Bilfråga - Söker billig bil att dra TUNGT släp med

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Jag söker lämplig bil för att dra ett tungt släp, ska dra en minigrävare och även frakta lite skopor och skit så det ska helst vara en pickup.
Bruttovikten på släpvagnsekipaget kommer att hamna på ca 2200kg.

Budget till bilköpet: max 20000:-
Vilka bilar i den prisklassen får dra över 2000kg?

Finns det någon kunnig på detta område där ute i landet?
(Kanske även finns någon här på SH som har ett lämpligt objekt?!)

Last edited:
En pickup som får dra över 2000kg och ska kosta max 20000kr? Då är det nog bäst att du förbereder dig på att det kan finnas en del rost som behöver svetsas.

Kingcab, L200 och Hilux kanske får dra liknande vikter och går att hitta för den pengen. Annars blir det någon ännu skabbigare amerikansk bil. Någon 20-25 år gammal pick-up, van eller suv (typ Grand Cherokee).

En pickup som får dra över 2000kg och ska kosta max 20000kr? Då är det nog bäst att du förbereder dig på att det kan finnas en del rost som behöver svetsas.

Kingcab, L200 och Hilux kanske får dra liknande vikter och går att hitta för den pengen. Annars blir det någon ännu skabbigare amerikansk bil. Någon 20-25 år gammal pick-up, van eller suv (typ Grand Cherokee).

Jadå, jag inser att jag inte får någon fin bil för dom pengarna, det gör inget bara den funkar...

Jag tackar dig för engagemanget men jag önskar gärna svar från någon som VET och inte ett svar som:
"Kingcab, L200 och Hilux kanske får dra liknande vikter..."

psxcare skrev:
En Grand Cherokee från slutet av 90-talet borde ju motsvara dina krav.

Min -98 får dra 3500.

Sådana svar vill jag ha, bra tips!

Tänk om det funnits en lista eller något på nätet där bilarna är listade efter dragkapacitet? :tummenupp

Ford explorer 95-uppåt, ganska trevlig bil som går att hitta drägligt fina för 20.000kr, drar ca 2500kg (minns inte exakt).
Köp helst 97-uppåt så får du en modernare, starkare och snålare motor.

edit: just det, det skulle ju va en pickis, vad som helst som är fyrhjulsdrivet får dra laster i den storleksordningen.

Min Folkabuss från -91 får dra 2000kg, men då har jag minsta motorn, det är inte alls omöjligt att 2,5'an eller dieslarna får dra tyngre. Dom finns ju med flak, om du inte nöjer dig med skåpet bara.

Kolla troliga bilarr på blocket och slå upp dom på vägverket....

Det fanns en jättebra lista på något hästforum tidigare, fast det kanske bara var på vika bilar som fick dra mycket på B-behörighet.

Jag hade en ladnrover som fick dra 3½ ton, men en sån som du får för dom pengar du är villig att ge vill du INTE ha...

Är det på B-behörighet vi talar om eller med E? Det gör ju en jäkla skillnad. Cherokee kom jag att tänka på direkt, billiga i inköp och ganska driftsäkra och välbeprövade och jag har för mig att min fick dra en jävla massa.

Här är en bra tabell att kika på:
http://bilmodeller.se/slapvagn/

Edit/ Det är mest personbilar men om man läser lite längre ned i kommentarerna så står det säkert något om större bilar.

Är det på B-behörighet vi talar om eller med E? Det gör ju en jäkla skillnad. Cherokee kom jag att tänka på direkt, billiga i inköp och ganska driftsäkra och välbeprövade och jag har för mig att min fick dra en jävla massa.

Vi kan nog utgå ifrån att det är E, eftersom han pratar om över tvåtusen kilo

Mistubishi L200 av den runda modellen (tror dne kom 95-96) med 99hk 4D56 motorn

Grymt driftsäker och slitstark motor och drivlina som är lätt att skruva med, och stabil och bra bil att köra, om än ganska slö.

http://www.blocket.se/jonkoping/Mitsubishi_L200_D_C_34053189.htm?ca=18&w=3

2700 på kroken

Sen kan du leka med den i skogen när du är klar, inget går sönder :)

Eller som sagt Grand Cherokee, trevlig bil som får ta 3000 på kulan, men känns som det blir dyrt i soppa att köra med bensinare, men är inte det ett problem så kör på!

http://www.blocket.se/malmo/GRAND_CHEROKEE_93_testat_pa_mercedes_billfir_32888301.htm?ca=18&w=3

Vi kan nog utgå ifrån att det är E, eftersom han pratar om över tvåtusen kilo

Bör vara det men man vet ju inte om han är medveten om det eller inte att man måste ha E-kort för det, vilket jag dock inte tvivlar på att han vet :)

Jag tackar dig för engagemanget men jag önskar gärna svar från någon som VET och inte ett svar som:
"Kingcab, L200 och Hilux kanske får dra liknande vikter..."
Tyvärr så kan jag inte alla maxvikter på alla versioner på alla årsmodeller med alla motoralternativ av de bilarna. Och dessutom finns ju risken att någon ägare har monterat en löstagbar dragkrok eller något som inte klarar lika mycket som den bilen får dra med en fast krok.

Jag ville inte uttala mig i stil med att en Jeep Grand Cherokee från 90-talet får dra 3500kg. För jag har för mig att det gäller bara V8-versionen, inte den med raka sexan (som jag har för mig får dra ca 2300kg). Iaf senare så får en del av deras dieslar också dra 3500kg. Och så vidare. En Chevrolet S10 kan fungera, beroende på modell och årsmodell, där har jag sett siffror på mellan 1600kg och 2300kg.

Just när det gäller suvar så kanske chansen att hitta någon halvfräsch (inte extremt rostig men kanske med någon repa i lacken och lite spruken klädsel) bil är större där än när det gäller pickuper. Det är inte så många som är intresserade av en bensintörstig 15år gammal amerikansk suv i dagsläget.

Mistubishi L200 av den runda modellen (tror dne kom 95-96) med 99hk 4D56 motorn

Grymt driftsäker och slitstark motor och drivlina som är lätt att skruva med, och stabil och bra bil att köra, om än ganska slö.

Jag lär mig aldrig, trots ett visst intresse, vilken motor är det som är skitkass?

Det säljs ju nya utbytesmotorer på blocket till bilfan, när fixade dom problemet?

Min Folkabuss från -91 får dra 2000kg, men då har jag minsta motorn, det är inte alls omöjligt att 2,5'an eller dieslarna får dra tyngre. Dom finns ju med flak, om du inte nöjer dig med skåpet bara.

Har en folkabuss T4 med 2,5 TD men alla T4:or drar max 2000kg.
T5:orna drar tyngre men då blir det en annan prisklass...

Edit/ Det är mest personbilar men om man läser lite längre ned i kommentarerna så står det säkert något om större bilar.

Jag har E-kort och har bra koll på reglerna.
Tack för tipset om länken!

Det är inte så många som är intresserade av en bensintörstig 15år gammal amerikansk suv i dagsläget.

Det var en bra poäng! :tummenupp

En pickis är inte ett måste utan en stor bonus.
Dragvikten är det primära i mitt bil-letande, bränsleekonomi är också sekundärt...

Last edited:
Jag lär mig aldrig, trots ett visst intresse, vilken motor är det som är skitkass?

Det säljs ju nya utbytesmotorer på blocket till bilfan, när fixade dom problemet?
Det är framförallt "Evolution"-modellen med 120 hk som rasar, det är samma grundmotor som 99 hästaren som är slitstark som satan, men höjer man toppvarvet och stoppar i värre kam och högre ladd utan att förstärka nått, då går det som det går... Framförallt är det varvandet som dödar dom.

Hur dom gamla fyrkantiga L200 är kan jag inte uttala mig om då jag varken kört eller arbetat med någon.

L200 VET jag får dra över 2500 kg.
En Hilux för 20 000 är troligen inget bra alls (Dom är nog gjorda av guld)..
Land Rover är väll dom som får dra mest, men verkar ha en tendens att krångla med stort och smått... Sen att hitta en okej för lite pengar är inte lätt heller.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick