Billig försäkring!

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Frost skrev:
Skriver min första tråd här mitt i ett lyckorus. :kär
Jag har försökt leta efter en billig(?) försäkring till min snart inhandlade R6:a-02.
Efter att ha pratat med Länsförsäkringar och fått ett kostnadsförslag trodde jag inte vad jag fick höra. Hel/hel kostar 6128:-. Kravet var att bara tjejer fick framföra den och sist jag kollade var jag det... :)
Nu bär det av till handlaren...

Jag vet att 89% av alla här inte kommer att tro mig nu men men........jag betalar 3900:- hel/hel per år... :banana :banana ...hojen är en suzuki gsx-r 600......visst är den registrerad med mindre effekt än orginal men ändå.

OBS....jag är 19 bast ingen 50 åring

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Bee skrev:
Jag vet att 89% av alla här inte kommer att tro mig nu men men........jag betalar 3900:- hel/hel per år... :banana :banana ...hojen är en suzuki gsx-r 600......visst är den registrerad med mindre effekt än orginal men ändå.

Får man fråga hur det är möjligt ??
Vilket bolag ?
Är kraven att du inte får köra över 50 km/h :hihi

Kan väl bra säga STORT grattis :tummenupp

// TOK :fyllisar

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Håller med. Behövde nån annan som sa det, det höjer trovärdigheten.

Men, nu är det ju så, att de som 'drabbas' av positiv särbehandling, dom skriker ju aldrig efter rättvisa och solidaritet, så, kan nån berätta för mig, varför i h-vete ska man då bry sig om dom som drabbas av negativ särbehandling när dom skriker efter rättvisa och solidaritet?

Näe, det skulle vara så himla mycket enklare om f-bolagen slutan djävlas... en försäkring för kromslädar, en för plastraketer oavsett motorstyrka, en för offroad etc... sluta dela försöka hitta olyckskorparna i 'kundsegmentet'.

Notis... Jag hade ett samtal med min försäkringskille. Jag förklarade att ingen betalar ju dom jättehöga premierna, utan man landar ju nånstans i närheten av smärtgränsen, jämt. Så varför inte sänka premierna till just i närheten av smärtgränsen?
Vi får ju ändå ut på försäkringen i alla fall, t.ex som lartes, som passade på att krocka sin kawa.. eller hur var det egentligen?

//P

WestW skrev:
NEJ. Diskriminering gäller bara om det drabbar det kvinnliga könet.

Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Bee skrev:

där har du ju svaret! du kör inte en klass 7 hoj utan typ en klass 3 eller något!
Eftersom att du har a begränsad så får du inte köra mer än 25 kw och 25 kw på 180 kg blir inte mycket i vikt effekt förhålande!

Min första försäkring som jag hade på min zx6r fick jag så billig med eftersom att det stog 25kw i pappret han dock inte pappret fören det var dags för inlösen. Jag blev avprejad av vägen av något fyllo eller liknande 3 dagar efter att jag köppte den totalskrot och inlöst!

Men nu i efterhand har jag hört att att om dom vill kan dom neka dig ersättning för hojen om dom ser att det inte sitter någon strypning i !
Men det är väll en risk som är värd att ta med tanke på att du i alla fall har både trafik och stöldförsäkring i alla fall!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Dom försäkringsbolag jag talat med, och det är väl typ 'alla', eftersom man måste göra så när man ska nyteckna mc-försäkring har totalt bortsett från den strypta effekten... man går på ursprungseffekten nuförtiden.

Bee : Utgå från att din försäkring kommer att höjjas när du minst vill det, men flina fram tills dess... tyvärr är det vi andra som pröjsar för dig, så du kan väl bjussa på fikat ? :gnissla :tummenupp

hornet oskar skrev:
där har du ju svaret! du kör inte en klass 7 hoj utan typ en klass 3 eller något!
Eftersom att du har a begränsad så får du inte köra mer än 25 kw och 25 kw på 180 kg blir inte mycket i vikt effekt förhålande!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Pejo skrev:
Dom försäkringsbolag jag talat med, och det är väl typ 'alla', eftersom man måste göra så när man ska nyteckna mc-försäkring har totalt bortsett från den strypta effekten... man går på ursprungseffekten nuförtiden.

Bee : Utgå från att din försäkring kommer att höjjas när du minst vill det, men flina fram tills dess... tyvärr är det vi andra som pröjsar för dig, så du kan väl bjussa på fikat ? :gnissla :tummenupp

Det där är sannt och osant!
Vissa bolag tar 25 kw OM ägaren har Abegränsad.
Ringde till folksam för att kolla premie på min hornet och då frågade hon mig om den skulle försäkras på den strypta eller den ostrypta effekten! då hade jag ju kunnat säja till henne att den är ju strypt (30kw på pappret) men sa att det är väll full effekt på den.
Det handlar ju om att ha lite tur när man ringer!

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
hornet oskar skrev:
Det där är sannt och osant!
Vissa bolag tar 25 kw OM ägaren har Abegränsad.
Ringde till folksam för att kolla premie på min hornet och då frågade hon mig om den skulle försäkras på den strypta eller den ostrypta effekten! då hade jag ju kunnat säja till henne att den är ju strypt (30kw på pappret) men sa att det är väll full effekt på den.
Det handlar ju om att ha lite tur när man ringer!

Visst är min hoj stryp till 25kw, men den är försäkrad som full effekt, bolaget (folksam), sa att de inte tog någon hänsyn till om den var strypt eller inte.

Var med om samma sak med min rs 250, bilsport tog 1800:- hel/hel per år medans folksam skulle ha 14900:-....jag valde inte folksam då....antar att jag är snorungen som har förbannat mycket tur. :hihi :banana

schrunken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 640 Adventure -03
Bee skrev:
Visst är min hoj stryp till 25kw, men den är försäkrad som full effekt, bolaget (folksam), sa att de inte tog någon hänsyn till om den var strypt eller inte.

Var med om samma sak med min rs 250, bilsport tog 1800:- hel/hel per år medans folksam skulle ha 14900:-....jag valde inte folksam då....antar att jag är snorungen som har förbannat mycket tur. :hihi :banana

Kan bara gratulera, själv har jag inte den turen :4skrika
Får betala 1100kr/mån halvförsäkrat hos TH (24 år), det som dock gör mej sur är att det verkar ibland vara slumpen som avgör vilken premie man får betala.
Om försäkringsbolagen gick till botten med detta kanske man skulle kunna få jämnare premier och förhoppningsvis i genomsnitt billigare...

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Grattis till din billiga försäkring!hur länge har du haft kort och hur gammal är du?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
MBGIRL skrev:
Får man fråga hur gammal du är och hur länge du haft A-körkort?
Samt om hojen är strypt? Och om du bor mitt inne i Göteborg eller på landet?

Jag é tjej, 21 år och kollade på en r6:a -01 och bor mitt i Malmö och har
inte tagit KK än (berodde kanske mycket på det). Och jag fick på länsförsäkringar
24 000:- hel/hel precis som min farsa skulle få osså som är 64 år och har kört
skadefritt sålänge han haft körkort vilket är en jävla massa år. Samt att vi har
alla andra försäkringar tecknade hos länsförsäkringar.

Men roligt att nån kan få en bra premie som sagt! :)

Många bolag har väl bara tjejförsäkringar från 24 år eller likartat. Och i sådana fall hamnar
du i den grupp som inte sätts in i någon specialfack och därför får pröjsa ohemult mycket.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
pjohan skrev:
Många bolag har väl bara tjejförsäkringar från 24 år eller likartat. Och i sådana fall hamnar
du i den grupp som inte sätts in i någon specialfack och därför får pröjsa ohemult mycket.

Ja det é ju för jävligt! Men Dom jag ringde sa att jag kunde få tjejförsäkring...
så dom nämde inget om åldern och då hade jag ändå lämnat personnummret.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
...har det inte gått 'för långt' när man tycker att 1.500 i månaden är OK?:(

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Rocco skrev:
Försäkringar.....ja...

Har själv ringt ett antal samtal utan framgång.... Idag om jag skulle åka och hämta en R1:a så hamnar jag på 43000:- hel/hel. Nästa år (november) när jag har fyllt 30 hamnar jag på 15000:- hel/hel. Då bor jag norr om Stockholm (Kallhäll). Så med andra ord så får jag vänta till 2005 innan jag skaffar mig en riktig hoj :huvet

Ska flytta i och för sig till Sigtuna och det räknas väl som landet :hihi och då borde jag väl kunna få en försäkring därefter :banana eller NOT :mad:

//Anders
Kvittar nog hur gammal man är... är själv 39 och bor i Götet men premien på helförsäkring på min retta skulle bli 74200 helår hos länsförsäkringar :kulspruta . Nej, jag skojar inte men man är tydligen jävligt grabbig om det täcka könet betalar vad som sägs i början av tråden... :kulspruta

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Snart é det fan inte lönt att teckna nått annat än trafik. :va

För så mycket pengar vissa betalar för hel kunde dom nog köpt en ny hoj om de
haft trafik o satt undan pengar på ett konto som egentligen skulle gått till hel. :rolleyes:

Rocco

Guest
Det här med försäkringar är ett problem. Jag vill ha hel men kan inte motivera premien hemma :(

Och så har vi det förslaget att köra med traffik och sätta undan pengar för en ny hoj. Låter bra men jag vill ha min stöldförsäkrad och då har vi halvförsäkring men skillnaden på halv och hel i mitt fall är så liten så det är lika bra att ta en hel och då är jag tillbaka på ruta 1 :va

Så det enda hoppet jag har är att TH har kvar sin 6 hjulare när jag fyllt 30 :rolleyes:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag pröjsar 1100 i månaden påställd / halv och 600 i månaden avställd :gnissla

Helförsäkring är bara att glömma då det skulle landa på 3300 månad!!

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Frost:
För att bedöma om din premie är anmärkningsvärd måste man veta mer. Ålder, antal år med körkort, vilken Zon du bor i. För mig låter inte premien speciellt billig utan helt normal om du har gynsamma förutsättningar, inte så ung, landet, många år med körkort....

Bee:
Om strypningarna sitter kvar i din hoj och du har begränsad A-behörighet, så borde du få en låg premie inget konstigt med det. Om inte strypningarna sitter i hojen kan du vid stöld eller vagnskada riskera noll kronor i ersättning och då är det inte lika roligt.
Kolla gärna en extra gång med ditt f-bolag att hojen verkligen är rätt försäkrad så att den helförsäkring du betalar för verkligen är en helförsäkring även i praktiken!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Vad fan, som om tjejer aldrig vurpar :mad:
Jag bor också i Göteborg och är 27år, betalar 17900:- för en trafik förs :huvet
Fan! Är inte meningen med försäkringsbolag att alla skall vara med och dela :confused: Nog för att 50åringar som kör BMW aldrig brukar vurpa men att dom skall ha typ 1000% lägre förs fattar jag inte :confused:

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...