Bilen vibrerar och skakar vid låg fart

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Apropå att rengöra bränslesystemet, så går lacknafta alldeles utmärkt. Det är i princip vad som finns i de dyra tillsatserna man kan köpa på macken, men mycket billigare. Jag köper stordunk på Biltema och häller i (en liter ungefär) när tanken nästan är tom och fyller sedan på med bensin. Rensar ur spridare och bränslepump fint.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Se där, vad man lär sig.

Jag testade skiten igår och körde nästan en mil. Bilen gick bättre med dom nygamla stiften som jag satte i. Efter en titt idag var dem redan svarta och sotiga som dem gamla (ej oljiga). Idag blev det ett par km till och bilen började hacka skumt igen, speciellt vid rödljus i uppförsbacke. Fyfan, jag får lämna in bilen i vår tror jag.

Meen, gör en vanlig grundservice själv nu, stift, fördelarlock/rotor, byt olja etc, snabbt gjort och du kan göra det på en parkering eller OK/Q8.

Efter det så kan det vara läge att felsöka om det fortfarande är fel :hej:fakta
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är inte där sladden sitter på luftröret som är luftmassemätaren? Ta bort röret och kika in.

Sen vet jag inte alls hur det är med elektrisk styrstervo eller ej men på en Golf jag hade la styrservon av varje gång jag körde genom vatten. Skapligt slapp styrservorem så minsta fukt gjorde att den gled istället.
Resulterade dock inte i några vibrationer eller problem med kraftförlust utan bara att man blev tvungen att hänga sig på ratten för att orka svänga.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Apropå att rengöra bränslesystemet, så går lacknafta alldeles utmärkt. Det är i princip vad som finns i de dyra tillsatserna man kan köpa på macken, men mycket billigare. Jag köper stordunk på Biltema och häller i (en liter ungefär) när tanken nästan är tom och fyller sedan på med bensin. Rensar ur spridare och bränslepump fint.

Ingen idé med det nya fina bränslet. Förr var det kanske "nödvändigt" men inte idag.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
steffe: Tror inte jag har födelarlock/rotor, det finns iaf inte delar på mekonomen till min modell men allt annat du nämner är faktiskt ok på bilen.


enrosabil: Luftfiltret var lite grått och skitigt så ett nytt är köpt. Kan inte se var luftmassemätaren sitter. Har googlat på bilder men ser inget som liknar den. Går den att identifiera på bilden? :)

En annan sak jag kom att tänka på är att det i somras började vina när jag rör ratten. Tror det är styrservon som är elektrisk men grannen som är gammal bilmek tyckte det inte var så farligt men min hörsel är väl minst dubbelt så bra. Han säger att det även kan vara nåt med kamremmen som ger ifrån sig det ansträngande ljudet. Kan det ha nåt med problemet att göra?

View attachment 396549


Det skulle som yipyip säger kunna vara där en kabel går till röret, vad som ser ut att vara en decimeter eller så efter luftburken, öppna o kika. Om det är luftmassemätaren och det sticker in vad som ser ut som en tunn tråd genom röret där - var försiktig med den, den är långt ifrån svår att ha sönder! Servon borde inte ha med saken att göra, jag vet inte vilken typ av styrservo du har i den bilen, men att det skulle höra ihop är lite som att säga att man blev förkyld för att man slagit i lilltån en månad tidigare.

Om du står framför bilen med huven öppen, kika i övre högra hörnet av motorrummet och se om du hittar en lös kontakt som ser ut lite som honan på en SCARTkontakt, hittar du en sån kan du sedan läsa ut felkoder själv om det finns några, ska jaga rätt på en instruktion åt dig, tar ca 10 min, du behöver 2 gem och det är enklare än att byta en tändkabel.

Har du tillgång till tryckluft?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kommer inte ihåg precis vad det var men har fått hört att dagens bensin inte sätter sig i systemen som det gjorde förr.

möjligen slipper man blyersättningen (salter) som gärna kristalliserades om bensinen förvarades länge.

Men varken ny bensin eller sprit löser upp det.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Detta är ett spam!
 

Bifogat

  • bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    97.2 KB · Visningar: 99
  • bild 2.JPG
    bild 2.JPG
    87.9 KB · Visningar: 110
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ok, ska vara försiktig.
Näe, tror inte heller det finns nån koppling till styrservon men "styrservoproblemet" kunde även bero på nåt med kamremmen. Ville bara nämna då jag själv inte vet, men vi glömmer det :)

Hittade en fasttejpad kontakt framtill på förarsidan, kanske kan vara den. Lägger även upp en tydligare bild på var luftmassemätaren eventuellt sitter. Ska öppna upp där imorgon, fast det ser sjukt svårt ut att kunna se nåt genom kröken. Jag kanske inte har en LMM då vissa modeller tydligen inte har någon.

Läsa felkoder låter pro, men kul. Hittade koder (Min motor: X16XEL)
http://www.gmsidan.se/multec.html

Jepp, jag har tryckluft i garaget.

View attachment 396955 View attachment 396956


Edit: det fanns en del annat smarrigt på den där sidan http://www.gmsidan.se/teknik.html

..men du får gärna berätta ifall du har annan tillvägagångssätt och vad jag ska göra med 2 gem.

Det bör vara luftmassemätaren det där. Ta fram lilla sandpappersbiten även här - lossa den grå kontakten och kika om stiften ser grisiga ut, putsa lite på dem.

Den sidan du hittat är en annan version av vad jag hade för avsikt att gräva fram åt dig, så den funkar lika bra. De två gemen ska du använda till att bygla kontakten du hittat för att läsa av felkoder - man bryter alltid av ett (murphys lag). En bit kabel går ju förstås lika bra, men jag brukade köra på gem, man har alltid ett liggandes hemma någonstans, man kommer inte behöva dem till annat och de är enkla att trycka in i kontakten :)
Ser jäkligt dåligt på bilden av kontakten, men kika på den, har den rätt antal stift så borde det vara den, vill du vara helt säker så hör med någon mekonomen-verkstad eller något, knatar man bara in o hotar med en burk kakor eller något o frågar om det är den kontakten som sitter där på den bilen och årsmodellen så brukar det inte vara något problem att få ett svar, annars testar du helt enkelt bara.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
När du givit upp med att hitta luftmassemätarn så kanske du hittar en map-sensor i mitten på torpedväggen.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
:D såg faktiskt det idag på ett forum.

Förresten, eftersom jag inte ser några felkoder kan jag fejka fram det genom att skapa ett "fel"?
Dra ut map-sensorn tex utan risk?

Så länge du kan släcka felkoden efteråt, så absolut.

Men börja med att kolla skicket på slangen.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top