Billebro. Skräp eller?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
I min ungdom köpte jag bilstereoprylar från dom. Grejerna låg mest på verkstad i garantiärenden.

Nu skall kidsen eventuellt få lite studioprylar till friggeboden,
typ en PA-anläggning.
Vågar man ge Billebro en ny chans?
Jag vet att man får vad man betalar för, men ibland kan man ha tur.

Nån som har erfarenheter att dela?

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?

Ta inte i det företaget med tång ens! Jag har gjort det misstaget en gång. Men det kommer inte att ske igen. :mad:

Jag skulle lätt betala dubbla priset för samma grejjer på något annat ställe. Maken till skojare får man leta efter.

Jag har bara hört dåliga saker om Billebro, min man är i samma bransch och han ryser när han hör det namnet. Dock brukar han, som är riktig ljudnörd, säga att man måste utgå ifrån sina egna behov när man köper högtalare och sånt. Det finns ingen anledning att lägga multum på dyra prylar bara för att nån säger att de ger bäst ljud om man själv inte hör nån skillnad eller bryr sig. För de allra flesta duger "standard" prylar bra. Vi har sanslöst dyr bioanläggning här hemma, vilket iofs är kul men jag för min del hör ingen större skillnad på den billiga stereon vi har i köket jämfört med makens studiohögtalare vi har till bion där en högtalare kostar mer än hela stereon. (Ok, liite skillnad hör ju tom jag men jag skulle klara mig alldeles utmärkt utan de också..)

Dock brukar han, som är riktig ljudnörd, säga att man måste utgå ifrån sina egna behov när man köper högtalare och sånt. Det finns ingen anledning att lägga multum på dyra prylar bara för att nån säger att de ger bäst ljud om man själv inte hör nån skillnad eller bryr sig.
En mycket sund inställning.

Problemet är bara att man inte vet vad bra ljud eller bild är förrän man har sett eller hört det.

Jag köpte lite högtalare till min förstabil därifrån för många många år sen. Visst lät det lite om dom men några år senare när jag skulle sälja dom så föll de i bitar vid demonteringen. Och med dagens mått mätt så var det ju rena skiten.

En mycket sund inställning.

Problemet är bara att man inte vet vad bra ljud eller bild är förrän man har sett eller hört det.

Fast hon har ju hört det, men tycker att det inte är så stor skillnad på den billigare anläggningen.

Jag har också hör massor av dyra ljudanläggningar genom åren, då jag har bekantasom är hifi-nerdar, en av dom designade huset han skulle bygga så att han fick ett perfekt lyssningsrum i vilket han hade tre fåtöljer och ljudanläggningen, inget annat.

Jag själv skulle aldrig lägga mycket pengar på ljudanläggningar, då jag tycker att tillräckligt bra är när man kan skilja på Snoddas och Metallica.

Därför blir jag oändligt trött på hifi-nerdar som absolut ska spela samma låt med två olika högtalarkablar och berätta att den för 1000:-/ metern minsann låter mycket bättre än den förra dom köpte för 800:/metern.

Jag kopplar in mina högtalare med elkabel från konsum, det duger för mig.

Jag kopplar in mina högtalare med elkabel från konsum, det duger för mig.

Och så länge tvärsnittsarean är densamma som på finkabeln så ska den ge exakt samma ljudkvalité. Har ju visserligen inte testat själv (jag har någon grövre typ av ledningskabel till mina högtalare) men läste nåt test på nätet där en professor i frekvensteknologi (eller nåt i den vägen...) inte kunde hitta några som helst skillnader, ens med oscilloskop, mellan en dyr kabel och, vanlig elkabel med samma tvärsnittsarea. Givetvis kunde ingen höra någon skillnad i dubbelblinda test heller.

På samma spår finns det nån snubbe i USA vars hypotes är att så länge en förstärkare inte klipper så låter en 500-kronors stärkare lika bra som en för 500 000, och erbjuder 10.000 USD till den som kan motbevisa honom. Än så länge har ingen lyckats med det, vad jag vet.

Och så länge tvärsnittsarean är densamma som på finkabeln så ska den ge exakt samma ljudkvalité. Har ju visserligen inte testat själv (jag har någon grövre typ av ledningskabel till mina högtalare) men läste nåt test på nätet där en professor i frekvensteknologi (eller nåt i den vägen...) inte kunde hitta några som helst skillnader, ens med oscilloskop, mellan en dyr kabel och, vanlig elkabel med samma tvärsnittsarea. Givetvis kunde ingen höra någon skillnad i dubbelblinda test heller.

På samma spår finns det nån snubbe i USA vars hypotes är att så länge en förstärkare inte klipper så låter en 500-kronors stärkare lika bra som en för 500 000, och erbjuder 10.000 USD till den som kan motbevisa honom. Än så länge har ingen lyckats med det, vad jag vet.

Finns några roliga blindtester på såndär svindyra kablar...
audiofilerna misslyckades att höra skillnad på dem och på ståltråd. Blindtest ftw. :)

Finns några roliga blindtester på såndär svindyra kablar...
audiofilerna misslyckades att höra skillnad på dem och på ståltråd. Blindtest ftw. :)
Låt nu inte det här blir en tråd för audiofiler vs alla andra. Det finns redan en tråd med ett liknande tema:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148303

För att återvända till trådens ursprungliga ämne: vill man undvika problem så ska man undvika Billebro. Det tål att upprepas.

Branschen innehåller många trevliga företag som är måna om sina kunder. T.ex. av http://www.bostroms.nu/ har jag bara bra erfarenheter, mycket trevliga och bra att ha och göra med. Och eftersom ts fotograferar kan det vara en anledning att titta in på den sidan ibland. Förutom ljud och ljusprylar så säljer de även en del prylar för blixtfotografering och kan ha bra rabatter på sånt som är på väg ut ur sortimentet.

Annars kan Jam fungera också. Men det var ett bra tag sedan jag handlade något därifrån så jag vågar inte riktigt lova guld och gröna skogar. Saker och ting kan ju ha hunnit ändra sig sedan dess.

Är det bara ett litet sång-PA för replokalsbruk som det ska vara eller?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick