Bilisters dåliga uppmärksamhet, en idé

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Ofta har jag tänkt på att åka med en helmetcam för att dokumentera diverse dårar som helt enkelt inte klarar av att föra sig i trafiken, antingen för polisanmälan eller för att lägga ut dem på nätet. För mig händer det dagligen någonting där en bilist (oftare tjejer än killar faktiskt, oberoende av ålder) gör något som skulle kunna sluta mycket tragiskt om jag inte reagerar så fort som jag gör. Jag är en erfaren förare men man kan inte begära att en motorcyklist/mopedist ska reagera som en enduroförare i trafiken, bilisten bör stå för sin del.

Vad tror ni om det?

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ja och så kan bilisterna börja preppa sina bilar med cams och få oss på film när vi missköter oss. kan vi sätta segel mot ett angiverisamhälle! Tjihooo here we come!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fundrar på att installera ett kompressor horn som gör det lätt att påpeka när nån gör en idiotgrej...

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
"För mig händer det dagligen någonting där en bilist (oftare tjejer än killar faktiskt, oberoende av ålder) gör något som skulle kunna sluta mycket tragiskt..."

Eller så ser du dig för o kör med lite framförhålling. :D Hur låter det? :va

njelger

Guest
"För mig händer det dagligen någonting där en bilist (oftare tjejer än killar faktiskt, oberoende av ålder) gör något som skulle kunna sluta mycket tragiskt..."

Eller så ser du dig för o kör med lite framförhålling. :tomten Hur låter det? :va

och hur var motsatsförhållandet här då? :va

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag tror inte det är rätt väg att gå. För att filma andras felbeteenden krävs väl att man förutser och upptäcker dem i tid, och då kan man strängt taget lika gärna parera dem. Om man har ett specifikt intresse i att felbeteenden lagförs med film som bevis, då kanske man helt enkelt skall söka sig till polisväsendet och börja jobba som trafikpolis.:tungan

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Sätt på er en fluorescerande väst istället för att köra omkring som GR, vilket inte är så jävla bright om ni tänker efter lite.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Fundrar på att installera ett kompressor horn som gör det lätt att påpeka när nån gör en idiotgrej...

Ha. Underbar idé. Skulle vilja se minen på bilisten när man tutar som en hel långtradare.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Tror det finns en poäng hos trådskaparen. Kan man lägga ut filmer på konkreta exempel där folk tabbar sig i trafiken så är det nog mycket lättare för folk att ta till sig hur allvarligt det är att tex inte blinka när man ska svänga.
Sen kan ju motsatsen hända att bilister, istället för att öppna ögonen och förstå din poäng, så går dom i försvarsställning och påpekar hur otroligt dåligt MCförare kör istället.
Men själv tycker jag inte det är nån idé att göra såna filmer bara ur en MCförares synpunkt då jag konstaterat att alla olika fordon i trafiken framförs bedrövligt dåligt. Hur ofta blinkar tex folk när dom kör om? Bilar gör det bara ibland medans flera av dom jag är ute och kör hoj med dom gör så gott som aldrig det. Varken när dom kör om eller när dom ska svänga av. Det kanske blir en sak för mycket att göra om dom både ska blinka, växla ner och köra om. :confused: Jag vet ej.
En annan sak som man som MCförare retar sig på är ju att vissa bilister inte lärt sig använda bakspeglarna innan dom ska svänga, köra om etc. Jag har hållt på att bli prejad ngra få ggr. Vissa av dom jag kört hoj med har tagit bort sina backspeglar. Dom säger att dom ser lika bra om dom vrider på huvet. Det funkar bara om dom vill upptäcka en bilist i "döda vinkeln". Vill dom se en MC i hög fart som kommer bakifrån och ska köra om då får dom vrida huvet iaf 170grader för att kunna upptäcka den. Tycker det är för mycket tur och för lite skicklighet som avgör om olyckor sker. :gnissla

Ha. Underbar idé. Skulle vilja se minen på bilisten när man tutar som en hel långtradare.

hehe. Stoppa dit ett walthorn som ljuddämpare.

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du är inte så gammal va? Menar inget om det du skrivit, men har du vistas i trafiken så är ju det du beskriver ingen nyhet direkt el?:va Småincidenter sker ju hela tiden mer el mindre när man vistas ute iform av trafikant. Skall du dokumentera saker, så grattis du har fått ett heltidsjobb:tummenupp med stor risk för att bli en stor rättshaverist oxå tyvärr..Vem skall du lägga upp det för på internet, för att visa myndigheter eller själv bli populär:confused:

Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
En sak man lär sig efter ett antal år med körkort är att alla gör fel. Du gör fel, jag gör fel, din farsa gör fel, Göran Persson gör fel. Rattonykterhet, trötthet och körkortslösa kan vi komma tillrätta med och bestraffa, men att vara lite ouppmärksam händer alla. En till sak man lär sig är att i 99% av fallen där man håller på att bli inblandad i något så kör man på ett sätt man inte borde. Visst, det finns personer som är direkt olämpliga att framföra fordon i trafiken, som inte ser längre än dit motorhuven slutar, som har syn/hörselfel, är för gamla för att hinna reagera i normal trafikrytm osv men dessa är väldigt få. Åk runt och filma du, men jag tror att i de flesta fallen kommer det slå tillbaka på dig själv, tex genom att du håller för hög hastighet eller annat. Som sagt ovan, planera körningen mer, lär dig läsa folks beteenden och du kommer svära mindre.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
:confused: Vet inte hur du uppfattar bilisterna, men jag kan ibland tycka mig se ett beteende som gör mig misstänksam, då tar jag det extra försiktigt.

"Citatet" var från trådskapare, om det var det du funderade på...

Sedan vill jag nog ändå inflika ett visst medhåll till trådskaparen. Många gånger när folk gör "dumheter", är polisen där då? Nej... :mad:

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite

Inte riktigt kompressorhorn, men 2 såna här gör att den man tutar på reagerar.

Bifogat

• PICT0025.jpg
    PICT0025.jpg
    113.9 KB · Visningar: 138

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jättebra idé!

Nu, innan vi sätter igång det hela så kanske vi skall sanera youtbe lite och stänga ner SH-servern. Det skulle ju kunna bli lite pinsamt annars!

Köp en sån där väst som någon föreslog i tråden, 49 spänn på clas olsson eller nåt sånt. Skitsnyggt!

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Skall kolla på SVT1 ikväll klocklan 21:30

21:30 Alla kan... inte ta körkort
Svensk dokumentär om mänskliga tillkortakommanden. Vi får träffa några vanligtvis begåvade människor som alla har försökt ta körkort utan att lyckas. Sitter det i generna eller är trafiken inte gjord för alla? En film av Ia Genberg och Ann Eberstein. Bredbild. Repris från 2005.
(21:30 - 22:00)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det kan man fråga sig. Jag råkar praktiskt taget aldrig ut för det trådstartaren beskriver. Vad kan vi dra för slutsatser av det?

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Hehe, där ser man.. Det blev lite småhets av det här. Nåväl, vi har inte alla lika erfarenheter av hur vi upplever trafiken och under mina år som motorcykelåkare har jag klarat mig rätt väl men anser dock att jag är den som får stå för uppmärksamheten för att få undvika incidenter.

På senare tid så har jag börjat åka moped för att på ett billigt sätt kunna ta mig till min verkstad och jag måste säga att jag trodde väl aldrig att biltrafikanter kunde bete sig på ett såpass uppenbart dåligt sätt. Mina upplevelser är att det händer ca 3 incidenter per dag, men med min goda vilja, självbevarelsedrift och förmåga att göra undanmanövrar så klaras situationen upp hyggligt ändå.

Jag är inte ute efter något annat än att få bilister att ta det ansvar som följer med ett körkort och kommer därför med en idé. Fler får gärna komma med idéer, det där med mastodonttutan vore en kul grej och säkerligen effektiv.

Håller med om det där med angiverisamhälle, tycker inte alls om den idén och söker finna lösningar på annat sätt men detta gäller ju som sagt inte bara mig utan även personer som inte har 20 - 30 års erfarenhet bakom styret/ratten.

Jag skulle heller naturligtvis inte vara ute efter att jaga situationer som en nyhetsreporter utan endast dokumentera de som kommer i min väg.

Ang. min ålder.. ja hehe, i vissa kretsar skulle jag nog uppfattas som ung och visst vet jag att detta inte är någon ny sensation i trafiken men det borde ju knappast ligga som hinder för att vi försöker göra något åt det.

Fyll på med mer kommentarer och idéer, kan ju faktiskt bli något.

Pizzabagarn

Guest
Information till vänner och bekanta!

Tjejen och många i vår bekantskapskrets har börjat hålla lite extra koll efter motorcyklister eftersom deras ögonsten (undertecknad) är ute och kör då och då. Dessutom brukar jag "predika" för de mina om att vi syns dåligt.

Sen är det mest upp till en själv att hålla koll. Standardsvar.....javisst!

Händer ofta att jag själv blir vettskrämd när en huligan på två hjul snabbt kommer ikapp mig. Detta får man ta till sig och ha i bakhuvudet när man själv är ute och gasar.

Oj vad seriös jag blev.....mörda alla bilister :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...