Bilfirmor som erbjuder räntefri avbetalning?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så här står det på Mediamarkt´s hemsida angående "räntefria lån"...

Källa:http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/Betalningsvillkor.html

Och det är ok att kalla det räntefritt (sjukt nog) så länge den texten framgår i samband med att man annonserar ut en vara som räntefri.
Ett litet tillägg dock: Just MM har (allt enligt uppgift från samma person) ett ÄKTA räntefritt upplägg också, inga aviavgifter eller öppningsavgifter. Dock är detta bara tillgängligt på ett fåtal kampanjvaror. Men det är fortfarande hög ränta om man inte betalar i tid.

Men jag skull fortfarande vilja veta hur det är med dessa "räntefria" billån då det känns som att man inte ska jämföra med just elektronikbranschen, lite andra summor det rör sig om...

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det KAN var så att bilhandlaren "måste" bli av med bilen. Varor som man har i lager vid bokslut beskattas mig veterligen. Måste vara surt att sitta på en massa bilar i detta finansklimatet med hänsyn till det. Sen hur det fungerar, om det ens gäller bilar, vet jag inte.
Men om de uppgifter jag fått stämmer så borde en bil såld på avbetalning räknas som såld och således inte vara belagd med skatt. Om det är så så kanske handlaren väljer at "bjuda" på den där 24 månadernas ränta för att slippa skatten.

Rätta mig gärna om jag har fel, det är endast lös spekulation på luddiga minnen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det KAN var så att bilhandlaren "måste" bli av med bilen. Varor som man har i lager vid bokslut beskattas mig veterligen. Måste vara surt att sitta på en massa bilar i detta finansklimatet med hänsyn till det. Sen hur det fungerar, om det ens gäller bilar, vet jag inte.
Men om de uppgifter jag fått stämmer så borde en bil såld på avbetalning räknas som såld och således inte vara belagd med skatt. Om det är så så kanske handlaren väljer at "bjuda" på den där 24 månadernas ränta för att slippa skatten.

Rätta mig gärna om jag har fel, det är endast lös spekulation på luddiga minnen.
Skatta på varulager?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skatta på varulager?

Beskattas inte innestående kapital? Jag kan ju ha fått det om bakfoten men på mitt gamla jobb så var det snack om det. Varor som ligger osålda vid ett bokslut kostade tydligen pengar. Det vill säga saker du köpt in innan det förra bokslutet.

Men som sagt, jag vet inte hur det ligger till utan spekulerar bara på ytterst lösa grunder.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping