OLJEKYLD GSXR
FÖRBJUD STARSTRIKER
Jag vänte och fick stopp på ett gubbas med tillhörande skata i en Volvo 850 förra sommaren, gubben tyckte att det var jätteviktigt att köra om en cyklist precis när jag mötte honom, och att det var lika viktigt att ta upp nästan hela min fil. Han fattade inte varför jag hade brytt mig om att vända och stoppa honom, eftersom det inte alls var så farligt och det fanns ju gott om plats och han var ju knappt över i mitt körfält. Jag påpekade att jag faktiskt hade min syn kvar och fick slicka vägmarkeringen för att inte bli kylarkrom på hans bil. Kärringen gapade mest om att hon skulle ringa polisen. Jag tyckte att de hade tur som träffade en så snäll hojåkare som jag ändå är, och att de nästa gång kanske träffar en som inte är lika snäll. Men det går inte att prata med en del, speciellt inte de gamla som minsann har kört bil sen Gunnar Hökmarks tid och absolut inte har något att lära av småpojkar som mig.
Det jag har börjat störa mig mycket på nu på sista tiden är alla som tänder helljusen i nacken på mig, bara för att jag inte släpper ut dem på motorvägen. Håller jag 90 på en 90-väg (vilket faktiskt händer) och nån gök som knappt har tagit sig upp i 70 på den flera hundra meter långa påfarten ska ut framför mig så bör han antingen öka till 90 eller köra ut bakom mig. Varför ska jag bromsa ner till 70 för att släppa ut nån som dels inte förstår att man på påfartssträckan accelererar upp i lagstadgad hastighet, och att det är han som ska lämna mig företräde?
Kan heller inte förstå varför bussar vill byta fil när jag ligger brevid, trots att jag hänger mig på tutan? Att de inte ser mig vet jag, jag har själv rätt stor vana av att köra fordon med obefintlig sikt bakåt/snett bakåt. Men om jag bytte fil och nån började tuta så slutade jag ganska kvickt att byta fil, för då var det troligen nån brevid som man hade missat.
Det som ändå är positivt med svenska folkets kärlek till att alltid hålla mittenfilen när det är trefiligt är iallafall att man kan köra fortare i högerfilen än i vänsterfilen för det mesta. Jag fick lära mig att man håller till höger i trafiken, inte att man håller till mitten.
Blir också lite trött på folk som envisas med att köra 115-120 km/h i vänsterfilen på 110-väg, och sega sig om de som ligger i högerfilen. Att släppa förbi den som kommer ikapp bakom och vill hålla 130-140 km/h är inte att tänka på, först när man har masat sig förbi alla 20 bilar i högerfilen så flyttar man sig motvilligt till filen där man hör hemma.
Kalla mig gärna omoralisk och annat, men jag vill ha flyt och tempo i trafiken. Jag släpper gärna ut och fram folk, även när de ska ut på motorvägen, men det måste ske smidigt och med lite tempo för att inte orsaka en mil med inbromsningar. Skulle också vara tacksam om folk inte väntade till de sista 50 metrarna med att flytta sig från vänster- till högerfilen innan den avfarten de ska svänga av på, och få bromsa hårt och orsaka många inbromsningar, bara för att de skulle hinna om två bilar till (som inte ens skulle av på samma avfart) och på så sätt tjäna en halv sekund.
Det jag har börjat störa mig mycket på nu på sista tiden är alla som tänder helljusen i nacken på mig, bara för att jag inte släpper ut dem på motorvägen. Håller jag 90 på en 90-väg (vilket faktiskt händer) och nån gök som knappt har tagit sig upp i 70 på den flera hundra meter långa påfarten ska ut framför mig så bör han antingen öka till 90 eller köra ut bakom mig. Varför ska jag bromsa ner till 70 för att släppa ut nån som dels inte förstår att man på påfartssträckan accelererar upp i lagstadgad hastighet, och att det är han som ska lämna mig företräde?
Kan heller inte förstå varför bussar vill byta fil när jag ligger brevid, trots att jag hänger mig på tutan? Att de inte ser mig vet jag, jag har själv rätt stor vana av att köra fordon med obefintlig sikt bakåt/snett bakåt. Men om jag bytte fil och nån började tuta så slutade jag ganska kvickt att byta fil, för då var det troligen nån brevid som man hade missat.
Det som ändå är positivt med svenska folkets kärlek till att alltid hålla mittenfilen när det är trefiligt är iallafall att man kan köra fortare i högerfilen än i vänsterfilen för det mesta. Jag fick lära mig att man håller till höger i trafiken, inte att man håller till mitten.
Blir också lite trött på folk som envisas med att köra 115-120 km/h i vänsterfilen på 110-väg, och sega sig om de som ligger i högerfilen. Att släppa förbi den som kommer ikapp bakom och vill hålla 130-140 km/h är inte att tänka på, först när man har masat sig förbi alla 20 bilar i högerfilen så flyttar man sig motvilligt till filen där man hör hemma.
Kalla mig gärna omoralisk och annat, men jag vill ha flyt och tempo i trafiken. Jag släpper gärna ut och fram folk, även när de ska ut på motorvägen, men det måste ske smidigt och med lite tempo för att inte orsaka en mil med inbromsningar. Skulle också vara tacksam om folk inte väntade till de sista 50 metrarna med att flytta sig från vänster- till högerfilen innan den avfarten de ska svänga av på, och få bromsa hårt och orsaka många inbromsningar, bara för att de skulle hinna om två bilar till (som inte ens skulle av på samma avfart) och på så sätt tjäna en halv sekund.