Bilhandlare påstår att originaltillbehören utgått av "miljösynpunkt"??

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är nog olika vad som följer med på olika marknader. På tex min bil så är det plats för ett reservhjul under luckan i bagaget men levereras utan hjulet.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hur ser det ut med våra bilar, vilka som läser den här tråden har egentligen reservhjul, domkraft och fälgkors eller liknande under bagagemattan?

Personligen har min bil (Alfa Romeo MiTo -12) utrustats med punkakompressor, någon vändbar stjärn/spårskruvmejsel och ögleskruven för bogsering.
Eftersom det ändå inte finns reservhjul finns det ingen anledning att heller ha varken domkraft eller fälgkors.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, precis. Utan reservhjul försvinner poängen. Många använder ju den medföljande domkraften vid skifte mellan sommar- och vinterhjul, men det är inte en speciellt bra idé då den är dimensionerad som nödverktyg och inte för upprepad användning. För allt annat än nödfall vid vägkanten bör man ändå skaffa sig en riktig garagedomkraft.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kollade hur situationen var i hustruns bil, Toyota Rav4 -16.
Både reservhjul, domkraft och hjulmuttermejsel.
Nödreservhjul förvisso då orginal SUV-hjul nog inte hade fått plats...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Hur ser det ut med våra bilar, vilka som läser den här tråden har egentligen reservhjul, domkraft och fälgkors eller liknande under bagagemattan?

Personligen har min bil (Alfa Romeo MiTo -12) utrustats med punkakompressor, någon vändbar stjärn/spårskruvmejsel och ögleskruven för bogsering.
Eftersom det ändå inte finns reservhjul finns det ingen anledning att heller ha varken domkraft eller fälgkors.
Jag har. Skoda Roomster.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har tre bilar, reservhjul i alla, tillverkarens domkraft samt ett klassiskt fälgkors i varje bil.
Och egentligen är fälgkorsen lite tveksamma och sällan med god kvalitet i stålet så egentligen borde man ha en krafthylsa för säkerhets skull.

I minst en bil ligger ligger dessutom en original mutternyckel som är helt feldesignad för att man ska få kraft. Den har jag aldrig vågat använda.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Köp en innerslang som komplement till punkavätskan och kompressorn , finns kanske inte till 17-18 tum så lätt o få tag på med dom går att kränga på i 16 tums.

Bara och backa/frammtåt lite med totalpunka så lossnar däcket från fälgen och man kommer åt att ta ut ventilen och peta i inneslangen och blåsa upp och köra vidare.

Kan vara bra o att ha ett däcksjärn eller dylikt

Lika bra som reservdäck och man kan laga ganska fatal däckskador som inte punkaspray funkar på :tummenupp

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, precis. Utan reservhjul försvinner poängen. Många använder ju den medföljande domkraften vid skifte mellan sommar- och vinterhjul, men det är inte en speciellt bra idé då den är dimensionerad som nödverktyg och inte för upprepad användning. För allt annat än nödfall vid vägkanten bör man ändå skaffa sig en riktig garagedomkraft.
Gammal survolvo har sina fördelar. Mest rejäla domkraft jag sett som originaltillbehör och lyfter därtill båda hjulen på resp sida samtidigt. Riktigt reservhjul så bara att lägga dit ett teleskophandtag och en rejäl träbit att lägga under domkraften.

Klart man nyttjar denna möjlighet när man skiftar hjul. Plättlätt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man kan ju också fråga sig hur bra punkasprayen dom skickar med är om däcket verkligen har gått sönder? Tex om man kör på någon rejält vass sten när Tragikvärket har grävt bort några kilometer väg, hällt ut sprängsten och sen tagit semester?

Och ja, vi har också sånt där kladd istället för reservhjul, kladdet har dessutom passerat bäst före :gnissla

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC