte bara långsamt. Körde den till verkstaden och efter garantibyte spann den som en katt igen :)
Har även varit med om samma symptom på en äldre bil och där löste nya stift, kablar och fördelarlock det problemet.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Bara genom att kolla stiften kan man ju se om tex en kabel eller ett stift är kass, om ett stift är svart och blött har man ju en ganska bra hint om var problemet kan ligga och sedan utgå därifrån, rotor och fördelare kan vara värda att se över i samma vända innan man börjar gå på de dyra prylarna

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Stift på en fyrtaktsmotor ska inte vara oljiga :crash Du kan ha ett större grundproblem än så, men det kanske gör att den funkar hyfsat ett tag åtminstone. Innan en långfärd kan du testa att slänga i en del E85 (se till att ha bilen igång, den kan bli jävligt svårstartad på det när det är kallt) och att göra detta med nästan tom tank. E85 fungerar lite som motorrengöring. Innan du stänger av bilen, tanka igen ,med bensin, (fyll upp den) kör vidare och se om det blivit någon skillnad.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Bilen drar för övrigt rätt mycket olja faktiskt men jag har faktiskt en annan bil jag kör med men ska lägga ditt tips på minnet. Kan man verkligen köra på så mycket Etanol?
Får testa Astran när det blir bättre väder, tack!

Japp det funkar alldeles utmärkt, dock kommer den att dra mycket mer (säg ca 40%) så kostnaden blir densamma. På grund av att den behöver långt mer soppa så skulle jag inte tokanstränga bilen under den färden, du ska dessutom se till att den är varm innan du kastar i etanolen för säkerhets skull, men det går. Med rätt prylar så kan du ju köra på etanol ständigt, men för att det ska funka bra så krävs några ändringar i bränslesystemet. Den blir dock mer svårstartad (läs rejält svårstartad, näst intill hopplöst om det är kallt), så därav skulle jag rekommendera att du bara kastar i säg 10 liter inför en 20milafärd, med nästan tom tank från början, och sedan fyller upp bensin igen så du kör ut nästan all etanol ur bränslesystemet innan du stänger av den.

Låter väldigt logiskt att den drar olja när du säger att tändstiften är oljiga, din motorolja är uppenbarligen på rymmen och smiter till utrymmen där den inte alls hör hemma! Lycka till! :tummenupp

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Sotiga - då går den fett. Kolla luftfiltret och luftmassemätaren, den senare kan du testa att blåsa rent med. Dra lite sandpapper på stiften, på insidan av "armen" gnistan går mot. Lägg upp stiften mot blocket, stryp soppatillförseln och be någon polare vrida om nyckeln o se så du har bra gnista överallt. Sen hojtar du igen :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO