Bilfirmor som erbjuder räntefri avbetalning?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag sitter och letar efter en begagnad firmabil och titt som tätt så dyker det upp någon bilfirma som erbjuder räntefri avbetalning av bilen, endast 24 månader vad jag har sett.

Min fråga är då; Hur kan de erbjuda detta och genom vilket bolag? Jag har letat efter någon kreditgivare som kan erbjuda detta då jag vill kunna erbjuda mina kunder i butiken att till exempel köpa en gräsklippare på räntefri avbetalning men Wasa kredit som exempel erbjuder inte detta när jag har talat med dem utan där är det skyhög kreditavgift som gäller.
Jag har ringt en av bilfirmorna för att få svar på detta men han visste inget om det utan skulle återkomma, vilket han givetvis inte har gjort.

Och vi behöver inte ha en diskussion om hur dåligt det är med att köpa saker på kredit, det håller jag helt och hållet med om men jag vill gärna att folk köper saker på kredit av mig om det får dem att köpa mer :)

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Hög fakturaavgift samt att lånet övergår till hög ränta om en betalning kommer in sent?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vänder sig inte Klarna bara till e-handeln? Jag har ingen e-handel utan är en sån där bakåtsträvare som använder sig av en fysisk butik...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vänder sig inte Klarna bara till e-handeln? Jag har ingen e-handel utan är en sån där bakåtsträvare som använder sig av en fysisk butik...

Frågade en som jobbar där
"De har några butiker men det är undantagsfall"

Så verkar lite kört

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hög fakturaavgift samt att lånet övergår till hög ränta om en betalning kommer in sent?

Sistnämnda säkerligen, men hög faktureringsavgift får inte ingå i räntefri avbetalning mig veterligen. Siba eller någon annan elektronikkedja fick väl vara prejudikat i början på 2000-talet när det hela drog igång med räntefri avbetalning, om jag inte minns fel. Då hade de höga fakturaavgifter men det var inte ok att kalla det för räntefritt då.

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Det fungerar så att bilfirman betalar den ränta du skulle betalt under 24mån direkt till bolaget i samband med att du köper bilen, vilket gör att bilfirman räknat in räntestödet i sin marginal då de satt priset på bilen.(så du betalar ändå) Sedan betalar du bara amorteringarna under 24mån. Om du inte klarar av att betala under 24mån så går det oftast att förlänga, men då till riktigt svindålig ränta. Exempelvis GE har räntefria finanser.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I praktiken finns det inget som räntefri betalning i dess sanna mening. Det är bara ett lockrop för att få folk att handla. Skulle någon av er erbjuda ett räntefritt lån till någon utanför er närmsta familj och vänkrets? Trodde inte det va?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt var är det ju inte gratis bara för att det heter räntefritt och man ska väl tillägga att räntekostnader är avdragsgilla mot inkomst även på ett billån så jag skulle nog föredra att betala ränta istället för X kr högre bilpris som inte är på något sätt avdragsgillt.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Kolla priset på bilen så förstår du var de "räntefria" delarna i finansieringen kommer ifrån.
Jag har inte sett en billig bil till bra ränta men jag har sett bilar med lågt pris till bra ränta om skillnaden framgår här..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Alltså, de bilar jag har kollat på ligger ju skapligt bra i pris så även om jag har misstänkt något dylikt så kändes det avlägset med tanke på priset.
Nåväl, nu har ja en lista på lite företag jag ska ringa, fyll gärna på med fler:
Wasa Kredit
Entercard
GE moneybank

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
Alltså, de bilar jag har kollat på ligger ju skapligt bra i pris så även om jag har misstänkt något dylikt så kändes det avlägset med tanke på priset.
Nåväl, nu har ja en lista på lite företag jag ska ringa, fyll gärna på med fler:
Wasa Kredit
Entercard
GE moneybank

resurs bank

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Wasa Kredit
Entercard
GE moneybank

Du kan nog kontakta alla storbankers finans/låneavdelning. T ex
http://www.handelsbanken.se/finans

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Wasa Kredit
Entercard
GE moneybank
Varför inte också ringa konsumentvägledaren i din kommun och kolla vad de vet?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lokala VAG krånglaren hade räntefri avbetalning i 60 mån. Dvs; Bilens pris - kontantinsats 20% delat på 60. Inga andra kostnader tillkom. Fair deal, då priserna låg på motsvarande hos andra firmor men jag gissar på att man inte kunde pruta på priset.. Jag sällar mig till skaran som; "inget är gratis"-predikar..

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
I hemelektronikbranschen innebär ett typiskt "räntefritt" upplägg, 12-14% effektiv ränta.
Vilket är helt hutlöst med rådande räntenivåer på finansmarknaden.
Ingen låneränta men en kampanjavgift (300-700kr) + en "aviavgift" på 29 spänn eller så.
Fattar inte att "folk" köper sånt :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
I hemelektronikbranschen innebär ett typiskt "räntefritt" upplägg, 12-14% effektiv ränta.
Vilket är helt hutlöst med rådande räntenivåer på finansmarknaden.
Ingen låneränta men en kampanjavgift (300-700kr) + en "aviavgift" på 29 spänn eller så.
Fattar inte att "folk" köper sånt :va

Nix, jag har frågat en kompis som jobbar på Mediamarkt. Räntefritt där är helt enkelt räntefritt. Inga dolda avgifter eller aviavgifter. De får helt enkelt inte sälja något räntefritt och inte erbjuda det.
Däremot så påpekade han att det är en effektiv ränta på ganska många procent om man inte betalar i tid.

Jag hade tänkt ringa runt idag men hann aldrig med det så vi får se om jag hinner imorgon. Jag återkommer är jag har fått ett bra svar :)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ok, för att göra det klarare;
Räntefritt innebär att ingen låneränta utgår. Detta är ett juridiskt krav.
MEN! Det är inte förbjudet att ta ut "avgifter" av olika slag (och fortfarande kalla det för "räntefritt").
Aviavgifter och upplägnings-dito är inte ränta.
Om sådana avgifter tillkommer måste långivaren ange den "effektiva räntan" vilket är något annat
än låneränta.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, för att göra det klarare;
Räntefritt innebär att ingen låneränta utgår. Detta är ett juridiskt krav.
MEN! Det är inte förbjudet att ta ut "avgifter" av olika slag (och fortfarande kalla det för "räntefritt").
Aviavgifter och upplägnings-dito är inte ränta.
Om sådana avgifter tillkommer måste långivaren ange den "effektiva räntan" vilket är något annat
än låneränta.

Ok, för att förtydliga: Inom elektronikbranschen så är det (enligt utsago från inköpare på MM) inte ok att skylta med räntefria avbetalningar och sedan ta ut andra avgifter, då ska detta framgå tydligt i samband med övrig text. Sen vad som är "tydligt" är nog väldigt luddigt, det räcker med att det står i liten text på SAMMA sida/skylt.
Allt enligt uppgift från anställd som sagt, inget jag kan lämna källa på nu.

Om detta gäller bilar vet jag ej.
Jag vill dock kunna erbjuda mina kunder räntefria avbetalningar och går inte det så letar jag efter de med lägst räntor.

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Ok, för att förtydliga: Inom elektronikbranschen så är det (enligt utsago från inköpare på MM) inte ok att skylta med räntefria avbetalningar och sedan ta ut andra avgifter

Så här står det på Mediamarkt´s hemsida angående "räntefria lån"...
En uppläggningsavgift på 295 kr betalas vid första aviseringen.
Administrationsavgift på 29 kr per månad tillkommer.
Källa:http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/Betalningsvillkor.html

Exempel på "räntefri avbetalning" via Wasa kredit:
24 månader räntefritt (12 betalningstillfällen)
Handla för: 1000 - 100 000 kr
Antal avbetalningar: 24
Ränta: 0 %
Avgifter som tillkommer: 29 kr aviavgift/avbetalning + 395 kr kampanjavgift (= total kreditavgift på 643 kr)
Källa: http://www.poolx.se/wasa/Finanstext Hemsida.pdf

Lite mer info om räntefria lån http://ekonomi-portalen.com/index.php/rantefritt-lan/rantefritt-lan.html

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping