Bilister ser mig inte!

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
För mej har det hänt en gång att en lastbil varit på väg ut (och sen fått syn på mej), och det är möjligt att jag behövt sänka farten ett per gånger för bilar.

Thats it på drygt 3000mil.

Kör med svart skinnställ, blå/röd/svart hjälm och korrekt justerat halvljus.
Att det beror på mina färgglada hojar eller att jag kör rätt försiktigt (sällan över begränsningen*2) vet jag inte.

Ser absolut inget problem i det iaf...då är det värre med folk som försöker preja en av vägen.

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tips:

Skaffa en neongul blade (som jag har), skaffa högljudd slip-on om ni inte redan har det. Sen är det bara att ligga på varvstopp i varenda korsning, det är dessutom kul att se folk som tar skydd när man kommer bara för att de tror att de just blev träffade av blixten...

Lycka till

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Clara skrev:
ja, pojkvän och svärfar satt och pratade om detta häromdagen och kom fram till att följande kan hjälpa:
-svärfar har såna neonorange klistermärken på hela sina backspeglar, kan nog också funka lite

Om svärfar har det:
"Ja men reflex tejp är ju bra då syns man ju!"

Om någon annan har det:
"Ha ha fy fan vad fult är det televerkets hoj eller??"

/fredde - med en svärfar utan reflextejp, men med hans fuggar i min hall hmmm...

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
På min förra hoj monterade jag en H4-lampa som skiftade i gul/blåaktigt ljus.Den syntes mycket bättre än en vanlig vit enligt de jag åkte ihop med.Den hade suttit i min nuvarande hoj också om den hade passat...
Måste hitta en likadan H7 :)

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
om man vill synas men ändå vara tuff kan man väl skaffa samma hoj+skinnställ som Kiddo har i Kill Bill vol.2... skulle lugnt göra det om jag var tjej iaf... någon som vet vad hon har för hoj förresten?

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Yamaha Tracer 07
Det spelar ingen roll vad ni gör. Hur mycket lyse eller färgglada kläder ni än använder. De personer som inte ser er i korsningar och dylikt ser inte bilar heller.

De flesta olyckor med 2 bilar inblandade är ju just vid en vänstersväng för någon av bilarna. De ser inte mötande eller missbedömer hastigheten. Varför skulle det vara annorlunda med en MC inblandad?

Det finns ett sätt att köra på som kan hjälpa till att ordna detta. Dynamisk körning. Omväxlande defensivt/offensivt beroende på vad situationen kräver, med tyngdpunkt på defensivt. Räkna med att alla andra i trafiken är fullständiga idioter som fick körkortet i present. Även andra motorcyklister. Räkna med att ni är osynliga i trafiken och att bara ni själva kan avstyra möjliga situationer i förväg.

Nu ska det ut och åkas! :yoparty

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
Har kört tre veckor med Xenon ljus på hojen, och jag måste säga det är värt pengarna. Inte en enda bil har gjort en "fel" manöver på tre veckor, och dom flesta drar ganska snabbt till höger på vägen när jag kommer glidande.

:tummenupp

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Timur Lenk skrev:
Jag är så innerligt trött på bilister som svänger ur framför mig! Vad fan är det frågan om egentligen? Ser dom så jävla dåligt så skall de inte vara i trafiken!

Ett förslag som jag undrar om nån provat:
Att justera upp halvljuset så att det bländar ordentligt alternativt alltid åka med helljus på, hjälper det?

En sak som gör susen för dig!
Kör inte på höger sida av ditt körfält, lägg dig i vänster del ist!
Många bilister som inte orkar urskilja mellan moppe och mc om du
ligger o trycker mot högerkanten!

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
I skåne körs det bil utav helvete. Varje gång jag tar en runda på MC'n händer det att en bilist klantar sig och man håller på att krocka. Cirkulationsplatser är det ställe där flest tokigheter händer. Annars korsningar där bilister bara kör rakt ut utan att se sig för.

Inget kan så klart göras för de höns som redan fått körkortet men jag tror ändå hopp finns. Om man ser till att göra A-kortet obligatoriskt oberoende av vilken typ av fordon man skall ta körkort för så tvingar man ut idioterna på vägen så dom får känna på hur det är att vara motorcyklist.
Sen skall körkortet uppdateras med jämna mellanrum. Låt säga vart tredje år så skall alla trafikanter upp på motorcykeln annars får dom inte behålla körkortet.

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Får man föreslå en stor saftblandare på hjälmen?

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Honda VF
Jag känner igen problemet.
Höll på att dra rätt in isidan häromdagen på en bil som inte såg fast jag kör med heljus på dagtid. Det var en pensionär som varken hade syn eller hörsel med sig :kocko Jag är en av dom som förspråkar regelbundna hälsokontroller för de som är äldre än 65, typ vart 5:e år, och körkortet skall ovillkorligen bytas ut mot färdtjänstbiljetter för vederbörande om inte kontrollen klaras.

Fanns det inte något förslag för några år sen om att hojar skulle ha ett växelvis blinkande hel och halvljus på dagtid?

Laudamus

Laudamus
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Suzuki Hayabusa
Förhöjt ½-ljus

Jag har i många år ställt upp ½-ljuset lite grann så när jag gasar lite lätt så syns jag. Omedelbar reaktion hos 99% av alla bilister och dom flyttar på sig.

// Jorreman

Timur Lenk skrev:
Jag är så innerligt trött på bilister som svänger ur framför mig! Vad fan är det frågan om egentligen? Ser dom så jävla dåligt så skall de inte vara i trafiken!

Ett förslag som jag undrar om nån provat:
Att justera upp halvljuset så att det bländar ordentligt alternativt alltid åka med helljus på, hjälper det?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Här är mitt recept

-Helljus (dagtid) alt. hissat halvljus
-Sätt på öppna racerör. Snöpta, väsande originalsystem är livsfarligt. Om de inte ser dig så ska de iaf höra att du kommer
-Om ställ eller hjälm är svart, ta på dig en ljus tröja över stället och byt hjälm!
-Kör defensivt och håll avståndet

...sen när det är fritt: GASAAAAAAAAAAAAA :yoparty :banana :Rockbanan

Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...