Bilkörkortstråden

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
God afton gott folk,

tänkte höra om det är någon annan här inne som kommer att ta B-körkort inom närmaste framtid? Själv kör jag upp 1 november och är grymt taggade, nästan mer än för mc :rodnar

Så... vad behöver man tänka på? :va

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
mini-knutten skrev:
2570975 God afton gott folk,

tänkte höra om det är någon annan här inne som kommer att ta B-körkort inom närmaste framtid? Själv kör jag upp 1 november och är grymt taggade, nästan mer än för mc :rodnar

Så... vad behöver man tänka på? :va

Uppmärksamhet!

Kika döda vinkeln vid varje filbyte, korsning och när du i öht. förflyttar bilen i sidled! Ha allmän uppmärksamhet och sök med blicken när du kör. Speciellt i stan när det är mycket gångtrafikanter, cyklister etc.
Se upp för cykelbanor/övergångar, lätta att missa.
Stanna hellre en gång för mycket istället för att "chansa" på att du hinner över innan gångtrafikanten hunnit fram till övergångstället.

Sen ska du köra bestämt, vela inte! Det märks direkt och då blir du med största sannolikhet kuggad.

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Kör så som du skulle göra om du hade varit ensam i bilen. Svårare än så är det inte.

Pips

Guest
Jonathan. skrev:
2571022 Uppmärksamhet!

Kika döda vinkeln vid varje filbyte, korsning och när du i öht. förflyttar bilen i sidled! Ha allmän uppmärksamhet och sök med blicken när du kör. Speciellt i stan när det är mycket gångtrafikanter, cyklister etc.
Se upp för cykelbanor/övergångar, lätta att missa.
Stanna hellre en gång för mycket istället för att "chansa" på att du hinner över innan gångtrafikanten hunnit fram till övergångstället.

Sen ska du köra bestämt, vela inte! Det märks direkt och då blir du med största sannolikhet kuggad.

Som sagt håll koll i speglarna och om det är snöigt/dåligt väder anpassa hastigheten efter det! De kan inte kugga dig för att du kör 50-60 på en 70 sträcka om du kan motivera varför!

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
bumpar tråden eftersom jag kör upp imorn klockan 10.00 i Solna och vill passa på att önska mitt håriga arsle lycka till :tummenupp

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Tänk på att hålla avstånd till bilen framför (minst 3 sek), lätt gas (Eco-driving är inne nu), avståndet beror på VAR du kör. Håller du avstånd kan du planera körningen. Det är lätt att missta sig för att vara "skyddad" på nåt sätt när man sitter i bilen. Lämna längre avstånd till stora fordon på landsväg så du ser vad som finns på andra sidan och om du kan köra om, hatta inte livsfarligt fram och tillbaka för att kika eller nåt precis bakom. Livsfarligt, du har noll sikt och kanske det kommer en mötande och katastrofen är ett faktum. Ett annat tips är att om du kör upp på motorvägen tex och ligger bakom ett tungt fordon, låt det fordonet "dra ifrån". Har du bra avstånd och du ser att motorvägen är fri så är det bara att dra på och lägga sig i ytterfilen och åka om bussen. Fick plus på min uppkörning när jag gjorde det... berättade inte att jag hade fel växel i! :hihi :D

Men det kan du säkert då du kört mc ;)
Glöm inte säkerhetskontrollen innan ni åker iväg!

LYCKA TILL!!! :tummenupp

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Du behöver bara tänka på att man får göra som man vill när man väl fått kortet...

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Skriver upp på torsdag :p Började plugga idag haha :D Fast man har ju tagit lätta kortet i sommar så de borde ju gå bra med bara lite repetition.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ten-0 skrev:
2571025 Kör så som du skulle göra om du hade varit ensam i bilen. Svårare än så är det inte.
Då hade jag nog suttit i fängelse vid detta laget.
Man måste ju kolla så bilen har rätta prestandan varje tur..

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
klarade det galant :yoparty

"Det syns att du har jäkligt bra koll, det brukar motorcyklister ha" :gnissla

Blev ett billigt körkort det här:

Teoriprov - 300 kr
Halkbana - 1300kr
Uppkörning - 1300kr
Bensin vid privat övningskörning- 1000kr

Summa - 4000kr och NOLL körklektioner... och jag vet folk som lagt ner över 20 lax på sitt :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Grattis, eller ja, det borde man inte säga egentligen. Det är så ruggigt lätt att ta B-körkort att det liknar inget annat.

/Tog inte heller några lektioner när det begav sig.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
hållundan skrev:
2584379 Grattis, eller ja, det borde man inte säga egentligen. Det är så ruggigt lätt att ta B-körkort att det liknar inget annat.

/Tog inte heller några lektioner när det begav sig.

tyst med dig :7peta

Endast 46% av de som kör upp i Solna klarar det, tror att de har lägst snitt i landet :yoparty

Tack stoffe :pannkyss

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
AndreasNo skrev:
2584407 gaah... grattis då..

va gick MC-kortet på då? :)

20lax för MC kort istället? :D :D :D

mellankortet gick på en tusing (1 uppkörning) och några hundringar för soppa :tummenupp

A1 kostade 2 teori prov och 2 uppkörningar :D

Fortfarande aldrig satt min fot hos en trafikskola :tungan

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Wuhu klara uppskrivningen efter 1 dags pluggande :D Halka och körprov nästa :D sattsar under 3000 :p

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
har hört nått löst om att man inte behöver göra halkbana om man har ett intyg från handledaren om att man övningskört på vinterväglag, kan detta stämma?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln