Bilfråga! Toyota med MMT växellåda, erfarenheter?

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Jag har precis varit och provkört en Toyota med MMT växellåda! Alltså en "halvautomat".... Känns som Toyota har gått över ån efter vatten i detta fallet. Men skit samma bilen känns väldigt bra i övrigt och har endast gått 7500 mil sen feb,05. Finns det någon som har någon erfarenhet om dessa knepiga lådor. Jag har läst allt jag kan hitta på näten men blir fan inte klok på allt som skrivs. Så nu vänder jag mig till den skara människor jag vet att man kan lita på! Har ni någon åsikt eller erfarenhet så hjälp mig. jag ska ge besked imorgon på bilen. Jag ska givetvis ringa en Toyota verkstad och höra deras åsikt.

Mvh Per

Enligt mitt tycke som kört ganska många mil i en Yaris med den lådan (Tidningsbud)
Nej det är ingen bra låda.
Då och då så tappar den växlarna och då stannar bilen och måste till verkstad.
Antispinnen gör bilen total okörbar i vinterväglag eftersom de jobbar enligt principen döda motorn så stannar bilen tillslut och kopplingen kan inte smyga ordentligt så då står du där och kommer ingenstans.

0 av 5 toast.

Jag har kört en del med den lådan, och jag kan bara säga. Den fungerar om man växlar själv, men sätter du den i drive och låter lådan göra jobbet så är den kass. Den är ryckig, växlar konstigt. Tex när man rullar sakta in i en korsning och sedan ska gasa på kan den växla från 1-2:an i 5 km/t, och med yarisens 1.0 liters motor dör den stackaren. Känns som den lådan är årtionden ifrån konkurrenterna.

/Try

Vilken bilmodell handlar det om? Kan inte beteckningarna tillräckligt väl men menar du en manuell utan koppling eller en känguruautomat som ska vara bättre mot miljön?

Det är en Corolla Verso från -05 med 1,8 liters motorn.
Det är en automatiskt växlande manuell låda som har koppling fast ingen pedal. Man kan växla själv fast då "duttar" man spaken uppåt eller nedåt!

Vet en som ägde en sådan, undrar om det inte just var en 05´a också.. iaf han var inte nöjd. Tycker ingen av tillverkarna med dessa lådor har lyckats någe vidare värst, finns i alltifrån Smart till Citroën. En fd chef hade C4 med denna typ av växellåda p.g.a. att det då var den enda som klara miljökraven för tjänstebil med automat men även han tyckte väl att den var sådär. Spännande när man kommer till en korsning och ska iväg, gasar på varav en frikoppling på någon sekund sker och sedan iväg.. då ser den där lastbilen från vänster jefligt läskig ut =0)

Skulle personligen välja något annat.

Verkar som att den lådan kan bli en kostsam historia. Någon som vet vad det kostar att få en sådan reparerad när den väl havererar?

Grejjen är den att det är ett dödsbo som säljer till ett väldigt bra pris så jag var sugen. Men jag lyssnar på det ni sagt och jag ska ringa till verkstaden imorgon och höra deras åsikt. Som det känns nu så skiter jag i det exemplaret och letar vidare. Tack för hjälpen.

Verkar som att den lådan kan bli en kostsam historia. Någon som vet vad det kostar att få en sådan reparerad när den väl havererar?

Fruktansvärt mycket räcker väl som svar.
Köp något annat.

Glömde en grej med.

När du står där i snön och antispinnen gör allt för att du inte ska komma iväg så brukar kopplingen överhettas och inom snar framtid haverera.

Har kört en Corolla Verso med den lådan. En bekant som hade bilen.
Han körde kärran i ett antal tusen mil och var riktigt nöjd.
Själv körde jag bilen några hundra mil och tyckte faktiskt om lådan. Kör man lugnt och som folk så funkar den bra, trots att den är långsam att växla och upplevs ryckig vid mycket gasande.
Men ska du ut och styla på stan och gasa så kanske du inte ska kika på den bilen.

När du står där i snön och antispinnen gör allt för att du inte ska komma iväg så brukar kopplingen överhettas och inom snar framtid haverera.

Har kört en corolla i 7k mil. Ja antispinnen är brutal, känns som om den dödar tändningen. Men den fungerar på samma sätt som alla andra, bara biter ifrån lite hårdare.
Står man still och tuggar på antispinnet så kan man ju stänga av det, så kommer man upp i just det specifika fallet du pratar om. Själv har jag aldrig råkat ut för det.

Har kört en hel del i en Toyota Aygo som också har denna typ av halvautomatiska låda, och förutom att växlingarna emellanåt är något ryckiga så har den funkat klockrent. Det är ju dock ingen sportlåda på nåt sätt, den behöver oftast uppemot en sekund för att växla. Aldrig upplevt några problem vid starter.

Har kört en corolla i 7k mil. Ja antispinnen är brutal, känns som om den dödar tändningen. Men den fungerar på samma sätt som alla andra, bara biter ifrån lite hårdare.
Står man still och tuggar på antispinnet så kan man ju stänga av det, så kommer man upp i just det specifika fallet du pratar om. Själv har jag aldrig råkat ut för det.

Vart gör man detta?
Det finns ingen knapp eller meny på Yaris.

När kom den lådan? Jag har en vw lupo med sån typ av växellåda, jag är fan skitnöjd så vissa tillverkare tycks ha lyckats.

Efter att jag hade kollat upp historiken bilen på toyota så bestämde jag mig efter allt att köpa bilen! Får lära mig att leva med den lådan helt enkelt. Priset, skicket och verstadens uppgifter fick mig att inte kunna motstå. Blir att skriva papper och så på torsdag! Tack för all hjälp. Over and Out / Per

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick