Bilkameror kan vara olagligt

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har läst och är TOTAL lekman men jag har svårt att betrakta en kamera på ett fordon som fastmonterad ifall fordonet i sig inte är bultat i gatan.
Att det skulle vara ok att hålla kameran i handen men inte tejpa den i vindrutan verkar märkligt.

Å andra sidan är väl jurister ett släkte för sig.

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
@
Enligt artikeln är det tillåtet ifall man håller i kameran. Alltså ett chest mount och fäste på hjälmen är laglit då eller!?

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
blandat
ja jävlar, mycket bättre att hålla i kameran istället för att montera fast den.. finner inga ord..
hur ser lagen på bilar som har kameror monterade orginal? backkamera, nattkameror osv finns ju på en del bilar.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är det inte så att man får ta bild på vem som helst för privat bruk? Och vid ev olycka så kan man ju efteråt skugga de personer som går att identifiera. problem solved imo. men som skrevs innan. Jurister är som en egen ras :p

"Den säger att fast monterade kameror på allmän plats, och där personer kan identifieras, är olagliga utan tillstånd."

dessutom vart går gränsen för att vara "tillräcklig för att kunna identifiera" ? för de gäller ju bara kameror som man kan identifiera folk med som jag förstår det.

Har en intressant vinkel på problemet: Får man till exempel ha en kamera "dinglande" ifrån ett snöre ifrån din kropp? Det måste väl ändå vara helt okej. så om man med hoj sätter en kamera på tanken/ vart som så kan man bara fästa den på något sätt i sig själv och hävda att fästet på tanken är bara för att stabilisera kameran, antar det är lika okej att hålla i en videokamera samt lägga den på ett bord sålänge man håller i den.

Nu blev de säkert rörigt. Jag blir upprörd i alla fall! låt oss få filma som vi vill. sedan om inte personer vill vara med i våra filmer så behöver vi bara censurera dom. jävla jurister! :gnissla

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nu tycker jag att vi lugnar ner oss lite. Ni får det att låta som en negativ sak att det lagstadgats mot kameraövervakning. Givetvis är inte denna lag för att stävja era ghostrider-filmer, utan för att man inte olagligt ska kunna kameraövervaka civilbefolkning. Det här är alltså en lag för att skydda oss medborgare, och jag ser den som väldigt positiv.

Om sedan "dashboardcams" råkar hamna under den lagen, so be it. Det är det väl värt för att inte privata företag ska få övervaka oss?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Så länge man håller i styret eller ratten så håller man ju fortfarande kameran i handen. För det är väl inte förbjudet med tillbehör till kameran för att kunna hålla i den bättre?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Nu tycker jag att vi lugnar ner oss lite. Ni får det att låta som en negativ sak att det lagstadgats mot kameraövervakning. Givetvis är inte denna lag för att stävja era ghostrider-filmer, utan för att man inte olagligt ska kunna kameraövervaka civilbefolkning. Det här är alltså en lag för att skydda oss medborgare, och jag ser den som väldigt positiv.

Om sedan "dashboardcams" råkar hamna under den lagen, so be it. Det är det väl värt för att inte privata företag ska få övervaka oss?

Men vissa finner det väl bekvämt att ha sin åktur filmad ifall det blir tvist vid olycka? Försvinner den möjligheten har man förlorat en möjlighet att skydda sig själv också.

Annars håller jag med dig. Visst ska vi inte behöva bli övervakade i onödan.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men vissa finner det väl bekvämt att ha sin åktur filmad ifall det blir tvist vid olycka? Försvinner den möjligheten har man förlorat en möjlighet att skydda sig själv också.

Annars håller jag med dig. Visst ska vi inte behöva bli övervakade i onödan.

Frågan är väl om en dashboardcam är "fast monterad"?
Låter märkligt ifall bilen i sig klassas som rörlig?

Tjita1

Guest
Gud så tramsigt. Fast monterad = monterad på nåt som sitter fast i marken eller aldrig flyttar på sig. Inget annat kan med berått mod kallas fast montering...

Tubbe

Full Kareda!
Gick med
1 Aug 2011
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Så länge man håller i styret eller ratten så håller man ju fortfarande kameran i handen. För det är väl inte förbjudet med tillbehör till kameran för att kunna hålla i den bättre?

Polisen - "Är det en kamera på din bil?"
Jag - "Nej det är en bil på min kamera!"

Tjita1

Guest
Då är frågan var gränsen går för hur stor grej kameran får sitta fast på. Får den sitta fast på en MC men inte en bil? Eller på en cykel? Och vad är det för skillnad på om den sitter fast på motorcykeln som jag kör, eller om jag håller i den med handen? Det är ju fortfarande jag som bestämmer om den ska spela in eller inte, och vart den pekar... Tycker det är en vesäntlig skillnad på det mot om man sätter upp en kamera i fönstret och lägger upp en liveström i HD på nätet på alla som passerar på gatan...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag tycker man istället ska fråga sig - hur lång tid innan f-bolagen lobbar för fler kameror? Tvistfrågan kommer lösas jättefort. Ifall filmen där du gör dig skyldig "försvinner" så gäller inte försäkringen alt att självrisken kvadruplas.

Underskatta inte vad som kan komma ur det här.

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Jag tycker man istället ska fråga sig - hur lång tid innan f-bolagen lobbar för fler kameror? Tvistfrågan kommer lösas jättefort. Ifall filmen där du gör dig skyldig "försvinner" så gäller inte försäkringen alt att självrisken kvadruplas.

Underskatta inte vad som kan komma ur det här.

En foliehatt? :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...