marsianmejler
Sporthojsnörd
försäljaren av 2016 års bilen hävdar hans är bättre. I call bullshit på den, vad tror forumet?
Samma för båda: MPV, 5-sits.Mer info tack, Diesel/Bensin, Manuell/DSG, Skåp eller Baksäten, servad enligt plan, etc?
Jag hade skytt gas som pesten.Samma för båda: MPV, 5-sits.
2012: diesel, automat. Servicebok typ komplett, ska ju servas varje år men stått mycket. 200 mil sedan senaste service.
2016: gas, manuell, full servicebok.
det här med gas är också ett tungt minus
Varför?Jag hade skytt gas som pesten.
Jag jobbar med gasbilar ibland, gillar inte gas. Läckage ibland, högt tryck i systemet, täta kontroller, känns som att sitta på en bomb.
Inte vet jag varför, med sån e jag.
Höga besiktningskostnader, ännu högre reparationskostnader, dåligt säljvärde och om systemet strular är man utelämnad till auktoriserade verkstäder.Varför?
Sonen köpte en Golf TGI för några månader sedan som han är toknöjd med.
Vore intressant att höra varför bilen borde ha undvikits (som pesten dessutom)…?
Ja precis det här med tankställen jag roadtrippar över hela Europa ju så det måste vara något som finns överallt överallt. Diesel finns överallt ju.Höga besiktningskostnader, ännu högre reparationskostnader, dåligt säljvärde och om systemet strular är man utelämnad till auktoriserade verkstäder.
Och eventuellt dålig tillgång på tankställen beroende på var man håller hus.
Sedan brinner de ju bra, men det gäller ju nästan alla energislag i fordon.
102 hkVilken dieselmotor är det? Stor skillnad i tillförlitlighet mellan 70 och 170 hästars…
Till den starkares nackdel.
Ja gas är inget jag får så mycket support för.Kör på dieseln alla dar i veckan, de lite motorsvagare är nästan skottsäkra.
VW 1.6 L TDI är långt ifrån skottsäker.Kör på dieseln alla dar i veckan, de lite motorsvagare är nästan skottsäkra.
VW 1.6 L TDI är långt ifrån skottsäker.
När de börjar få lite mil och ålder så ger spridare upp och de kostar en bit norr om 10000kr styck, fyra stycken om du har otur. Olika temperatursensorer som går sönder med jämna mellanrum är dock ganska billiga. Går högtryckspumpen sönder blir det riktigt dyrt, fast det lyckades jag aldrig med min.
Är den dessutom "fixad" för dieselgate är den ännu tröttare än den var innan. Och drar mer diesel. Och riskerar att bränna EGR ventiler flera gånger under sin livslängd.
Dessutom väldigt varvkänslig, måste växlas som en bensinare, inte en motor där man kan ligga i högsta växel hela tiden. Speciellt om den är dieselgatefixad.
Kamrem som dock (åtminstone 2010 års modell) har behagligt långt intervall på 21000 mil. Bytte min vid 18000 då vattenpumpen ändå hade börjat läcka. Vet dock inte om det finns någon tidsaspekt också, är ju inte ovanligt.
Hade den dessutom DSG känns det inte som något som jag skulle vilja äga när den är över tio år gammal. Även om VW säkert kommit tillrätta med de flesta av de extremt många problem som den lådan drogs med i början så blir den dyr att laga om/när något händer.
Haha jag fattar ! Själv brukar jag alltid vara förnöjd liksom. Det jag inte har saknar jag inte. Men min gamla bil var en Renault clio med paj air-condition och det märker msn ju på sommaren.Rent generellt så skulle jag nog föredra en äldre bil med lägre miltal, förutsatt att den servats enligt plan och verkar fräsch rent allmänt såklart. Men sen måste man ju ta hänsyn till om det skett några större förändringar vissa år. Om en viss årsmodell skiljer sig markant från tidigare år, lanseras med en jävla massa nymodigheter och därmed dras med en väldig massa problem och "barnsjukdomar" så skulle jag nog undvika den årsmodellen i synnerhet oavsett miltal. Men sen handlar det ju såklart också om utrustning och funktioner som du kan tänkas villhöva. På fyra år kan det ju ändå hinna hända en del, den nyare bilen kanske har utrustning on funktioner som den äldre inte har och som du personligen har nytta eller glädje av. Eller så är det rentav så att den nyare modellen har funktioner som du över huvud taget inte vill befatta dig med, exempelvis gasdrift.
Rent allmänt bör man väl köpa den bil som har den utrustning, funktion och prestanda du efterfrågar utan att ha en massa lullull som du inte vill ha/behöver och som verkar fräsh och väl omhändertagen för sitt miltal.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |