Bilist åker över på min fil, mötande

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ursäkta, var det du som gjorde omkörningen på heldraget eller SAABen du låg bakom...:confused:

Jag var nyvaken när jag skrev det :crash

SAABen körde om på hellinjerat framför mig (jag låg bakom och inväntade omkörningsfil längre upp då jag hade lite tempo hem :D). Körde ikapp när det blev omkörningstillfälle längre upp då det blir 2+1 väg utan vajerräcke i uppförsbacken och körde där om SAABen och såg deras flin gå ner.

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Min mest rövknipande incident än så länge på hoj är när jag ligger och tuggar landsvägsraka i runt 140 och möter en kö bilar då en kastar sig ut framför mig och påbörjar omkörning. Han höll inte ens av utan låg mitt i min fil så jag fick i panik kasta mig ut på vägrenen som tack och lov fanns, satt bara i sadeln och frustade av adrenalin i några kilometer innan jag insåg att man hade velat ha ett "snack" med vederbörande. Man ska fan köra som att man var osynlig. Sorgligt men sant :/

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Körde och skulle besiktiga i Onsdags. Stod i en vänstersväng tillsammans med några bilar och väntade på mötande. Tog lite tid, så det hann slå om till grönt för korsande. Då var det en bilist som såg chansen att få ge mig på tafsen för att jag stod i korsningen. Såg i ögonvrån hur det tändes upp arga helljus och hur en bil rivstartade och kom farandes mot mig. Jag gjorde rätt i att stå kvar för han var fast beslutsam vid att ramma mig. Nu susade han förbi mitt framhjul med någon meter tillgodo. Glömt bort hur hatad man kan vara som motorcyklist, men varför??
Dessutom var han en hårsmån med att smälla med bilen framför. :va

Det finns något som heter Blockeringsregeln som du bröt mot. Stör mig alltid på folk som dig som blockar när man har grönt. Oavsett du/ni kör hoj eller bil.
Sen kan det så klart hända av misstag. Men ser det alltid som min uppgift att tuta och jaga upp personen till eftertanke (förhoppningsvis).

Men de jag tutar på kanske också skriver
På diverse forum och klagar.

Ta nu inte illa upp, men se till att inte blockera vägen i fortsättningen;) Det finns en anledning att de börjat måla gula spärrlinjer på utsatta ställen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Precis. Åk inte förbi ditt gröna ljus om du inte kan komma undan från korsningen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Man ska fan köra som att man var osynlig.

Ett bra tips för den som vill överleva är som vanligt att köra med antagandet att alla andra är blinda och döva idioter. Nej, inte antagande. Vetskap är mer korrekt. Kör med VETSKAPEN att alla andra är blinda och döva idioter. Du kommer inte att bli motbevisad.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Grattis. Du kommer att dö av svält sittande vid en ljussignal om du någon gång tar dig till Malmö. :banana
Undrar var det är värst, Malmö eller Stockholm. Stockholm har jag erfarenhet av då jag bor utanför, men Malmö har jag bara besökt ett fåtal gånger.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Malmö är tveklöst värst. Stockholmarna är relativt snälla bilister.

Men ok, du kommer inte att svälta ihjäl. Vi har perioder utan trafik också. :)

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ytterligare en gnälltråd:rolleyes: med om flesta reggade på SH from 2010--

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Gnäll o gnäll...

Finns galningar därute med fyra hjul och plåt. I somras var jag på väg till jobbet på E4-an då en bmw slickade mig därbak i vänsterfil i 140+ plus trots att jag hade bilar i kö framför och i högerfilen. Jag vek in så snart det var möjligt men då klippte han nästan mig i sin iver att komma förbi, till nästa kö- När jag då signalerade mitt ogillande med helljustut blev han skogstokig och omväxlande: tvärnitade, låg utanför körbanan för att dra upp max damm, svänga i slalom mellan körbanorna i något slags älgtest och krypköra i vänsterfilen. Jag tordes inte passera psykot innan han låg säkert inklämd i vänsterfilen och jag hade mittenfilen som buffert.

(Jag tror jag har kvar regnummret till fanskapet, mina efterlevande kan ju lämna det till mordutredarna om jag plötsligt skulle bli ihjälkörd av en 80-tals bmw på motorvägen...)

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Gnäll o gnäll...

Finns galningar därute med fyra hjul och plåt. I somras var jag på väg till jobbet på E4-an då en bmw slickade mig därbak i vänsterfil i 140+ plus trots att jag hade bilar i kö framför och i högerfilen. Jag vek in så snart det var möjligt men då klippte han nästan mig i sin iver att komma förbi, till nästa kö- När jag då signalerade mitt ogillande med helljustut blev han skogstokig och omväxlande: tvärnitade, låg utanför körbanan för att dra upp max damm, svänga i slalom mellan körbanorna i något slags älgtest och krypköra i vänsterfilen. Jag tordes inte passera psykot innan han låg säkert inklämd i vänsterfilen och jag hade mittenfilen som buffert.

(Jag tror jag har kvar regnummret till fanskapet, mina efterlevande kan ju lämna det till mordutredarna om jag plötsligt skulle bli ihjälkörd av en 80-tals bmw på motorvägen...)

Typiskt tillfälle som det är tur att man inte får gå beväpnad hur som helst i Sverige....

jetson

Guest
Sånt som händer.

Håller med om att det är lite mycket gnäll, såna här situationer inser nog dom flesta hojåkare att man får finna sig i.

Kanske inte är rättvist, det är ju DITT körfält :D (detta tankesätt kommer bara göra dig mer och mer bitter i trafiken) - det är bara anpassa sig och köra där det finns plats. Jag ser på det som träning inför mer kritiska situationer, man får träna skarpt på undanmanöver/bromsning osv.

Sen om man vägrar acceptera sånt så får man väl vända efter varenda en och gå loss med kjettingen i tacket, om det får en att må bättre.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Var ute och körde en solig dag för nån helg sedan. Kommer ifatt en karavan om typ 5 bilar. Så snart raksträcka dyker upp så går jag och en till bil ut och kör om, jag sist. Bilen näst längst fram går dock också ut och hamnar till slut först, med mig bakom. Vägen är jättebred och fin, men utan mittlinje. Kan ha vart nylagd asfalt eller nåt. Fantastiskt härlig kurvig väg, längesen jag upplevde nåt liknande så jag ville inte slösa bort sträckan på att ligga bakom den här tjocka gubben i sin BMW suv, men DEN JÄVLA IDIOTEN sicksackar över körfälten som ett jävla ollon! Till slut i en kurva (hela tiden helt fri sikt, jordbrukslandskap) så lämnar han en lucka på typ 1 meter i motsatt fil, så jag tar chansen och går om, men inte fan drar han sig tillbaka till sin egen fil ens när jag ligger där jämsides med honom. Åååh trött man blir, ingen hänsyn alls.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Det är så gött att köra literklubba, det bara smäller till så är man förbi vad som än ligger framför en. Jag har börjat med ett riktigt otyg, brukar vänta in i det sista innan jag blåser om, många bilister har ju faktiskt koll bakåt och när dom tror det är försent att köra om då exploderar man förbi strax före kurvan. Jag skall egentligen inte skriva om detta, Jörgen Karlssson i Teknikforumet blir SÅ TRÖTT :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är så gött att köra literklubba, det bara smäller till så är man förbi vad som än ligger framför en. Jag har börjat med ett riktigt otyg, brukar vänta in i det sista innan jag blåser om, många bilister har ju faktiskt koll bakåt och när dom tror det är försent att köra om då exploderar man förbi strax före kurvan. Jag skall egentligen inte skriva om detta, Jörgen Karlssson i Teknikforumet blir SÅ TRÖTT :D

Kan tänka mig att stockholmare blir upprörda. Ja menar, här sitter de i förmånsbilen på farthållare och kollar FB, aa så kommer de en kurva. OCH DÅ KÖR DU OM!!1. Alltså typ INNAN kurvan (men EFTER rakan). På en Ninja!!

Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
:rodnar Det var liksom inte meningen att du skulle se det inlägget Jörgen, jag trodde du bara höll till i Teknikavdelningen :krama

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras