Bilisters dåliga uppmärksamhet, en idé

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hade tenta nu på morgonen. Från Nacka till Universitetet var det en bil och en buss somm klockrent körde mot rött. Bussen var nära att klippa en gångtrafikant, bilen var inte när att klippa någon, hade man däremot kommit i full kareta hade man nog varit död som mc-förare.

Jag är helt övertygad om att bilister är sämre förare än motorcyklister, då om vi hade varit lika dåliga hälften på detta forum varit döda nu. Men som så många säger, när vi gör något dumt så har det en tendens att få lite mer uppmärksamhet. Så om du visar en galen vänstersväng, kommer någon idiot till bislist köra upp GR-filmen till Uppsala i nyllet på dig...

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Inte bara bilisterna som är farliga i trafiken,finns ett gäng på 2 hjul oxå.
Finns dåliga och farliga förare av alla fordon,de enda jag inte har något att säga om(än så länge,har inte råkat ut för någon farlig än)är lokförare!

Att lära en del av dom är omöjligt då deras uppfattning är att de är de bästa förarna och alla andra skulle ha sitt kort indraget,enda som hjälper är att vara en jävligt uppmärksam förare själv o välja sina tillfällen när man busar och att vid de tillfällena vara beredd på att det kan gå åt h-vt och inte klaga efteråt när det händer.

Att en och annan drar ut framför är bara att vänja sig vid,vad du än kör,bara vara beredd på att det kan hända och anpassa sin körning därefter.

Trist men sant.

Henrik

http://www.youtube.com/watch?v=zl7KoeVIh-k&mode=related&search=

Denna video surfade jag över på you tube. Verkar vara en uppmärksamhetskampanj för mc i trafiken. Man borde ha något liknande i Sverige. Jag har kört mc i två veckor nu men upplevt många mycket farliga händelser från bilister hittils. För många för att jag ska komma ihåg de.

Senast idag var det en idiot till bilist som åkte ut på huvudled(som jag åkte på) och och skulel göra en vänstersväng. Sakta gick det för hon stannade mitt i vägen för att kolal eller något. Hade jag kommit lite snabbt hade det varit kört för det fanns ingenstans att ta vägen.

Man blir förbannad när de sitter i sin bil och totalt bekväm och fiser och har sig och har noll uppmärkjsamhet i trafiken för mcs utsatta situation. Bara för att de ska hinna en sekund snabbare i trafiken.

grr

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Hur uppfattar du "kunna sluta mycket tragiskt..."... Så om bara mc-föraren "kör med lite framförhålling" så är det ok att bilister uppför sig hursomhelst?
Tja, jag räknar kallt med det värsta men som väl är går det inte alltid så illa. Det är ju en risk jag tar varje gång jag sitter upp. Mitt förslag om att köra med framförhålling var på inget sätt menat som förlåtande för andras beteende, utan som ett alternativ till att hamna i situationen från första början. Känner man sig tryggare/bättre om man kan filma andras dumheter?

Jag ser knasiga manövrar varje dag som skulle kunna (slå upp det om det är svårt) medföra att något tragiskt händer... För alla vi andra som inte är BeBe-supermän ...
Vad är det jag skall slå upp? :confused:
Någon superman har jag aldrig utgett mig för att vara o då du är äldre än mig förutsätter jag att du har ännu mer rutin än jag, förvånar din reaktion mig lite. Oavsett rutin, kunskap eller förutseende kan man ju råka ut för den där 1 på 10000. Då hjälper ingen kamera dig oavsett om du hade rätt eller fel annat än rent juridiskt om det går till tinget. Vad skall man använda kameran till alla de andra gångerna? :va Tror ju inte de som gör dumheter sitter o bevakar nätet om de fastnat på film.

Tanken på kameraövervakad körning är lika tveeggad som befogad. Så, "om detta tror jag"... Som oskyddad o utsatt trafikant, kan man klara sig bättre genom framförhålling än att i efterhand (om man överlever incidenten) argt informera bilisten om att "jag har minsann din manöver på film... vänta bara..." :rolleyes:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Om det nu är så att en del råkar ut för en hög med dåliga bilister....
En fråga om din lokala omnejd. Hur "bra" är staden o vägarna konstruerade?
Här nere bygger de ibland vägar som om de studerat hur en lekmatta för barn ser ut. Filerna har helt fel riktning o rondeller m två filer går ihop till en på märkliga sätt. Mycket av detta förvirrar trafikanter o ger upphov till galna manövrar då de inser sitt misstag eller bara inte fattar hur man skall köra.

Som Mudder nämner, kan ju filmade incidenter gå som kunskap o varning till våra körskolor. För alla typer av körkort, men speciellt till A-behörigheten.

När jag tog mitt A, hade jag kört bil i 12 år. Det var mycket intressant att se o höra de yngres resonemang på teorin. Så satte jag lite press på läraren med "verklighet VS teori"... :D

njelger

Guest

Jag menar att killen inte säger att han ska köra helt galet och filma istället.

Jag menar att man kan göra båda.

Och det vore bra om NTF fick lite filmer för att ändra fokus från

Mc tvi tvi tvi
allt föver 30 knyck tvi tvi tvi

till en kampanj för folkvett i trafiken. tex inte köra mot rött, gärna blinka, använd backspegeln, släpp mobilen OCH absolut sluta gulla med barnet

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Jag skulle antagligen inte åka runt och filma hela tiden men det kan vara väldigt bra att ha till hands för att visa allmänheten hur bilister faktiskt kör, att det borde krävas mer av en bilist än det görs idag. Eller rättare sagt visa upp att kraven inte efterföljs tillräckligt väl.

Hur vägarna ser ut härikring. De är nog rätt vanliga om man säger så. Väggrenar för mopedister är rent hemska iofs men där hoppas jag slippa åka speciellt ofta.

Visst kanske det skulle behövas en uppryckning även av motorcyklister men jag tycker det är ganska mycket information om "dåliga" motorcyklister och därmed en dålig balans i informationen om vägtrafikanter.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
... till en kampanj för folkvett i trafiken. tex inte köra mot rött, gärna blinka, använd backspegeln, släpp mobilen OCH absolut sluta gulla med barnet

Håller med DU! :D

..det borde krävas mer av en bilist än det görs idag. Eller rättare sagt visa upp att kraven inte efterföljs tillräckligt väl.....
Det borde iaf göras uppföjlningar efter en tid, så som det krävs av C, CE, D o DE-förare äldre än 45. Bara på mina 12 år har det ändrats en del. Hur många har t.ex. inte glömt (missar) högerregeln? Äldre som tror att bakomvarande har vejningsplikt om man är vänstersvängande... mm...

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Ofta har jag tänkt på att åka med en kamera i vindrutan för att dokumentera diverse dårar som helt enkelt inte klarar av att föra sig i trafiken, antingen för polisanmälan eller för att lägga ut dem på nätet. För mig händer det dagligen någonting där en motorcyklist (oftare killar än tjejer faktiskt, oberoende av ålder) gör något som skulle kunna sluta mycket tragiskt om jag inte reagerar så fort som jag gör. Jag är en erfaren förare men man kan inte begära att en bilförare ska reagera som en rallyförare i trafiken, motorcyklisten bör stå för sin del.

Vad tror ni om det?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
En gång har jag varit med om en situation där det höll på att gå illa pga att bilföraren gjorde en idiotisk grej.
Men även fast det blev en stoppie från nerlägg i rondellen så log jag bara o körde vidare för jag förutsåg precis vad bilföraren skulle göra o satt därför inte i sidan på bilen.
Så jag vette fan, 700 mil i år och en situation jag tyckte va lite nära ögat.
Känns lite som att många här är lite väl känsliga om ja ska va ärlig, vi har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Se till att va en bra förare själv o förutse saker o ting så händer det sällan nåt.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Ett problem som jag ser med filmandet är att jag har lite svårt att se hur dessa filmer skulle ses utav den typen av förare som kanske är lite ouppmärksam och möjligen behöver en tankeställare.

Mnjaa, då är det nog bättre att försöka förutse klantmanövrarna och hoppas på bättring av körkortsregler och utbildning kring det.
Det vore väl ganska skönt om man slapp höra "oj då, jag trodde det var en moped" i framtiden för att bilister i allmänhet har mer kunskap och bättre avläsning?

Vet dock vad alla menar trots färskt körkort. Vart närapå på nerkörd av en utsvängande granne som tittade massor höger/vänster men inte där han skulle just nu när jag kom hem från jobbet....vilket är något han kommer bli upplyst om!

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...