Bilfråga, Spindelled?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Var här på morgonkvisten ner Till Bilprovningen och fick nedslag på min bil, dock av det lindriga slaget ändå, då det blev enbart anmärkning på Spindelled undre fram, glapp båda sidor. Ingen dyrbar historia heller då de kostar en 100-ing styck på Biltema.

Min fråga till mekkunning är; är det till detta det krävs en framvagnsinställning efteråt:va
Är det detta som kallas "gnirkstagen"? Lätt att byta själv om man kan skruva?(har aldrig bytt något sådant, men kan vara värt ett försök, man får vääl köpa delen och titta vad jag skall byta ut..:rolleyes: )
 
Det beror på...

Du "glömde" att berätta vad du har för bil.

Vissa spindelleder sitter fixt monterat (dvs påverkar ej inställningarna)
Vissa har justermån i hålen så de används vid framvagnsjustering.

Vissa typer sitter med kona = överdjävliga att få bort (men du ritsar runt, så du hittar hem igen)
Vissa sitter med rak axel och klämspalt = i teorin enklare :D
En del är bultade i både ovan och underkant = enklast att byta.

Så...how´s it gonna be boy... do you feel lucky?
Well..go ahead and change that spindelled! ;)
 
Last edited:
Tack för svaren! Tror det är av enklare varitant, det är en Nissan Primera anno 1994. Jag skall skaffa brytgärn till spindelled och ge mig på bilen tills den blöder(el jag:näsblod ):yoparty
 
Skaffa en Peugeot, fördelen är att man får meka med allt såpass ofta att inget sitter fastrostat.. ;)
 
om jag inte minns fel så sitter dom pressade i a-armen på en primera , skall du byta den utan o slå sönder för mycket så behöver man gasverk o lite kunnande
 
om jag inte minns fel så sitter dom pressade i a-armen på en primera , skall du byta den utan o slå sönder för mycket så behöver man gasverk o lite kunnande

Pressat på jajemensan...allt är loss, utom att spidelleden nu sitter som berget i A-armen, det är en liten liten skåra i spindelleden, och den sitter precis och tajjt i plåten(som inte är grov alls, viktbesparing förmodligen..), banka och slå är jobb som är förgäves på detta, ett alt är att plocka bort hela A-armen, men då måste man ändå lämna in någonstans och Pressa ur skiten, sen ligga hemma på garageuppfarten och arbeta med detta i obekväm arbetsställning, kallt och blött..jävlas det då och man inte får dit allt så är det bärgare till verkstad som gäller..
Jag kapitulerar och bokar en tid på en verkstad för att lämna in och fixa:näsblod
 
Skaffa en Peugeot, fördelen är att man får meka med allt såpass ofta att inget sitter fastrostat.. ;)

Ha ha!! Been there done that, hade en pega 205 gti 1985:a när den var 4 år gammal, den kostade mycket både i tid, pengar och arbete:huvet
 
Pressat på jajemensan...allt är loss, utom att spidelleden nu sitter som berget i A-armen, det är en liten liten skåra i spindelleden, och den sitter precis och tajjt i plåten(som inte är grov alls, viktbesparing förmodligen..), banka och slå är jobb som är förgäves på detta, ett alt är att plocka bort hela A-armen, men då måste man ändå lämna in någonstans och Pressa ur skiten, sen ligga hemma på garageuppfarten och arbeta med detta i obekväm arbetsställning, kallt och blött..jävlas det då och man inte får dit allt så är det bärgare till verkstad som gäller..
Jag kapitulerar och bokar en tid på en verkstad för att lämna in och fixa:näsblod

om jag inte är helt på turne så är det ingen hitt att pressa ur den , för när man sen skall ha i den nya så är hålet för slappt (ingen sex tolkning på detta nu va)

enda sättet om man vill ha det helt hundra är att värma satan, då trillar den i princip ur hålet o så trycker man i den nya menns det fortfarande är varmt
 
om jag inte är helt på turne så är det ingen hitt att pressa ur den , för när man sen skall ha i den nya så är hålet för slappt (ingen sex tolkning på detta nu va)

enda sättet om man vill ha det helt hundra är att värma satan, då trillar den i princip ur hålet o så trycker man i den nya menns det fortfarande är varmt
'

Funkar det på Renault Master också?
 
om jag inte är helt på turne så är det ingen hitt att pressa ur den , för när man sen skall ha i den nya så är hålet för slappt (ingen sex tolkning på detta nu va)

enda sättet om man vill ha det helt hundra är att värma satan, då trillar den i princip ur hålet o så trycker man i den nya menns det fortfarande är varmt

Har bokat tid så verkstaden får fixat, men en verkstad sa just som du sa, värma runt...så du hade huvudet på spiken:tummenupp , synd det var så, får lätta pluskan nu istället..:gnissla
 
Ooo.. snälla ni, om ni kör gassvetsen på en spindelled, borra ett hål i botten (fettkoppen) innan ni börjar elda!

Det blir en rejäl knall när den sprängs och det ringer fortfarande i öronen på mig sedan sist jag gjorde det.

(Smärtan i skrevet av kokande fett som kom sprutande i 200 km/t och bulan i nacken av skärmkanten har jag kommit över.)

mvh pilsner
 
Nissan Primera 94'a behöver man ej göra något åt framvagnsinställningen vid ett byte. Det är standard på dem att få byta dessa var 10 000mil, jag bytte förra sommaren på tjejen äckliga skitbil, en 94:ans primera...
Hittar du den på biltema så är det bara att gratulera, det gjorde inte jag. Jag fick byta hela nedre länkarmen då den är pressad och jag vette fan hur man ska lyckas att byta det på egen hand utan att byta som sagt hela skiten.
 
Ganska lustigt namn egentligen, spindelled.

Då borde egentligen grenrör inte heta grenrör. Ofta det är en huvudgren som det växer (minst) fyra smågrenar vertikalt från liksom.

Eller vad tror ni?
 
Nissan Primera 94'a behöver man ej göra något åt framvagnsinställningen vid ett byte. Det är standard på dem att få byta dessa var 10 000mil, jag bytte förra sommaren på tjejen äckliga skitbil, en 94:ans primera...
Hittar du den på biltema så är det bara att gratulera, det gjorde inte jag. Jag fick byta hela nedre länkarmen då den är pressad och jag vette fan hur man ska lyckas att byta det på egen hand utan att byta som sagt hela skiten.

Härligt då har jag 10 000 mil kvar till nästa byte då..ganska säker på att jag överlåter nästa spindelledsbyte till nästa ägare om inte bilen är skrotad...
 
Har den rullat runt 20 000 nu så är den död om 5000mil. Får vi hoppas åtminstone (inget personligt) då alla gamla jävla japanare borde skrotas. Skitbilar, bringar bara problem.
 
Ooo.. snälla ni, om ni kör gassvetsen på en spindelled, borra ett hål i botten (fettkoppen) innan ni börjar elda!

Det blir en rejäl knall när den sprängs och det ringer fortfarande i öronen på mig sedan sist jag gjorde det.

(Smärtan i skrevet av kokande fett som kom sprutande i 200 km/t och bulan i nacken av skärmkanten har jag kommit över.)

mvh pilsner

öhh.. inte för att värka tyken o så , men hur värmer du ??

jag har hållt på med sånt i 9år o jag har aldrig lyckats få till en smäll, på sin höjd så har det tagit fyr i fettet men det e allt.
 
Mission completed!! Bilfan är lagad och får rulla 1 år till med Bilprovningens godkännande:tummenupp

Har den rullat runt 20 000 nu så är den död om 5000mil. Får vi hoppas åtminstone (inget personligt) då alla gamla jävla japanare borde skrotas. Skitbilar, bringar bara problem.

Har den rullat runt 20 000 nu så är den död om 5000mil. Får vi hoppas åtminstone (inget personligt) då alla gamla jävla japanare borde skrotas. Skitbilar, bringar bara problem.

har gått 20 300 mil men nej nej nej, då får den rulla till 30 000 så jag får valuta för mina spindelledspengar innan den dör...:D
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top