Jag har. Skoda Roomster.Hur ser det ut med våra bilar, vilka som läser den här tråden har egentligen reservhjul, domkraft och fälgkors eller liknande under bagagemattan?
Personligen har min bil (Alfa Romeo MiTo -12) utrustats med punkakompressor, någon vändbar stjärn/spårskruvmejsel och ögleskruven för bogsering.
Eftersom det ändå inte finns reservhjul finns det ingen anledning att heller ha varken domkraft eller fälgkors.
Gammal survolvo har sina fördelar. Mest rejäla domkraft jag sett som originaltillbehör och lyfter därtill båda hjulen på resp sida samtidigt. Riktigt reservhjul så bara att lägga dit ett teleskophandtag och en rejäl träbit att lägga under domkraften.Ja, precis. Utan reservhjul försvinner poängen. Många använder ju den medföljande domkraften vid skifte mellan sommar- och vinterhjul, men det är inte en speciellt bra idé då den är dimensionerad som nödverktyg och inte för upprepad användning. För allt annat än nödfall vid vägkanten bör man ändå skaffa sig en riktig garagedomkraft.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |