- Will do!Ut o fota hålet, med blixt och bra focus
- Åh fan. "Skruven som ska hålla bromsskivan på plats"...vilken skruv är det?Så kan det bli om man inte använder skruven som skall hålla bromsskivan på plats. Ta loss bromsskivan och återmontera den riktigt med skruven som håller den på plats. Skruven går ofta av när man byter bromsskiva. Då är det frestande att strunta i skruven istället för att borra ur den gamla och rensa med gängtapp.
Ta av hjulet så ser du den. En liten på utsidan av bromsskivan 7 cm från centrum typ. BildGoogelsök på bromsskiva så ser du.- Åh fan. "Skruven som ska hålla bromsskivan på plats"...vilken skruv är det?
Och ändå, hur kan samtliga andra 4 hål hamna helt rätt och lättskruvade skruvar i dem om bromsskivan faktiskt roterat snett?
Ja men det är väl som mickezx7r skrev att passar fyra så lär det inte bero på den utan antingen passar alla eller ingen ? Kör utan själv och rör sig skivan så flyttar det ju alla i förhållande till hålenTa av hjulet så ser du den. En liten på utsidan av bromsskivan 7 cm från centrum typ. BildGoogelsök på bromsskiva så ser du.
Det kan ju bero lite på exakt hur det ser ut. På förra bilen så vet jag att det gick att snurra skivorna lite så att dom blockerade hålen. Men där var det ett runt hål för varje bult som skulle ligga bakom motsvarande hål vilket betydde att antingen var alla öppna eller så var inget öppet.Ja men det är väl som mickezx7r skrev att passar fyra så lär det inte bero på den utan antingen passar alla eller ingen ? Kör utan själv och rör sig skivan så flyttar det ju alla i förhållande till hålen
Jag hade nog plockat loss hjulet bara för att vara säker på att det inte är något knas där. Tar ju inte många minuter extra när du ändå drar fram alla verktyg.Okey förutsättningarna var (är?) såhär, för den som ev. bryr sig och har missat:
Bytte till vinterhjul med originalfälgar.
Skruvade lätt i 4 av 5 hjulbultar.
5:e bulten nådde inte ens in till gängorna.
Kikade in och såg att ungefär halva bulthålet var täckt, vilket förklarade varför bulten inte kunde skruvas i.
Igår kväll i kolmörker och småregn fotade jag med blixt in i bulthålet, och det såg nu ut såhär?!?
View attachment 479000
Nu ser det ut som att - vad det nu var som låg för halva hålet - inte längre är där??
Jag ska ut till bilen på lunchen o se om hjulbulten nu går i som den ska...men jag fattar fan inte vad som hänt här.
Ja det kanske löser sig, bara skruva i den återstående hjulskruven.Okey förutsättningarna var (är?) såhär, för den som ev. bryr sig och har missat:
Bytte till vinterhjul med originalfälgar.
Skruvade lätt i 4 av 5 hjulbultar.
5:e bulten nådde inte ens in till gängorna.
Kikade in och såg att ungefär halva bulthålet var täckt, vilket förklarade varför bulten inte kunde skruvas i.
Igår kväll i kolmörker och småregn fotade jag med blixt in i bulthålet, och det såg nu ut såhär?!?
View attachment 479000
Nu ser det ut som att - vad det nu var som låg för halva hålet - inte längre är där??
Jag ska ut till bilen på lunchen o se om hjulbulten nu går i som den ska...men jag fattar fan inte vad som hänt här.
- Inte bara försvunnet och återuppståndet. Även förminskat.Det är sällan hål försvinner av sig själva och sen återuppstår så det låter som att det var nån form av smuts som var i vägen för skruven. Eftersom ytan mellan fälg och nav ska vara ren skulle jag ha demonterat hjulet och kollat. Är det skräp där kan det röra sig när hjulet krossat kornen. Har hjulet väl börjat röra sig lite grann så rör det sig ganska snart lite till.
Min erfarenhet av att tappa hjul på bilen visar att de kan hamna inihelvete långt från bilen och även om det gnistrar vackert av bromsskivor mot asfalt så funkar det sämre än med hjul.
- Samtliga bultar som jag lossade när jag bytte från sommar- till vinterhjulen är intakta, och alla 5 satt alltså i sina respektive hål från början. Inga spacers. Originalhjul.Hmm, det här var ju en spännande tråd. ;-)
Nu är jag kanske helt fel ute, men nog liknar det en avbruten hjulskruv längst in?
Baserat på att jag inte ser någon gänga i hålet i mitten (även om det är lite svårt att
avgöra vad som är vad på bilden).
/ Mikael
I hålet på senaste bilden så är det där skruvskallen ska sitta för att hålla bromsskivan på plats så att den inte snurrar när du har lossat på hjulskruvarna. Bara att lossa hjulet, vrida bromsskivan på navet så att du kan få in alla hjulskruvarna i resp hål. Jag tror att skruven som saknas till skivan är en M6 med försänkt skalle, torx i original men det funkar lika bra med spår eller kryss oxå.Dåligt med tid och gott om regn o mörker resulterat i att jag hoppade ur bilen när jag kom hem och kollade om bulten gick att skruva i nu när hålet magiskt återuppstått utan handpåläggning. Ungefär som när Maria fick barn utan att Josef varit där med sin pillevick.
Hålet som nu uppenbarat sig är perfekt och runt men...för litet!
Alltså hålet är nu inte stort nog för bulten , trots att det ser ut att vara helt centrerat och runt o fint??
Ingen obalans i någon hastighet och inga missljud. Inväntar vettigt väder för närmre besiktning.
- Ahhh...kan det vara den omsusade skruven. Men då 4 av 5 bultar är på plats och hjulet sitter dikt an utan några vibrationer, så är väl då saken biffstek egentligen? Funkar väl bra som det är nu då?I hålet på senaste bilden så är det där skruvskallen ska sitta för att hålla bromsskivan på plats så att den inte snurrar när du har lossat på hjulskruvarna. Bara att lossa hjulet, vrida bromsskivan på navet så att du kan få in alla hjulskruvarna i resp hål. Jag tror att skruven som saknas till skivan är en M6 med försänkt skalle, torx i original men det funkar lika bra med spår eller kryss oxå.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|