Se där, vad man lär sig.
Jag testade skiten igår och körde nästan en mil. Bilen gick bättre med dom nygamla stiften som jag satte i. Efter en titt idag var dem redan svarta och sotiga som dem gamla (ej oljiga). Idag blev det ett par km till och bilen började hacka skumt igen, speciellt vid rödljus i uppförsbacke. Fyfan, jag får lämna in bilen i vår tror jag.
Apropå att rengöra bränslesystemet, så går lacknafta alldeles utmärkt. Det är i princip vad som finns i de dyra tillsatserna man kan köpa på macken, men mycket billigare. Jag köper stordunk på Biltema och häller i (en liter ungefär) när tanken nästan är tom och fyller sedan på med bensin. Rensar ur spridare och bränslepump fint.
Ingen idé med det nya fina bränslet. Förr var det kanske "nödvändigt" men inte idag.
steffe: Tror inte jag har födelarlock/rotor, det finns iaf inte delar på mekonomen till min modell men allt annat du nämner är faktiskt ok på bilen.
enrosabil: Luftfiltret var lite grått och skitigt så ett nytt är köpt. Kan inte se var luftmassemätaren sitter. Har googlat på bilder men ser inget som liknar den. Går den att identifiera på bilden?
En annan sak jag kom att tänka på är att det i somras började vina när jag rör ratten. Tror det är styrservon som är elektrisk men grannen som är gammal bilmek tyckte det inte var så farligt men min hörsel är väl minst dubbelt så bra. Han säger att det även kan vara nåt med kamremmen som ger ifrån sig det ansträngande ljudet. Kan det ha nåt med problemet att göra?
View attachment 396549
Vad får dig att tro att bensinen är renare nu?
Vad får dig att tro att bensinen är renare nu?
Kommer inte ihåg precis vad det var men har fått hört att dagens bensin inte sätter sig i systemen som det gjorde förr.
Ok, ska vara försiktig.
Näe, tror inte heller det finns nån koppling till styrservon men "styrservoproblemet" kunde även bero på nåt med kamremmen. Ville bara nämna då jag själv inte vet, men vi glömmer det
Hittade en fasttejpad kontakt framtill på förarsidan, kanske kan vara den. Lägger även upp en tydligare bild på var luftmassemätaren eventuellt sitter. Ska öppna upp där imorgon, fast det ser sjukt svårt ut att kunna se nåt genom kröken. Jag kanske inte har en LMM då vissa modeller tydligen inte har någon.
Läsa felkoder låter pro, men kul. Hittade koder (Min motor: X16XEL)
http://www.gmsidan.se/multec.html
Jepp, jag har tryckluft i garaget.
View attachment 396955 View attachment 396956
Edit: det fanns en del annat smarrigt på den där sidan http://www.gmsidan.se/teknik.html
..men du får gärna berätta ifall du har annan tillvägagångssätt och vad jag ska göra med 2 gem.
såg faktiskt det idag på ett forum.
Förresten, eftersom jag inte ser några felkoder kan jag fejka fram det genom att skapa ett "fel"?
Dra ut map-sensorn tex utan risk?
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |