Bilettkontrollanters befogenheter

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
Helvete!!! :huvet

Jag som jobbade så hårt igår kväll för att den här tråden skulle försvinna ner nånstans och döööööööööööö

Ska det behövas debatteras i oändlighet om att man ska betala sin biljett om man åker spårvagn, buss eller tåg. Har man inte biljett får man väl för fan ta konsekveserna...

Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Helvete!!! :huvet

Jag som jobbade så hårt igår kväll för att den här tråden skulle försvinna ner nånstans och döööööööööööö

Ska det behövas debatteras i oändlighet om att man ska betala sin biljett om man åker spårvagn, buss eller tåg. Har man inte biljett får man väl för fan ta konsekveserna...

Å herregud skrutten Thunder va bara tvungen å erkänna att han kände sig besegrad av mig :D pöss på dig thunder :pannkyss
men det e ju alltid skoj å tjöta lite politik ...

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
Å herregud skrutten Thunder va bara tvungen å erkänna att han kände sig besegrad av mig :D pöss på dig thunder :pannkyss
men det e ju alltid skoj å tjöta lite politik ...

Nåväl, Grattis till längst penis då'rå!
I övrigt står jag kvar vid min åsikt.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Nåväl, Grattis till längst penis då'rå!
I övrigt står jag kvar vid min åsikt.

konstigt nog så brukar min tjej säga oxå men oke :pannkyss

oke du får säga det oxå denna gången :pannkyss
ja såklart du får stå fast vid din åsikt ...
men du har ju rätt att välja ,med andra ord behöver du inte trycka på musen för att logga in på denna tråden :arsele

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag åkte med biljett men med en cider inatt. fiffan vilket fotarbete det krävde! :yoparty

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
är i göteborgs-forumet nu bostongurka.

dessutom ser jag bara stor svart fyrkant :va

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Den filmen sprids snabbt via FB nu och gör knappast biljettkontrollanterna direkt populära...
Har också diskuterat med folk hur det fungerar och ca 95% tror att du i stort sett bara kan gå av om det blir problem.
Har läst igenom hela tråden och även Zajtar´s mycket informerande inlägg :tummenupp
Men i det här specifika fallet tycker jag verkligen att kontrollanterna gör fel!

Hon visar sin biljett men kontrollanterna vägrar att släppa henne för att kunna uträtta en tilläggsavgift? :dummer
Hur många gånger går man inte på spårvagnen och kanske tjötar med en polare, pratar med telefon eller annat och glömmer stämpla kortet direkt? tycker att om man har ett värdebevis med pengar på så bör man inte få tilläggsavgift för att ha stämplat några minuter för sent!
Ser kontrollanterna dock att man åker flertalet hållplatser utan att stämpla är det dock befogat!

Så i detta fallet: Fälla! (biljettkontrollanterna då)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Såhär skulle jag tro att det är
http://lawline.se/answers/5498

Fråga 05-02-2008 i ARKIV

Har en busskontrollant/spårvagnskontrollant rätt att kräva en passagerare på legitimation under några som helst omständigheter?

Svar

Busskontrollanter har inte någon rätt att avkräva passagerare på legitimation. Denna rätt har endast polisen eller viss annan personal med särskilt bemyndigande. Däremot kan busskontrollanten ha en rätt att hålla dig kvar på platsen i väntan på polisen. Detta beror på att tjuvåkning faller under brottet bedrägligt beteende i BrB 9kap 2§ 2st vilket har fängelse i straffskalan. Eftersom fängelse finns i straffskalan har kontrollanten en rätt till envarsgripande enligt RB 24kap 7§ 2st, se http://lagen.nu/1942:740#K24 .

Vad man däremot bör ha i minnet är att kontrollanten måste ta dig på bar gärning för att ha en rätt till envarsgripande. Således måste kontrollanten ha följt efter dig, sett dig gå på färdmedlet och sedan observerat att du inte betalat. Det är inget brott att råka tappa bort sin biljett eller att vägra att visa upp den. Därför finns det en lag som reglerar rätten för kontrollanterna att ta ut en tilläggsavgift om man inte kan uppvisa giltig biljett vid kontroll samt vilka befogenheter de har i detta avseende. Denna lag heter lag om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, se http://lagen.nu/1977:67 . I denna lag stadgas inga krav att uppge namn, personnummer eller att uppvisa någon som helst legitimation för kontrollanterna, det enda kontrollanterna har befogenhet att göra är att avlägsna dig om du vägrar betala, vilket följer av lagens 5§.

Om färden i fråga rör tunnelbana så bör man även beakta ordningslagens 4 kap 6 § 4 p som stadgar att det är förbjudet att begagna sig tillträde innanför spärrarna utan att kunna uppvisa giltigt färdbevis, se http://lagen.nu/1993:1617#K4 . Påföljden för detta är enligt 10§ pennigböter, alltså finns ingen rätt till envarsgripande i detta fall. Däremot finns enligt 9§ en rätt för polisman och ordningsvakt att avvisa eller avlägsna dig.

Sammanfattningsvis har kontrollanterna ingen rätt att hålla kvar dig eller avkräva dig på legitimation om de inte tagit dig på bar gärning, vilket de troligen inte har. Det du bör göra är således att säga att du har tappat din biljett, Därefter säger du tydligt att du ämnar att lämna bussen/tunnelbanan/spårvagnen omedelbart just eftersom du råkat tappa biljetten. När du försöker göra detta tillämpar troligen kontrollanterna sitt välkända beteende som består i att ställa sig runt dig och försöka blockera utgången. Tillgrip absolut inget våld mot dem. Var bara lugn och vänlig och förklara att du ämnar lämna bussen och sedan går du helt enkelt av. De har, oavsett vad de säger, ingen som helst rätt att med våld hålla dig kvar på platsen. Om de med våld håller kvar dig kan du sedan anmäla dem för misshandel alternativt olaga frihetsberövande.

Med vänlig hälsning,

Gabriel Westin

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Rolig tråd. Tycker att det är intressant att alla inblandade missar att det är kvinnans hysteriska reaktion som framkallar situationen. Lite impad av att kontrollanterna behåller lugnet.

Sascha

Helt borta!
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
KTM 690 Duke -09
Kan fatta att det kan gå under bedrägligt beteende men ändå dåligt att han går att lägger sej på tjejen i stället att bara låta henne gå av då man tydlig märker att hon blir stressad och inte vet vart hon ska ta vägen.
Men det är la som polisen idag dom jagar efter stavar i stället för riktiga brott.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Han råkar hamna på henne för att hon hoppar över säterna .. Sen kan man inte låta en gå bara för att en för en massa jävla liv.Hon stämplar efter att kontrollanterna frågar efter en biljett....
Ska man skriva upp folk som är snälla och för ett jävla liv.Och ska man lämna folk som bråkar. Jag själv tycker det är inte rättvist mot den personen som bara sitter stil och tar sin bot. Ha överseende om att filmen startar efter en tid ,det finns en anledning till varför det blir som det blir.....

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras