Bilist kör ut framför mc mot väjningsplikt och frias

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
"-Rapporten från TØI visar att motorcyklar är klart över gränsen för vad som är synbart."

Bra ändå att de tar fast på alla fakta i fallet. Imponerande. :rofl

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Svårt med olyckan i Norge, men
riktigt skrämmande tycker jag ändå att siffrorna från T&H var:

"Trygg-Hansa har analyserat 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där motorcyklisten varit försäkrad hos Trygg-Hansa och kommit fram till att i 64 procent av fallen har en inblandad bilist varit vållande till olyckan."

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
:D Skulle kanske nämnt att jag körde bil...

Jo, det misstänkte jag men det spelar ju ingen roll i rubriksättarnas ögon. Du har ju säkert suttit på en motorcykel nån gång...

Hade de vetat om att du är medlem i en MC-organisation, typ SMC, skulle det ha stått:

Medlem i MC-gäng attackerade barn.
.

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Jag var på väg att påstå att det inte är nån tvekan om att hon hade blivit fälld i Sverige men så kom jag på att tingsrätterna i Sverige kan komma med lika knepiga bedömningar ibland...

Hade varit intressant att se vad respektive parts försäkringsbolag sa i ärendet innan det gick upp i rätten.

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
hade det hänt i sverige så har ju även MC:n ett ansvar att hinna stanna om något oförutsett kommer ut på vägen. Som tex Bil, barnvagn, hund mm. Nått att tänka på.

I trafikförordningen står det att man ska kunna stanna "framför varje hinder som går att förutse". Att man ska kunna stanna för något oförutsett har jag inte hört talas om. Vad grundar du det på?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Dags att skafa pansarvagn o dra ut från alla vägningsplickter utan att blunda o kolla sig för, kan börja räkna poäng för varje satans bilist man mejer över :D

Men oj jag såg den inte :O

Bort med dessa farliga plåtskapelser på vägarna, dom är dödsmakiner ju :mad:

Men fort jag ser en SH då ska jag ta de lungt :yoparty

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Dags att skafa pansarvagn o dra ut från alla vägningsplickter utan att blunda o kolla sig för, kan börja räkna poäng för varje satans bilist man mejer över :D

Men oj jag såg den inte :O

Bort med dessa farliga plåtskapelser på vägarna, dom är dödsmakiner ju :mad:

Men fort jag ser en SH då ska jag ta de lungt :yoparty

du menar såhär:
[YOUTUBE-ID]masAsJeyIVQ[/YOUTUBE-ID]

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Inte längre...
Funderade på en sak... Vi motorcyklister är ju medvetna om faran med dålig uppmärksamhet hos ett stort antal bilister på vägarna, vissa rent utav nonchalerar ju en när man kommer på hoj. Kanske lite mer upplysning i tv om dagarna vid motorcykelsäsong skulle kunna ändra beteendet hos vissa? Köra nån raid lite då och då, banka in skiten i skallen på dom? :fatta! Har för mig att det gjorts i andra länder. Kanske vore något? :va:va

Rtz

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Det kvittar väl om det var ett flygplan framför motorcykeln eller en stolpe? Orkar man inte kolla på vägen där man kör borde man fan stanna hemma.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Om jag hade vart han så hade jag tagit en lastbil å kört rakt in i hennes hus å sagt att jag inte såg huset för att det var för litet. Det hade väl med största sannolikhet gått igenom.

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Ifall det är kö bilding, så borde man väll förfan kolla lite extra innan man kör ut, och bilisten verkar ju ha kört ut rätt framför den, för fastän det inte är motorcyklistens fel så försöker man ju alltid tvärnita/väjja. man vill ju inte bli mos om man kan undvika det..

Only in norge, snart sprids det till sverige, eller vänta är väll redan försent?!

Edit:
Ingen mer än jag som kan tänka sig flytta till Norge och börja köra lastbil? för dom är ju så stora och bilarna så hiiimla små

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati