Bilisters dåliga uppmärksamhet, en idé

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En sak är iaf uppenbart - Sporthojsförare måste vara de säkraste bilförarna i världen! Eller...?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
ok nu har jag 'tänkt efter lite' men fattar fortfarande inte vad en fluorescerande väst har med saken att göra med min hojkörning. jag kör inte som gr.

Sätt på er en fluorescerande väst istället för att köra omkring som GR, vilket inte är så jävla bright om ni tänker efter lite.

eberstein...einstein...steinlager..?

En film av Ia Genberg och Ann Eberstein. Bredbild. Repris från 2005.
(21:30 - 22:00)

Last edited:

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
En tågtuta kanske? Uppmärksamhet får man iaf :tummenupp

[YOUTUBE-ID]BkJwcR21VLk[/YOUTUBE-ID]

njelger

Guest
"För mig händer det dagligen någonting där en bilist (oftare tjejer än killar faktiskt, oberoende av ålder) gör något som skulle kunna sluta mycket tragiskt..."

Eller så ser du dig för o kör med lite framförhålling. :D Hur låter det? :va

Hur uppfattar du "kunna sluta mycket tragiskt..." ?

skulle kunna - skulle kunna - skulle kunna .. sug på orden...

Så om bara mc-föraren "kör med lite framförhålling" så är det ok att bilister uppför sig hursomhelst?

Jag ser knasiga manövrar varje dag som skulle kunna (slå upp det om det är svårt) medföra att något tragiskt händer. Det vore mycket bättre om alla kunde köra ordentligt. För alla vi andra som inte är BeBe-supermän kan ju faktiskt missa 1 galningmanöver av de 10000 man ser på ett år.

Det kan man fråga sig. Jag råkar praktiskt taget aldrig ut för det trådstartaren beskriver. Vad kan vi dra för slutsatser av det?

Du kör inte i Stockholm. Och ännu mindre i Malmö. För i Malmö finns världens sämsta och oberäkneliga förare. Kanske bara västvärlden. Fast där ingår knappast Malmö?

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Du kör inte i Stockholm. Och ännu mindre i Malmö. För i Malmö finns världens sämsta och oberäkneliga förare.
Eh, jag kör dagligen i Malmö. Gör du?

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Ok, lite larv verkar det blir nu. Om det nu är så att en del råkar ut för en hög med dåliga bilister och en del andra är välsignade med att inte råka ut för dessa är det ju helt enkelt bara att gratulera de som kör riskfritt. Jag råkar alltför ofta ut för dåliga bilister, en gång är en gång för mycket. Svårare än så är det inte.

Varför inte samsas och försöka få bilister att helt enkelt bli bättre förare, kanske också motorcyklister? Ska väl inte vara så svårt. Kom med idéer istället för att dissa diverse upplevelser.

tommi

Guest
Sätt på er en fluorescerande väst istället för att köra omkring som GR, vilket inte är så jävla bright om ni tänker efter lite.

vaddå ser dom inte lyset på hojjen:confused: folk som kör ut för att "jag trodde det var en moppe" skulle skjutas på plats :mad:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Fundrar på att installera ett kompressor horn som gör det lätt att påpeka när nån gör en idiotgrej...
Har jag funderat på men tiden räcker ej till.
Lite svårt att gömma trumpeten snyggt.
Tror det skulle göra susen.
Jag såg en klar skillnad från en tidigare hoj med halvkass tuta (eller signalanordning) mot min senare med ganska bra tryck i.

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Ok, lite larv verkar det blir nu. Om det nu är så att en del råkar ut för en hög med dåliga bilister och en del andra är välsignade med att inte råka ut för dessa är det ju helt enkelt bara att gratulera de som kör riskfritt. Jag råkar alltför ofta ut för dåliga bilister, en gång är en gång för mycket. Svårare än så är det inte.

Varför inte samsas och försöka få bilister att helt enkelt bli bättre förare, kanske också motorcyklister? Ska väl inte vara så svårt. Kom med idéer istället för att dissa diverse upplevelser.

Jag tycker att det är en bra idé att filma diverse trafikfaror. Du kan även arrangera farorna med hjälp av kompisar och filma det hela ur flera vinklar så att det är lätt att förstå faran. Filmerna bör sen samlas på ett ställe, så att man kan kolla och kanske upptäcka en och annan fara. Framförallt nybörjare i trafiken kan ha stor nytta av detta.

Vi som har kört många år i trafiken är beredda och förutseende på ett helt annat sätt än nybörjare. Men fullärd blir man aldrig, för trots att jag kört fordon i närmare 30 år upptäcker jag nya trafikfaror ibland.

Att försöka få dåliga trafikanter att ändra sitt beteende är nog tyvärr ganska omöjligt. Däremot kan vi hjälpas att att sprida informationen om hur man upptäcker dom, innan det smäller.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte bara bilisterna som är farliga i trafiken,finns ett gäng på 2 hjul oxå.
Finns dåliga och farliga förare av alla fordon,de enda jag inte har något att säga om(än så länge,har inte råkat ut för någon farlig än)är lokförare!

Att lära en del av dom är omöjligt då deras uppfattning är att de är de bästa förarna och alla andra skulle ha sitt kort indraget,enda som hjälper är att vara en jävligt uppmärksam förare själv o välja sina tillfällen när man busar och att vid de tillfällena vara beredd på att det kan gå åt h-vt och inte klaga efteråt när det händer.

Att en och annan drar ut framför är bara att vänja sig vid,vad du än kör,bara vara beredd på att det kan hända och anpassa sin körning därefter.

Trist men sant.

Henrik

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag vill hellre ha en sån här... :freak

minigun2.jpg

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Haha, fy fan, den var det fläsk i !

Finns det nån "regel" för hur hög tuta man får ha?

Tror att lagtexten säger att signahornet skall ha en jämn och enstämig ton.
De klagade inte på besiktningen när jag hadde dubbla kompressorhorn i min ungdom

tobster

di brann aov
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
SV1000S
V-twin får dom till att vakna till iaf....man får ju vara berädd hela tiden på att bilisterna inte ser en...som sagt...med våra hastigher så förstår jag dom....väggrenen är ju ledig annars

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024