Billig godkänd brandsläckare 199:-

Ytterligare ett köptips till alla rookies med ansträngd ekonomi.

Rusta säljer kompressor 2hk 24l för 699 kr och tillbehörspaket med slang, luftpåfyllare och blåspistol för 149 kr.

Teddy skrev:
Ytterligare ett köptips till alla rookies med ansträngd ekonomi.

Rusta säljer kompressor 2hk 24l för 699 kr och tillbehörspaket med slang, luftpåfyllare och blåspistol för 149 kr.

Då är faktiskt haraldnyborg billigare 599 för kompressorn och så har de samma billighetskit i butiken (saknas på internet)...

Finns iof rätt få varuhus men de är billigast :tummenupp

För den som inte känner till det så kan jag nämna att en pulversläckare skiter ur sig hejdlöst med pulver som dessutom är aggressivt mot bland annat aluminium. Dessutom är det mycket jobb att sanera pulvret.
Å andra sidan blir det ännu mer jobb om man ingen släckare har. :) Och har man ekonomiskt bara möjlighet att köpa denna släckare (som ju var riktigt billig) så....

Tolka alltså inte detta som att jag avråder för det gör jag inte. Jag ville bara belysa att pulver relaterat andrasläckmetoder har sina nackdelar. Men det är massormassor bättre än ingen släckare alls. :tummenupp

Robban_C skrev:
För den som inte känner till det så kan jag nämna att en pulversläckare skiter ur sig hejdlöst med pulver som dessutom är aggressivt mot bland annat aluminium. Dessutom är det mycket jobb att sanera pulvret.
Å andra sidan blir det ännu mer jobb om man ingen släckare har. :) Och har man ekonomiskt bara möjlighet att köpa denna släckare (som ju var riktigt billig) så....

Tolka alltså inte detta som att jag avråder för det gör jag inte. Jag ville bara belysa att pulver relaterat andrasläckmetoder har sina nackdelar. Men det är massormassor bättre än ingen släckare alls. :tummenupp

Vad kan man ha istället för pulversläckare då? vi har tusentals liter med bensin i tankdepån vid ERF :brinnerup

GSXR1100R skrev:
Vad kan man ha istället för pulversläckare då? vi har tusentals liter med bensin i tankdepån vid ERF :brinnerup

Pratade med en tempus återförsäljare om det. Han sa att man skulle ha kolsyra eftersom den försvann helt efter släckning och lämnade inga spår efter sej. Men så kostar den ju avsevärt mycket mer.

Köpte själv två stycken Lidl släckare i måndags. Prisvärt :tummenupp

/Sleven#16

GSXR1100R skrev:
Usch.
Nu är ju inte jag nåt proffs på detta men två saker kan jag säga:
6 kg pulver räcker inte långt till "tusentals liter med bensin" men det är mycket bättre än inget.
Skumsläckare klarar (såvitt jag vet) bensin och är plättlätt att sanera, man spolar bara av skummet med en vattenslang.
Tyvärr är de släckarna dyrare, betydligt dyrare.
För en tight racingbudget så är det därför säkert pulver som gäller. Jag ville ju alltså inte avråda, jag ville ju bara komplettera med lite fakta.

Nån av er borde surfa (eller ringa brandförsvaret och fråga, dom är dom verkliga proffsen) efter rejäla fakta.

Edit: visst fan, kolsyra ja. Kanske ännu bätte än skum?

sleven skrev:
Pratade med en tempus återförsäljare om det. Han sa att man skulle ha kolsyra eftersom den försvann helt efter släckning och lämnade inga spår efter sej. Men så kostar den ju avsevärt mycket mer.

Köpte själv två stycken Lidl släckare i måndags. Prisvärt :tummenupp

/Sleven#16
Man hoppas att slippa få användning av dom, inte kul om det tar fyr i tankdepån, pulver är som Robban säger ett otyg att sanera men det är billigt och bra.

När metanol brinner så släcker men med trädgårdsslangen (grov slang, mycket vatten).
Bensin har sina nackdelar men vad gör man när man har ett reglemente att anpassa sig efter. :)

Kolla här.

http://www.svbf.se/

Finns en massa goda råd här, tex under "privatpersoner". Till exempel:

"Pulver- och skumsläckarna är de bästa allroundsläckarna.

Pulversläckarna är att föredra av rent släcktekniska skäl.
De har mycket släckeffektivitet per kg släckmedel och är relativt lätta att använda även för ovana användare.
Relativt underhållsfri
Pulvret är svårt att sanera vid en misslyckad hantering av handbrandsläckare.
Skumsläckare kräver regelbunden omladdning."

Brinner det i hojen så är Kolsyra att föredra, om det inte är helt övertänt vill säga, eftersom det är skonsamt mot ej brandangripna delar som tex tändsystem etc. Dränk in en hoj i 6 kg pulver och du får slita häcken av dig med sanering av den hojen.
Till brand i bränsle är skum bättre än pulver.
Så ultimat är en kolsyresläckare och en skum. Dyrt och bra. :näsblod

En fördel med skum måste väl vara att man kan använda det i förebyggande syfte. Om någont har läckt bensin och det finns riska att bensinen antänds så behööver man väl bar ha skum ovanpå bensinen, eller?

Sen är det inte "bara" att jassa på med pulversläckare heller.. Blåser du bara på med en pulversläckare på en vätska som brinner, lyckas du antagligen att sprida branden ÄNNU mer,,, :näsblod (bra tryck i dom)

Släckning av tex bensin på vattenhinna som brinner släcker man genom att hålla tummen lilte lätt över slangmunstycket och "duschar" över brandhärden.

Kan ju vara bra att öva innan det händer i verkligheten. Finns ju kurser som tex Heta arbeten. Finns hopers med annat som kan göra att det brinner som satan, aerosoler öht e farligt.

Släckning med duk av en person som kläderna fattat eld på är ju bra att kunna med. (prova för tusan inte på polarn, anv en docka :hihi ) Duken ska föras från huvudet (läggas på från huvet o ner efter kroppen) annars motar man ju elden mot ansiktet,,, = obra

mina 2 ören

Edit: liten länk ... http://www.raddningsverket.se/templates/SRV_Manual____879.aspx

Last edited:
Vad jag lärt mig så är skumsläckare att föredra UTOM vid el-bränder eftersom skummet är nästan bara vatten och vatten och el är ingen bra kombination.
Vid el-bränder gäller alltså pulversläckare.

Äsh kolsyra ska det vara.. Pulver är ett HELVETE att sanera (och folk som har pulversläckare i bilen :3freak ). Jag säger helst kolsyra, sen skum och sist pulver.

Kolsyra ger inga synliga spår och funkar att släcka allt med. Gör nog pulver också men skum + elektricitet är ajaj

edit: Man ska passa sig lite för kolsyra då det kan ge ganska kraftiga kylskador

Last edited:
Jag köpte pulver eftersom skum inte fungerar på gas och det har jag ju i husbilen.

Anton_Ljunghusen skrev:
Äsh kolsyra ska det vara.. Pulver är ett HELVETE att sanera (och folk som har pulversläckare i bilen :3freak ). Jag säger helst kolsyra, sen skum och sist pulver.

Kolsyra ger inga synliga spår och funkar att släcka allt med. Gör nog pulver också men skum + elektricitet är ajaj

edit: Man ska passa sig lite för kolsyra då det kan ge ganska kraftiga kylskador

Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag tänker i alla fall inte använda min brandsläckare. Då blir det inget pulver att städa upp. Problemet löst.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick