Bilfråga, går illa när den är varm.

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
VFR Jimpa du är skyldig mig 5kr.

Det var inte tempgivaren det var fel på. Bytte den precis men det gav inget resultat. Bilen går lika illa som innan i dag.

Tycker den börjar gå sämre och sämre. Vad blir nästa steg innan det är dax att ge upp och lämna in bilkräket till bildoktorn?

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Nu vet jag inte exakt hur tändsystemet ser ut till din motor men min fabia 1.4 -03 har haft precis samma problem. Den gick bra tills motortempen kom upp i normaltemp. Då började den misstända så smått. I mitt fall rörde det sig om en tändspole/tändstift.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Innebär detta att polarens A4 3,0 2004 kan också vara på garanti? Har har typ bytt 5 av 6 spolar nu :p

Du har ingen Garanti på bilen kvar. Men om det är så att din bil berörs av dena aktion så kostar det
gratis att byta alla fyra tändspolarna.
Jag har fått in gamla A8 från -98 som det varit garanti jobb på.

Tror inte att det är lamdasonden.
Skulle gissa mer på en tempgivare då men då borde den inte gå så dåligt. Brukar bli svårstartad varma och pissljumna .

Du kan ju alltiud prova och koppla ur luftmassamätaren och se om den går bättre:tummenupp

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
fireblade-08
jag har haft liknande problem på en bil jag hade å då var det hål på en vacuum slang

VFR-Jimpa

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2009
Hoj
vfr800X
VFR Jimpa du är skyldig mig 5kr.

Det var inte tempgivaren det var fel på. Bytte den precis men det gav inget resultat. Bilen går lika illa som innan i dag.

Tycker den börjar gå sämre och sämre. Vad blir nästa steg innan det är dax att ge upp och lämna in bilkräket till bildoktorn?

Snyft :gråta ge mig din adress så ska jag skicka ett brev till dig :fakta , synd att du inte kan läsa av eventuella felkoder, skulle ju även kunna vara fel på avgasåterföringsventilen, den har ju en förmåga att kärva ibland men då brukar den vilja sätta felkod och tända upp den gula belysningen i kombiinstrumentet..., men du hade väl inga misständningar? bara att den gick oroligt och dåligt + svårstartad? skulle ju kunna vara en tändkabel med, prova att starta bilen i mörkret hemma och ta en blomspruta och spraya över kablarna med så får du se om du får fram någon discobelysning, ev. så kan du även dra en jordad kabel längs med t-kablarna med och se om det finns några skador på dessa, men det är svårt att ge dig ett konkret svar, det vanligaste är ju tempgivaren, är det inte den så krävs det oftast lite felsökning, jobbar trots allt inom märket men höftskottet hjälpte ju inte denna gången tyvärr :glömdet

Innebär detta att polarens A4 3,0 2004 kan också vara på garanti? Har har typ bytt 5 av 6 spolar nu :p

Ja ev. dom måste gå in på hans chassienummer för att kunna göra en aktionskontroll, men om han nyligen bytt alla 6 så är det med stor sannolikhet redan dom förbättrade spolarna monterade, men det kostar ju inget att göra en kontroll ifall han nu vill, annars så görs det automatiskt vid varje auktoriserad verkstadbesök

Nu vet jag inte exakt hur tändsystemet ser ut till din motor men min fabia 1.4 -03 har haft precis samma problem. Den gick bra tills motortempen kom upp i normaltemp. Då började den misstända så smått. I mitt fall rörde det sig om en tändspole/tändstift.

det har inte riktigt framgått vilken motor ts har, men det lutar åt att det är en 1.6L 8V motor som även heter AKL, dessa har tradionella tändkablar, på din 1.4 så är det en 16V topp och den har då seperata tändspolar till varje cyl. där finns problemet som ger misständningar pga dålig t-spole.

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja ev. dom måste gå in på hans chassienummer för att kunna göra en aktionskontroll, men om han nyligen bytt alla 6 så är det med stor sannolikhet redan dom förbättrade spolarna monterade, men det kostar ju inget att göra en kontroll ifall han nu vill, annars så görs det automatiskt vid varje auktoriserad verkstadbesök

eftersom han bytt själv så har endast bytt den som varit trasig.
Under senaste 3 åren har det blivt 5 av 6.
Även en av de bytta har gått.

Om han åker dit får han 6 nya i näven? byter de alla 6?
Måste dem vara trasiga eller kan man få bytt i förebyggande med tanke på vilket problem han haft?
Om han har 2 trasiga i garaget och kommer in med bilen och dessa kan han få 2 nya för framtida besvär?

OM den ingår självklart då...

Det är ju helt klart ett jäkla besvär med tändspolarna på dessa modeller. Bara att googla så spottar och svär folk åt dem...

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Om han åker dit får han 6 nya i näven? byter de alla 6?
Måste dem vara trasiga eller kan man få bytt i förebyggande med tanke på vilket problem han haft?
Om han har 2 trasiga i garaget och kommer in med bilen och dessa kan han få 2 nya för framtida besvär?

inte säkert .

då det inte gäller alla bilar . utan vad man gör på verkstaden är att man kollar vad de aktuella spolarna har för artikel nr. skulle inte "dina" spolar vara med i listan får du nya . detta pga att det har visat sig att en underleverantör inte har levererat korrekta spolar. nu är det så att man har haft samma underleverantör länge så det är väldigt många bilar som e drabbade ( även långt tillbaka) men inte alla då man inte bara har 1 underleverantör på just tändspolar.

men ring till närmsta auktoriserade verkstad och hör om det finns någon aktion som inte är gjord. ( obs! det handlar inte om en återkallelse utan en verkstads aktion dvs det skickas inte ut något brev om detta)

och nej du kan inte komma med dem i handen .. he he ,, folk skulle ju springa på skroten som satan och plocka spolar för att sedan byta in dem mot nýa ,, hur skulle det se ut !

Last edited:

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Mycket riktigt rör det sig om en AKL motor. Tändkablarna har jag kollat och det blir inget discoljus i garaget. Kunde varit häftigt kanske.

Jag har i alla fall gett upp nu. Bilen skall lämnas in på verkstad på måndag. Jag återkommer med vad problemet var när den går bra igen.

VFR Jimpa... Vi kan skippa 5kronan, du kan se den som betalning för dom goda råden. Tack!:Bugar

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Mycket riktigt rör det sig om en AKL motor. Tändkablarna har jag kollat och det blir inget discoljus i garaget. Kunde varit häftigt kanske.

Jag har i alla fall gett upp nu. Bilen skall lämnas in på verkstad på måndag. Jag återkommer med vad problemet var när den går bra igen.

VFR Jimpa... Vi kan skippa 5kronan, du kan se den som betalning för dom goda råden. Tack!:Bugar

Har du koll på soppafilter och sånt före du lämnar in?

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Är det inte så att man måste nolla felkoden för tempgivaren för att det ska fungera igen?
Var iaf nånting som man var tvungen att nolla för att det skulle funka, även om man bytt!

VFR-Jimpa

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2009
Hoj
vfr800X
Är det inte så att man måste nolla felkoden för tempgivaren för att det ska fungera igen?
Var iaf nånting som man var tvungen att nolla för att det skulle funka, även om man bytt!

nej det behövs inte släcka felkod på tempgivaren, däremot på airbagsystemet, tänds lampan där för 1 sporadiskt fel så finns felkoden kvar och lampan lyser tills man har nollat den. Byter man t.ex batteri i bilen ska man grundinställa gasspjäll och avgasåterföringen mot motorstyrdonet, men det går att byta batteri själv ändå då dessa värden hittar hem efter ett tag igen (sätter en aktiv readinesskod/klarhetskod), och där är det flera funktioner som ingår, men man kan få lite hög tomgång och lite lätt taskig gång ett tag innan man har kört in alla värden.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Är den kass, går bilen i "closed loop", i regel tänds motorlampan men oftast går det inte att märka av felet på olika temp.områden.

Givare har i regel avbrott men undantag kan säkert finnas.

Jajust det, den kommer igång av sig själv.

VFR-Jimpa

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2009
Hoj
vfr800X
Mycket riktigt rör det sig om en AKL motor.

Hoppas det löser sig smidigt och snabbt, ska bli intressant att få veta vad det är som strular, angående 5 kronan så får jag köpa en godisklubba åt grabben istället :)

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
Vill minnas att det är en tändspole med tändkablar till samtliga stift på den motorn. Jag skulle tippa på att du har en spridare som har har börjat läcka. Då få motorn för mycket soppa på den cylindern när motorn är varm.
Ev har du fått överslag i tändspolen. Detta felsöks enkelt genom att ha motorn igång och spruta vatten på spolen.
Kan även vara gasspjället ha fått fnatt. men för att grundinställa gasspjället rek att använda diagnosvertyg.

Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Verkar finnas stora kunskaper här så jag lånar tråden lite.

En BMW 318i -02 med någorlunda liknande symptom. När den är varm så tvärdör den med jämna mellanrum. Går för det mesta att starta direkt igen men det är lite obehagligt att köra den. Den går som en klocka annars. Har varit inne på felsökning men det har inte lett till något specifikt svar. Någon som har ett förslag?

lamdasonden som e kass troligen... vanligt fel på BMW ..

trasig lambdasond gör att motorn rycker o dör...

trasig LMM gör att bilen blir slö...

trasiga tändspolar/kassetter gör att bilen dör ibland då motorn blivit varm..

mvh.T

Last edited:

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Skodan är återigen ett under av perfektion.

I dag fick jag tillbaka den röda räcern. Tyvärr var deet min far som hämtade ut den så jag fick inte möjlighet att tala med mekanikern. Far frågade dock vad som var gjort och fick svaret att man bytt vevaxellägesgivare.

Han satte dit en begagnad som han hade liggande.

Spontant trodde jag inte att bilen skulle gå bra när den var kall om felet berodde på vevaxellägesgivaren men så är jag ingen riktig bildoktor heller.

Hursomhelst nu går den som ett skollat troll igen så jag är nöjd med att det inte var något värre. Tackar Stenbergs bilverkstad i Anderstorp.:Bugar

VFR-Jimpa

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2009
Hoj
vfr800X
trevligt att det ordnade sig, brukar vara lite mera av/på funktion när det gäller dessa annars, tur att du inte har blivit ståendes ;)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping